تداوم سکوت موسیقیایی و شرایطی که به نفع هیچ‌کس نیست/«دیالوگ» نقطه عطف برون‌رفت از مشکلات است

وی در این باره می‌افزاید: «در هر حال همیشه اقشار خاصی هستند که به سالن‌های کنسرت می‌آیند اینها جزو یک قشر مشخص فرهنگی و علاقه مند به فرهنگ هستند حال چه در حوزه شاخصه‌های جدی‌تر موسیقی و چه موسیقی پاپ، الان شرایط برای برپایی کنسرت مناسب نیست. البته ما واکنشی هم در این سال‌ها از زمان شیوع کرونا تاکنون که مسئله اغتشاشات مطرح است، از سوی نهادهای موسیقی کشور ندیدیم. اگر هم واکنشی بوده خیلی جدی و چشم گیر نبوده است. با این حال من معتقد هستم که نهادهای موسیقی کشور از خانه موسیقی گرفته تا دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خیلی هم توان مالی ندارند که بتوانند بسترهای حمایتی خاصی برای هنرمندان در این عرصه فراهم کنند.»

وی در این زمینه می گوید: «یک عده ممکن است نظر مخالفی داشته باشند مثلا درارتباط برپایی کنسرت‌ها و اجراهای موسیقی، اما دولت ممکن است نظرش متفاوت باشد . معمولا پولی که هنرمندان از کنسرت‌ها کسب می‌کنند خیلی در راستای مسائل فرهنگی نیست اما باز مسئله این است که دیالوگ بین حکومت و مردم در زمینه‌های مختلف باید فراهم شود و تا زمانیکه این دیالوگ به نتیجه نرسد، شاید ما مشکل زیاد داشته باشیم.

** دستان لرزان موسیقی کشور

در کنار همه این نظرات موافقان و مخالفان یک عده ازهنرمندان و خوانندگان قطعا هستند که شاید نیاز مالی به اجراها نداشته باشند و بتوانند دمی دیگر نیز شرایط را تحمل کنند و در سکوت به فعالیت‌های هنری شان بپردازند اما در هر حال گروه‌های دیگر موسیقی‌های جدی، موزیسین‌ها و گروه‌های آوازی و ارکسترها می توانند همچون چراغ تئاتر و سینما که به تدریج روشن شد، فعالیت هایشان را به تدریج شروع کنند.

سریر با بیان اینکه امسال هم قطعا جشنواره موسیقی فجر برپا خواهد شد اما به خاطر شرایط ممکن است به قوت سابق نباشد، می افزاید:‌ «ما هم برای کارهای موسیقیایی‌مان منتظر هستیم تا ببینیم شرایط کی و چگونه بهبود خواهد یافت.‌»

پس از ناآرامی‌های اخیر، موضوع فعالیت یا تعطیلی رویدادهای هنری در حوزه‌های موسیقی، تئاتر و سینما به موضوع چالش‌برانگیز میان جامعه هنری تبدیل شده است.

*فضایی که برای موسیقی کشور آسیب زننده شد

حال سوال اساسی این است که در این شرایط نظر نهادهای موسیقیایی کشور که هنوز هیچ صحبت ،‌ ابلاغ یا دستورالعملی در خصوص وضعیت روبه رو ندارند، چیست. تاکنون که صحبتی در این زمینه صورت نگرفته است.

 

یکی دیگر از هنرمندانی که در این شرایط معتقد به اجرا نرفتن گروه‌های موسیقی است،‌ «محمد سریر» آهنگساز و سرپرست ارکستر و گروه کُر خانه هنرمندان است که در گفت‌وگو با آنا می‌گوید: « در حال حاضر به خاطر شرایط فعلی موجود در کشور مسئولان نیز منتظر هستند تا بتوانند نظر دقیق و مستقیم در ارتباط با هنرمندان و حوزه موسیقی بدهند. من به نظرم باید شرایط روشنتر شود و در یک موقعیت مناسبتری در ارتباط با این عرصه بتوان نظر داد.»

