تندبادهای شدید و بارش همراه با صاعقه در اصفهان اوج می‌گیرد

امینی درباره صدور هشدار سطح نارنجی با فعالیت سامانه نخست بارشی از امشب تا بعدازظهر وقت دوشنبه ششم فروردین سال جاری در استان، گفت: فعالیت این سامانه با بارش برف و باران، مه‌آلود و صاعقه در مناطق غربی و جنوبی، بویین میاندشت، سمیرم، چادگان، خوانسار، فریدون (داران)، فریدون‌شهر و گلپایگان پیش‌بینی شده است.

وی افزود: اختلال و کاهش دید در جاده‌های شمال و شرق به واسطه گردوخاک محلی، احتمال اختلال در سفرهای برون و درون شهری، احتمال آسیب به صنعت کشاورزی و گلخانه‌ها، آسیب به سازه‌های شهری و روستایی، احتمال شکستن درختان فرسوده، اختلال در مسیر تردد محورهای مواصلاتی اصفهان به یزد، سقوط بنرها و از ارتفاع از اثرات مخاطرات این سامانه است.

امینی با بیان اینکه کمینه دمای هوا در ۲۴ ساعت اینده در بیشتر مناطق استان چهار تا شش درجه افزایش خواهد داشت، گفت: افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۱۸ درجه سلسیوس بالای صفر و کمینه آن بامداد فردا به ۱۰ درجه سلسیوس بالای صفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه مه‌آلودگی و کاهش دید در جاده‌ای جنوب و غرب، آبگرفتگی معابر و احتمال کولاک برف در گردنه‌ها، جاری شدن سیل و روان اب و صاعقه از مخاطرات سامانه بارشی است، ادامه داد: احتیاط در سفرهای درون و برون استانی و شهری، به همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر، تمهیدات لازم جهت حفظ ماشین‌آلات کشاورزی، گلخانه‌ها، آمادگی راهداری به ویژه در مسیرهای مه‌خیز و طوفان، توقف فعالیت‌ها در فضای باز، انجام تدابیر پیشگیرانه برای کاهش خسارات احتمالی ناشی از سیل و آبگرفتگی، خودداری از فعالیت کوهنوردی و گردشگری، توقف اقدامات در طبیعت، نداشتن اتراق در مسیر رودخانه توصیه می‌شود.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره صدور هشدار سطح زرد طی فعالیت سامانه دوم با وزش باد شدید، طوفان و گردوخاک از بعدازظهر امروز تا اواخر وقت دوشنبه در استان، اظهار کرد: فعالیت این سامانه در مناطق شمال شرقی اردستان، انارک، بادرود، چوپانان، خوروبیابانک، کوهپایه، مهاباد، مورچه خورت، نائین، نطنز و ورزنه پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با دمای ۲۹ درجه سلسیوس بالای صفر و بوئین میاندشت با کمینه دمای سه سلسیوس بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و سردترین مناطق استان هستند.


منبع: https://www.imna.ir/news/738842/%D8%AA%D9%86%D8%AF%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%B5%D8%A7%D8%B9%D9%82%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%88%D8%AC-%D9%85%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%AF

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر ورود سامانه پرانرژی از بعدازظهر امروز از مرزهای غربی و جنوبی است که تا اواخر وقت دوشنبه در سطح استان فعال خواهد بود.

وی افزود: براساس نحوه فعالیت آن به صورت افزایش ابر، گاهی مه آلود و در شب بارش باران، گاهی رگبار و رعدوبرق و در مناطق مستعد احتمال تگرگ در تمام نواحی استان وزش باد به نسبت شدید تا شدید و طوفان لحظه‌ای پیش‌بینی می‌شود.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: وزش باد در نواحی شرقی استان شدت بیشتری داشته و با تندباد و خیزش گردوخاک همراه خواهد بود، این سامانه از نظر بارشی بر روی مناطق غربی و جنوبی فعالیت مناسب‌تری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اوج فعالیت سامانه مذکور شب‌هنگام امروز و طی فردا بر روی بیشتر مناطق استان خواهد بود، تصریح کرد: طی فعالیت تا خروج سامانه نوسانات دمایی قابل توجه است، مخاطرات همراه با این سامانه آبگرفتگی معابر، کولاک برف در گردنه‌ها، روان شدن سیل در مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، تنش دمایی و محصولات کشاورزی، سقوط درختان کهن فرسوده و سقوط از ارتفاع، خطر صاعقه در طبعی، کاهش دید و اختلال در تردد جاده‌های داخل و خارج استان است.