تاریخ جنگ را جدی نگرفته‌ایم!

احمدی سپس گفت: سعی کردم کتاب را علمی و مستند بنویسم؛ و ایکاش فیلم‌های بیشتری را با محوریم دانش آموزان می‌ساختیم. من به عنوان معلم احساس خطر می‌کنم. چون تاریخ را جدی نگرفته‌ایم. بهتر است در حوزه تاریخ جنگ ظرافت و دقت بیشتری به خرج دهیم و آنچه بوده را ثبت کنیم.

سردار نائینی ضمن تشکر از دست اندرکاران تولید کتاب «محصلان مدرسه عشق» افزود: کتاب بخشی از کارنامه دانش اموزان در دفاع مقدس به روایت دانش آموزان آن مقطع است.

اگر تاریخ خوب تدوین نشود…

در بخش دیگری رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه فلسفه این مرکز تولید روایت معتبر و مستند از همه میدان‌های مجاهدت است، گفت: در نقشه جامع پژوهش مرکز یک دسته آثار مربوط به کارنامه‌های متنوع در دفاع مقدس و نقش اقشار گوناگون در آن است. در دفاع مقدس اقشار مختلفی همچون دانشجو، دانش آموزان و… حضور داشتند و نقش دانش آموزان ممتاز و بی بدیل است.

وی افزود: آمریکا در دشمنی با انقلاب اسلامی هرکاری توانسته انجام داده- در این مدت- نفوذ، تحریم، عملیات روانی، دروغ و فریبکاری انجام داده است.

در پایان احمدی از مرحوم اردستانی که پیشنهاد نگارش این کتاب را مورد پذیرش قرار داد یادی کرد و از دست اندرکاران مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تشکر کرد.

وی ادامه داد: در دوران انقلاب فرصت بروز استعداد‌ها رخ داد و در دفاع مقدس این موضوع به اوج خود رسید. در دهه شصت دانش آموزان و جوانان تاریخ ساز شدند.

سردار نائینی در ادامه گفت: دانش آموزان بخش تعیین کننده قدرت ملی در دوران دفاع مقدس بودند؛ دشمن در ابتدای شروع جنگ فکر می‌کرد در کشور قدرت بازدارندگی وجود ندارد، اما با حضور دانش آموزان محاسبه دشمن به هم ریخت.

وی افزود: تاریخ سرزمین گوهر ناب آن سرزمین است، قهرمانان، ستاره آن هستند. اگر تاریخ را خوب تدوین نکنیم دچار مشکل می‌شویم.

سردار علی محمد نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در ابتدای این مراسم ضمن گرامی داشت یاد شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به‌ویژه شهدای دانش آموز گفت: 13 آبان راه سلطه و نفوذ آمریکا را بست؛ آمریکا همچنان مستکبر جهانی و جنایت کار است و دست از خوی استکباری بر نداشته است. بلکه با ابزار جدید و مدرن، «وحشی‌تر» شده است.

وی با بیان اینکه امروز درگیر جنگ هویتی هستیم، اظهار داشت: با یک راهبرد ملی باید جوانان‌مان را نجات دهیم. امروز نیازمند روایت خیلی بیشتری از جنگ هستیم.

تاریخ جنگ را جدی نگرفته‌ایم!

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپس گفت: در آن زمان 36 هزار شهید دانش آموز و 5 هزار شهید معلم داشتیم. تعداد دانش آموزان آزاده هم 2 هزار و 432 نفر است. 20 درصد شهدای دفاع مقدس از شهدای دانش آموز است و این‌ها نشان می‌دهد که دانش آموزان در عرصه انقلاب و دفاع مقدس یک نقش تعیین کننده و جدی داشتند.

در مراسم یاد شده جمعی از نویسندگان، پژوهشگران و راویان دفاع مقدس و همچنین دیگر چهره‌های فرهنگی منتسب به انقلاب اسلامی حضور داشتند.

به هم ریختن محاسبات دشمن در جنگ

حسین احمدی، پژوهشگر و نویسنده آثار دفاع مقدس و مولف کتاب «محصلان مدرسه عشق» دیگر سخنران این مراسم در بخش دیگری گفت: روزی که تصمیم گرفتم کتاب را بنویسم خودم معلم بودم، اما علاقه داشتم صحنه حماسه دانش آموزان را به تصویر بکشم.

در پایان این مراسم ضمن تقدیر از نویسنده کتاب «محصلان مدرسه عشق» از این اثر رونمایی شد و پوستر آن توسط جمعی از شرکت کنندگان امضا شد.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1040810/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D8%A7-%D8%AC%D8%AF%DB%8C-%D9%86%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C%D9%85

سردار نائینی خطاب به دانش آموزان بسیجی حاضر در جلسه که شهرستان قدس آمده بودند، با بیان اینکه برای نسل‌های بعد با شکست دشمن باید افتخار تولید کنید، گفت: 550 هزار دانش آموز به دفعات در دوران دفاع مقدس به جبهه‌ها رفتند و حقیقتا محصلان مدرسه عشق در آن زمان شکل گرفت.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مراسم رونمایی از کتاب «محصلان مدرسه عشق» به مناسبت هفته بسیج دانشجویی و روز 13 آبان، در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد. این کتاب به قلم حسین احمدی به موضوع حضور دانش آموزان در دوران دفاع مقدس می‌پردازد.

وی با بیان اینکه تاریخ و ادبیات حوزه‌های نزدیکی هستند، ادامه داد: اگر مواظب نشود قهرمان تاریخی ما به افسانه و اسطوره پیوند می‌خورد و غیر قابل باور می‌شود. دانش اموزان در جنگ هویت جدیدی پیدا کردند.

نویسنده کتاب «محصلان مدرسه عشق» همچنین گفت: من که خودم در جنگ بودم، وقتی کتاب را می‌نوشتم با مواردی مواجه می‌شدم که باور نمی‌کردم. به عنوان مثال چطور یک دانش آموز غواص و یا تخریب‌چی بشود. بعد هم یک گردان امیدش به این بود که یک دانش آموز تخریب‌چی کارش را انجام دهد.

وی با بیان اینکه دشمن در تحلیل خود دچار خطای محاسباتی است و در تحلیل جنگ نیز اشتباه کرد اظهار داشت: جوان امروز متعهد به دین و هویت ملی است، اما دشمن جوانانی می‌خواهد که پایبند دین نباشند؛ آمریکا در سلطه سیاسی و اقتصادی شکست خورده و دنبال سلطه فرهنگی است. هدف دشمن گسست نسل کنونی از نسل قبلی است.

وی خاطر نشان کرد: دانش آموزان امروز در مواجهه با عملیات روانی دشمن با شرایط سخت‌تری مواجه هستند.

جنگ حقیقتا محصلان مدرسه عشق ساخت

سردار نائینی تاکید کرد: دانش آموزان قبل از اینکه به سن سربازی برسند، داوطلبانه و آگاهانه کلاس درس را رها می‌کردند و راهی جبهه‌ها می‌شدند. 13 آبان سال 57 یک مورد از حضور دانش آموزان است که مدارس تعطیل شد و آن‌ها به طرف دانشگاه تهران رفتند و در آنجا حکومت پهلوی آن‌ها را به گلوله بست.

جنگ؛ اوج فرصت بروز استعداد‌ها