تعیین تکلیف کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان در انتظار دستور رییس قوه‌قضاییه

این استان دارای ۱۱ بافت تاریخی است که این تعداد بافت تاریخی قابل توجه و نشان از پیشینه، تاریخ و اصالت استان دارد و چنین ظرفیتی برای جذب گردشگر در کمتر نقاط کشور دیده می‌شود و استفاه از این فرصت تنها نیازمند همراهی و هماهنگی بخش‌های مختلف است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان بیان کرد: تپه حصار دامغان، تمدنی هفت هزار ساله است که حتی کوره ذوب فلز در آن وجود داشته است و اهمیت تاریخی زیادی دارد.

وی با بیان اینکه کارشناسان معتقدند سرمایه‌گذار می‌تواند تا ۳۷ سال از این بنا بهره‌برداری کند، افزود: بنای اداره کل زندان‌ها و دادگاه انقلاب تخریب و با مرمت کاروانسرا، یک مجموعه گردشگری ایجاد می‌شود.

در هر منطقه از استان سمنان یک طرح بزرگ تعریف شده است

به گزارش خبرنگار ایرنا، کاروانسرای شاه عباسی واقع در مرکز شهر تاریخی سمنان و یکی از ۹۹۹ کاروانسرای ساخته شده در دوران شاه عباس صفوی در این شهر است. این بنای ارزشمند که ۴۰۰ سال قدمت دارد و سال ۱۳۵۲ خورشیدی به ثبت ملی رسید، به مدت ۴۰ سال و تا خرداد ۹۹ به عنوان زندان استفاده می‌شد و آزادسازی آن یکی از مطالبات مردم استان بود.

وی اظهار داشت: با پژوهشگاه وزارت راه و شهرسازی قرارداد  ۴۰۰ میلیونی برای بررسی و کشف بهترین راه برای ایمن سازی این تپه بسته شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان با بیان اینکه بهسازی چشمه آبگرم این استان یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: ایجاد یک شرکت سهامی خاص با حضور تعدادی سرمایه‌گذار، تنها راه بهسازی این جاذبه باارزش است که درصدد انجام آن هستیم.

به گزارش ایرنا، سمنان که دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

تعیین تکلیف کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان در انتظار دستور رییس قوه‌قضاییه

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان گفت: برج ساخته شده در محوطه دژ چرمنه سمنان را شهرداری و شورای شهر تملک و تخریب می‌کنند و اداره کل میراث فرهنگی نیز  ۵۰۰ میلیون تومان برای کاوش هزینه می‌کند و علاوه بر این، امسال ۳۰۰ میلیون تومان برای اجرای حصار اطراف آن هزینه شد.

کرم‌زاده ادامه داد: جابه‌جایی ریل از این منطقه یکهزار میلیارد توامن اعتبار نیاز دارد و از طرفی نیاز است تردد از این ریل تا ۲ ماه تعطیل شود در حالی که روزانه ۹۰ تا ۱۴۰ رام قطار از آن می‌گذرد و تعطیلی ۲ ماهه ریل ممکن نیست.

کرم‌زاده با بیان اینکه روستای جوین شهرستان سرخه قابلیت ثبت جهانی دارد، خاطر نشان کرد: برای ثبت جهانی روستای قلعه بالا در بیارجمند شاهرود، پذیرش گرفته شد.

به گفته وی، در مترو تهران هنگام عبور قطار از زیر آثار تاریخی، فنری زیر ریل قرار می‌گیرد تا به نوعی ضربه قطار را بگیرد؛ به نظر می‌رسد در خصوص تپه‌حصار نیز باید همین اقدام انجام شود.

به گفته وی، ساختمان خانه تدین نیز تا زمانی که ساختمان اداره کل زندان‌ها توسط دولت ساخته می‌شود، در اختیار سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری سمنان قرار گرفت.

۵۰۰ میلیون تومان برای کاوش دژ چرمنه پرداخت می‌شود

کرم‌زاده با بیان اینکه دژ چرمنه مالک خصوصی دارد، افزود: بناهای تاریخی فقط خاک است و هیچ شی باارزشی در آن وجود ندارد؛ کاوش نیز با هدف درآوردن نقشه یا کشف بهترین روش برای مرمت آن انجام می‌شود.

