تذکر درمورد گشت ارشاد داده شده بود اما توجه نشد/رویه‌ها و روش‌ها را اصلاح کنیم

وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: کشور هیچگاه دچار فروپاشی نمی‌شود. آنچه موجب نگرانی ما است تهمت زدن های بی خود و خط کشی‌های بی ‌جا است.

وی با بیان این که مهم ترین مشکل ما رویه ها و روش ها است، افزود: ما در اصول مشکل نداریم؛ حتی در نظرسنجی ها هم این موضوع مشخص است. هر چند گاهی شاهد برخی رفتارهای هنجارشکن هستیم، این رفتارها زیاد و ریشه دار نیست. رویه ها و روش ها را باید اصلاح کنیم که حاکمیت هم آن را قبول دارد و در فضای رسمی هم گفته شده و عده ای باید آن را اجرا کند.

وزیر میراث فرهنگی با اشاره به حضور در میان دانشجویان مسلمان خط امام(ره) گفت: اسم دانشجویان مسلمان را بر خود گذاشتیم تا نشان دهیم با دانشجویان جریان چپ متفاوت هستیم. همچنین اسم پیرو خط امام(ره) را برای مرز بندی با دیگر تشکل ها بر خود گذاشتیم.

ضرغامی با تاکید بر فضای مجازی اظهار داشت:رهبر معظم انقلاب بر آزادی اندیشه تاکید می کنند، این امر را در رسانه های رسمی به نحو مطلوبی نمی توانیم اجرا کنیم و در فضای مجازی ممکن است اگر فضای مجازی نباشد افراد نمی توانند با راحتی حرف بزنند.

ضرغامی از اقدام این دانشجویان دفاع کرد و افزود: این مکان سفارتخانه نبود، لانه جاسوسی و اتاق عملیات و برنامه ریزی بود همانطور که ٩ ماه بعد از پیروزی انقلاب اتفاقاتی افتاد که هر کدام می توانست انقلاب را ساقط کند.وی افزود: از میان ۴۰۰ نفر این دانشجویان، شمار زیادی بعدا جزو اصلاح طلبان قرار گرفتند و دست کم ۱۰ نفز اول فرماندهان و شورای مرکزی از چهره های مشهور اصلاح طلب هستند ولی هیچ کدام از این ۴۰۰ نفر را ندیدم که امروز پشیمان باشد با اینکه جزو سردمداران اصلاحات هم هستند. مشکل کشور دوقطبی هاست.

یکی از آنان دانشجویان خواستار آزادی یک دانشجوی مقطع ارشد شد که بازداشت شده است، نفری دیگر گفت بعد از بازداشت کوتاه، گوشی تلفن همراه و لپ تاپ وی هنوز پس داده نشده و دیگری از فیلتر فضای مجازی شکایت داشت.


منبع: https://www.irna.ir/news/84934480/%D8%AA%D8%B0%DA%A9%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%DA%AF%D8%B4%D8%AA-%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D9%85%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87-%D9%86%D8%B4%D8%AF-%D8%B1%D9%88%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7


پرسش و پاسخ صریح ضرغامی با دانشجویان


ضرغامی در بخش دیگری از سخنانش دانشگاه شریف را از نام های معتبر علمی در سطح جهانی دانست و اظهار داشت: اعتبار این دانشگاه در سطح جهان را دانشجویان آگاه و استادان برجسته و نخبه آن افزایش می دهند.

ضرغامی کرد: بنابراین هر جا احساس می شود، روش و رویه نادرست است باید تذکر داد. نظام اسلامی امروز نهال نوپایی نیست که با یک شبکه تلویزیونی یا یک عملیات نظامی در یک قومیت ساقط شود. کشور هیچگاه دچار فروپاشی نمی‌شود. آنچه موجب نگرانی ما است تهمت زدن های بیخود و خط کشی‌های بی ‌جا است.

ضرغامی افزود: فساد نمودها و بروزهای مختلفی دارد و وقتی یک نمود آن قطع می شود از جای دیگری بروز می کند. یا در برخی پرونده ها از همه بخش های نظام وجود دارند زیرا باندهای بزرگ از میان این بخش ها یارگیری می کند.ضرغامی تاکید کرد: بارها رهبری تذکر شدید به افراد در مورد فساد داده اند، اما این فساد سیستماتیک نیست از همه جا یارگیری می کنند ولی کل نظام فاسد نیست.