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/814328/%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%85-%D8%B3%DA%A9%D9%88%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D8%B4%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%81%D8%B9-%D9%87%DB%8C%DA%86%E2%80%8C%DA%A9%D8%B3-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%84%D9%88%DA%AF-%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87-%D8%B9%D8%B7%D9%81-%D8%A8%D8%B1%D9%88%D9%86%E2%80%8C%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

** شرایط موجود مناسب اجراهای موسیقی نیست

سکوت موسیقیایی کشور در شرایط اخیر/«دیالوگ» نقطه عطف برون‌رفت از مشکلات است

بسیاری از هنرمندان این روزها خودشان تمایل به فعالیت ندارند و خیلی‌ها نظیر گروه‌های اجرایی و نوازندگان به دلیل تعطیلی اجراها و کنسرت‌ها غیررسمی بیکار شده‌اند، حال شاید دفتر موسیقی وزارت ارشاد اعتقادی بر این نداشته باشد که چنین تعطیلی خودخواسته است اما واقعیت شرایطی است که جامعه هنر و فرهنگ مظلوم کشور در آن افتاده اند . درست است که همه اقشار مردم و اصناف مختلف شغلی ممکن است در شرایط حاض دچار تشویش و مشکل شده باشند اما دود این شرایط بیش از هر زمانی در چشم هنرمندان حوزه‌های مختلف رفته است .

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا،‌ بیش از سه سال از شیوع  ویروس کرونا می‌گذرد. پیامدهای نامطلوب ناشی ازاغتشاشات اخیر در ارتبالط با با برپایی کنسرت‌های موسیقی و فعالیت گروه‌های مختلف باعث شده تا چراغ اجراهای موسیقی و فعالیت هنرمندان در عرصه‌های مختلف خاموش بماند.

گزارش آنا از وضعیت فعالیت گروه‌های موسیقی؛

سکوت موسیقیایی کشور در شرایط اخیر/«دیالوگ» نقطه عطف برون‌رفت از مشکلات است

برپایی و اجراهای گروه‌های موسیقی و کنسرت‌های هنرمندان این روزها موافقان و مخالفان خاص خود را دارد،‌مثلا یک عده معتقد هستند که در شرایط فعلی جامعه چه نیاز به برپایی کنسرت و فعالیت هنری است درحالیکه مردم تمایلی به حضور در سالن‌های کنسرت و یا تماشای یک اجرای جدی هم موسیقی ندارند اما عده دیگر نیز در مقابل اعتقاد دارند که چطور می‌توان معیشت خود را به خطر انداخت در حالیکه سایر اصناف در حال فعالیت و در آوردن رزق و روزی خود هستند،‌کما اینکه خود هنر موسیقی نیز زمینه‌ای برای گفت وگو با جامعه و همینطور طرح مشکلات جاری است.

این روزها شاهد هستیم که برخی جشنواره‌ها مثل جشنواره موسیقی نواحی، جشنواره موسیقی جوان و همینطور فعالیت‌ها برای اجراهای فجر چراغش روشن شده و این می‌تواند نوید بخش آینده نزدیک خوبی برای هنرمندان و مردم باشد تا بتوانند به شرایط عادی بازگردند. در این زمینه بنیاد رودکی نیز می‌تواند با فراهم کردن شرایط و همینطور ارتباط با هنرمندان و روشن کردن چراغ اجراهای ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر ملی و … دست به کارهایی به تدریج بزند و در نهاست ما منتظر نظرات دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در زمینه حمایت از هنرمندان و اجراهای موسیقیایی در سراسر کشور هستیم.

در این رابطه «میلاد عمرانلو» سرپرست گروه آوازی تهران در گفت‌وگو با آنا می گوید: «شرایط فعلی جامعه برای برپایی کنسرت‌های موسیقی و اجراهای جدی تا تفریحی مناسب نیست البته به لحاظ مالی شاید عرصه برای خیلی از هنرمندان در عرصه‌های مختلف تنگ هم نشود چه اینکه چند ماه کنسرت اجرا نکردن ضرری به آنها نمی‌رساند اما مسئله این است که در بخش‌های جدی تر موسیقی و شاخصه ‌ای دیگر مثل موزیسین‌ها این فضا آسیب زننده است اما بهرحال نمی‌توان فضای حاکم بر جامعه را نادیده گرفت و حتی چشم به روی این بست که مردم خیلی تمایلی به حضور در سالن ‌ای کنسرت و دیدن اجراهای جدی تا تفننی تر هم شاید نداشته باشند.