هدفگذاری آزادسازی تمدنی هفت هزارساله از عبور ریل آهن

وی بیان کرد: برای بهسازی و ارتقای شرایط آبگرم در محدوده سه شهرستان سمنان، مهدیشهر و سرخه به دنبال ایجاد یک گردهمایی سرمایه‌گذاری(کنسرسیوم) هستیم که تعدادی سرمایه‌گذار با ورودیِ نفری یک میلیارد تومان شرکت سهامی خاص تشکیل دهند و بهره‌برداری از این چشمه در نهایت به این شرکت واگذار می‌شود.

کرم‌زاده اضافه کرد: این شرکت می‌تواند پس از ۲ سال صورت مالی، سهامی عام شود، در فرابورس حضور یابد و با فروش درصدی از سهام، هزینه ادامه طرح بهسازی چشمه آبگرم را تامین کند.

وی ادامه داد: در این روند، هزینه خرید دادگاه انقلاب و اجاره سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری توسط اداره کل میراث فرهنگی پرداخت می‌شود.

کرم‌زاده ادامه داد: با اجرای این طرح نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه وارد استان سمنان و برای ۹۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود و این طرح، مرمت بهترین بنای تاریخی داخل شهر سمنان است که جزو مطالبات اصلی مردم بود.

وی با اشاره به دستگیری دست‌کم سه تا ۶ حفار غیرمجاز بناهای تاریخی طی هر هفته در سمنان افزود: دلیل این افزایش نسبت به سال‌های قبل، تشدید نظارت‌ها است زیرا اکنون میراث‌بان‌ها در روستاها با ما همکاری دارند؛ به عبارتی، نوعی شبکه سازی برای تشدید نظارت و افزایش حضور برای دستگیری حفاری‌های غیرمجاز انجام شد و مردم و نیروی انتظامی در این خصوص همکاری بسیار خوبی دارند.

تعیین تکلیف کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان در انتظار دستور رییس قوه‌قضاییه

وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان برای ساماندهی جنگل ابر، در حال رایزنی برای رسیدگی و ایجاد اقامتگاه‌های کپسولی ۲ نفره با امکانات است.

تاخیر در تحویل کاروانسرا به ضرر سرمایه‌گذار است

تعیین تکلیف کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان در انتظار دستور رییس قوه‌قضاییه

امیر کرم‌زاده افزود: اکنون توافق‌نامه‌ای بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی، دادگستری و استانداری سمنان منعقد شد که هر هزینه‌ای که اداره کل زندان‌ها و دادگستری در حوزه تخلیه این بنا دارد توسط دولت و بخش خصوصی پرداخت شود.

تعیین تکلیف کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان در انتظار دستور رییس قوه‌قضاییه

تحقق ۱۰۹ درصدی تعهد اشتغال میراث فرهنگی استان سمنان 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سمنان با بیان اینکه در هر منطقه از این استان یک طرح بزرگ گردشگری تعریف شده است، گفت: برای مثال در شاهرود ۱۹۲ هکتار منطقه نمونه گردشگری وجود دارد که به عنوان پشتیبان جنگل ابر باید اجرا شود.

تعیین تکلیف کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان در انتظار دستور رییس قوه‌قضاییه

این مسوول ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان نیز ۴۰ میلیارد تومان برای اجرای زیرساخت‌ها پرداخت می‌کند و ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان نیز تسهیلات پرداخت می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

تعیین تکلیف کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان در انتظار دستور رییس قوه‌قضاییه

کرم‌زاده خاطر نشان کرد: تعهد اشتغال اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان در ابتدای سال ۱۴۰۱، ۲۶۲ نفر بود که داوطلبانه ۲ برابر شد و تا کنون ۱۰۹ درصد محقق شد؛ بر این پایه، به طور تقریبی برای ۶۰۰ نفر شغل ایجاد و آمار راستی آزمایی شد.