وزیر میراث فرهنگی تاکید کرد: برخی روش های ما نادرست است، اصلاحات و آسیب شناسی از موضع قدرت است و نباید بترسیم که اگر عقب برویم نظام نابود می شود زیرا اینطور نیست. وی تاکید کرد: جامعه ما جامعه زنده ای است و این جامعه قدرت ترمیم دارد؛ ولی عده ای این موضوع ساده را نمی فهمند.

 رویه‌ها و روش‌ها را باید اصلاح کنیم و در اصول نظام اسلامی مشکلی نداریم

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه آیا دولت در عملکرد خود دارای استقلال است، گفت: براساس قانون اساسی افراد و دستگاه ها وظایفی دارند که باید به درستی انجام دهند.

این جلسه بیش از ۲ ساعت به طول انجامید و ضرغامی در پایان این جلسه به گفت و گو با دانشجویان پرداخت و درخواست های آنان را برای پیگیری یادداشت کرد.

رییس پیشین صدا و سیما همچنین درمورد عملکردش در زمان ریاست صداوسیما گفت: هر کس نظری شخصی دارد البته محترم است ولی وقتی مسوولیتی در سازمانی ندارند، نمی توانند همه نظر شخصی خود را در آن سازمان که گسترده و ملی است، اعمال کند.

وزیر میراث فرهنگی درمورد انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری و همچنین در خصوص یکدستی در ارکان حاکمیت اظهار داشت: البته فرآیند انتخابات در کشور ممکن است مورد تایید من نباشد. انتخابات هر چه رقابتی تر و گسترده تر موضع فرد منتخب را تایید می کند ولی بالاخره هر انتخاباتی عده ای موافق و مخالف دارد.

وی ادامه داد: گاهی در مورد افرادی ظلم شده و باید جبران کنیم. هر کس هر جایی هست باید در اصلاح امور کشور و جامعه نقش ایفا کند. باید با دلسوزی و صمیمیت کار کنیم اما می پذیرم مشکلاتی وجود دارد.

 وی ادامه داد: نظام اسلامی امروز نهال نوپایی نیست که با یک شبکه تلویزیونی یا یک عملیات نظامی در یک قومیت ساقط شود. 

وی با تاکید بر روش شهید مطهری در تبیین مسایل گفت: باید بدانیم مثلا چرا دانشجو فحاشی می کند، علت آن تحلیل شود، زیرا خود دانشجو و خانواده ها هم نمی پسندند.

ضرغامی به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در زمان ریاست وی بر این سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: رهبری مشورت پذیر هستند البته وجهه جلال و جبروت ایشان همیشه لازم است برای اینکه دشمن توطئه نکند، ولی ایشان چهره جمال هم دارد. گاهی مشورت های ما را هم می پذیرفتند.

ضرغامی ادامه داد: فردی که اداپتور می شود باید شایستگی و توان لازم شناخت از دو طرف داشته یاشد و دو محیط ناسازگار را بهم وصل کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: دانشجویان دانشگاه شریف با دانشجویان رشته حقوق باید روی این مباحث کار کنند البته همه پرسی در قانون اساسی پیش بینی شده ولی برگزاری همه پرسی آسان نیست و هر چند سال یکبار امکان ندارد.

باید اصلاحات در روش های انتخاباتی انجام شود

وزیر میراث فرهنگی درمورد فقدان شفافیت در برخورد با فساد نیز توضیح داد: اوایل انقلاب اصحاب قدرت، پس از اصحاب ثروت شکل گرفت و در سال های اخیر تقاطع اصحاب ثروت و قدرت نیروهای خطرناکی را شکل داد که (اکبر) طبری تبلور و اوج است و نیرویی مانع آنها نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات کشور اشاره و خاطرنشان کرد: واقعا مشکل کشور دوقطبی هایی است که ملت را از هم جدا کرده اند. کشور ما به طور جدی نیازمند آداپتور (تعدیل کننده) و پل سازی است؛ یعنی بین مردم باید پل بزنیم و بعصی افراد و مجموعه ها باید اداپتور بشوند و اتصال بین طرفین را ایجاد کنند. هر کس می خواهد با حرف هایی مساله را حل کند، به انواع و اقسام گناه ها متهم می شود.

مشکل کشور دوقطبی هایی است که ملت را از هم جدا کرده اند

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، عزت الله ضرغامی امروز یکشنبه پانزدهم آبان ماه در نشستی تحت عنوان «دانشگاه، مبدا تحولات» که به ابتکار دانشجویان انجمن مستقل شریف در سالن جابربن حیان این دانشگاه برگزار شد،‌ افزود:‌ باید با شجاعت هر کجا احساس می شود روش و رویه غلط است با اطمینان به اینکه نطام‌مقتدر است ورود کرده و اشتباه را اصلاح کنیم.  ما نهال نوپا نیستیم شاخ و برگ‌ما دنیا را گرفته است.

ضرغامی در ادامه این نشست به پرسش های دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف پاسخ داد.

وزیر میراث فرهنگی در پاسخ به سوالی درمورد مرجعیت رسانه های ایران گفت: وضعیت ما از نظر اعتماد رسانه ای خوب نیست دچار محافظه کاری شدیم و طبیعی است مردم اعتماد نکننداگر رهبری بر آزادی اندیشه تاکید می کنند آن را در رسانه های رسمی به نحو مطلوبی نمی توانیم اجرا کنیم. فضای مجازی اگر نباشد افراد نمی توانند با راحتی حرف بزنند

وزیر میراث فرهنگی افزود: خط قرمزی برای اینکه معلوم کنیم کدام نهاد وظیفه خود را درست انجام می دهد یا نمی دهد، نداریم.

وی تاکید کرد: وقتی از جایگزینی نظام صحبت می شود باید دید چه جایگزینی برای نظام داریم، در این دنیای پرآشوب که ایران جزو امن ترین کشورهاست، ما چه جایگزینی برای نظام جمهوری اسلامی داریم؟ در حالی که بالاترین خشونت های جنسی و تبعیضی در آمریکا رخ می دهد جو بایدن رییس جمهور آمریکا می خواهد به اصطلاح خود ایران را آزاد کند.

وی شنیدن حرف دانشجویان را ضروری دانست و خطاب به دانشجویان گفت: امروز آمده ام حرف شما را بشنوم و رویه من این است که هم از شما یاد بگیرم، هم فضا را ببینم.

وی در پایان این جلسه که در آرامش کامل و همراهی دانشجویان برگزار شد، گفت: من راوی صادقی برای سخنان شما در دولت و حاکمیت خواهم بود و جمع بندی این سخنان را منتفل می کنم.

هر کس باید در اصلاح امور کشور نقش داشته باشد

یکی دیگر از دانشجویان در مورد قانون حجاب و قانون اساسی پرسید و ضرغامی پاسخ داد: انقلاب و قانون اساسی برآمده از خواست مردم است. قانون اساسی هم در کشورهای مختلف معمولا چند صدسال معتبر می ماند. بسیاری از موضوعات ربطی به قانون اساسی ندارد به شیوه ها و روش های اجرایی مربوط است.

ضرغامی تصریح کرد: یاید اصلاحات در روش های انتخاباتی صورت بگیرد تا شور انتخابات بیشتر شود و ما هم از انتخابات درس بگیریم. یکدستی منبت نیست.

ضرغامی به توصیه رهبر معظم انقلاب در مورد ماهواره اشاره کرد و گفت: در زمان ریاست در صداوسیما جلساتی با نهادهای مختلف داشتیم، حضرت آیت الله خامنه ای در مقطعی زمانی فرمودند به فرمانده وقت نیروی انتظامی بگویید به هیچ وجه وارد منازل مردم نشوند و پشت بام نروند، این موضوع اعمال شود و این اتفاق بعد از آن رخ نداد. خط قرمزی در مورد عملکرد درست یا نادرست نهادها و سازمان ها نداریم.