مدیرکل مدیراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان که میهمان خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سمنان بود، در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آزادسازی کاروانسرای شاه عباسی سمنان روند پیچیده‌ای داشت که با مطالبه عمومی مردم و رسانه‌ها و تلاش‌های استاندار، مسوولان دولتی و مدیریت شهر سمنان تخلیه و قسمتی از  دیوارها نیز برداشته شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان تصریح کرد: کاروانسرای شاه‌عباسی باید هرچه زودتر تحویل سرمایه‌گذار شود، چرا که با گران شدن مصالح و خدمات، روز به روز به هزینه‌های مرمت کاروانسرا افزوده می‌شود.

در نهایت و پس از تلاش‌های زیاد، طی قراردادی، مدیریت شهری سمنان ساختمان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی را به صورت موقت به اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی این استان  اجاره داد و اداره کل میراث فرهنگی نیز تا زمان تخلیه این ساختمان، خانه تاریخی تدین را به عنوان اجاره در اختیار سازمان فرهنگی گذاشت و بدین ترتیب این کاروانسرا تخلیه شد تا برای مرمت در اختیار سرمایه‌گذار بخش خصوصی قرار بگیرد.

بر پایه آمارها هم‌اکنون ۱۵ هتل، یک هتل‌آپارتمان، یک متل و پنج مهمان‌پذیر، ۹۴ اقامتگاه بوم‌گردی، ۱۷ اقامتگاه سنتی، ۸۷ خانه مسافر، پنج مجتمع گرددشگری، ۲ گردشگری کشاورزی و ۶ اردوگاه و مرکز تفریحی سرگرمی گردشگری و گردشگری کشاورزی، ۲۹ دفتر خدمات مسافرتی، ۴۰ رستوران بین‌راهی، ۲۰ سفره‌خانه سنتی وسه موسسه آموزش گردشگری در استان سمنان فعالیت دارد و در مجموع ۳۲۴ واحد تأسیسات گردشگری با ۹۸۷ اتاق و ظرفیت سه هزار و ۷۳۲ نفر در استان آماده ارایه خدمات به گردشگران است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84930148/%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%AA%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%81-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D9%87-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%B3%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%B1%DB%8C%DB%8C%D8%B3-%D9%82%D9%88%D9%87-%D9%82%D8%B6%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D9%87

وی با بیان اینکه در کشور، فقط سه تپه تاریخی با این ویژگی‌ها وجود دارد افزود: برای ثبت جهانی تپه حصار باید ریل راه‌آهن از نزدیکی آن جا به جا شود.

استان سمنان دارای بیش از یک هزار و ۸۳۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده است که ۸۶۸ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت شده و ظرفیتی بزرگ برای جذب سرمایه‌گذاران است، اما هنوز نتوانسته جایگاه واقعی خود را در جذب گردشگر پیدا کند؛ نزدیک به ۱۰۰ اثر معنوی استان نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی سمنان با اشاره به تعدد جاذبه‌های گردشگری این استان گفت: تعداد زیاد و پراکندگی بناهای تاریخی استان سمنان یکی از عوامل دیده نشدن آن است؛ به عبارتی، برخی استان‌‎ها که بناهای تاریخی معدودی دارند، با پرداختن به همان تعداد کم توانستند آنها را پررنگ و مطرح کنند، اما در استان سمنان به دلیل تعدد بناهای باارزش، مغفول و کمرنگ می‌ماند.

کرم‌زاده خاطر نشان کرد: موزه بزرگ سمنان نیز پیمانکار دارد و در حال ساخت است.

این مسوول اضافه کرد: قرار دادن فنر نیز حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و علاوه بر این، قرار دادن فایبرگلاس برای بهبود زیبایی منظر و ایمن سازی تپه حصار نیاز است که در کوتاه مدت با تردد قطار آسیب نبیند.

طی ۲ سال گذشته مسوولان کشوری زیادی از این کاروانسرا بازدید کردند از جمله وزیران سابق و کنونی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و آیت‌الله رئیسی که در مقام ریاست قوه قضاییه و رییس جمهور دستور آزادسازی این بنای ارزشمند تاریخی را صادر کرد.