«تنوع» ویژگی مثبت جشنواره موسیقی نواحی است/ نگارش ۲ کتاب درباره عاشیق‌ها

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی خبرگزاری آنا، پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی این شب‌ها در استان گلستان ـ شهر گرگان با حضور هنرمندان موسیقی نواحی از سراسر کشور در حال برگزاری است. یکی از گروه‌هایی که در این دوره در جشنواره شرکت کرده، گروه موسیقی «عاشیقلار» به سرپرستی «عاشیق احد ملکی علیشاه» پژوهشگر، مدرس و نوازنده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اجرا و قطعه جدید گروهش، گفت: از زمان کرونا کار جدید تنظیم نکردیم، فقط به دنبال انتشار دو کتاب «عاشیق‌های منطقه ما»‌و «عاشیق شهید بشیر شهریوری» از روستای بستان آباد تبریز هستم که اگر حمایتی از آن صورت بگیرد بتوانم آن را منتشر کنم.

وی با اشاره به اینکه در جشنواره دوره‌های قبل کرمان و تهران به عنوان پژوهشگر و نوازنده از او تقدیر شده است، افزود: با ۱۵ عاشیق بالای صحنه تالار وحدت اجرا کردم و برای اجرای مراسم اختتامیه نیز انتخاب شده بودم که به خوبی از پس آن بر آمدیم.

عاشیق احد ملکی درباره نحوه اجرای این جشنواره در گرگان گفت: در این شهر از ما استقبال خوبی شد، گروه‌های موسیقی خوبی شرکت کردند و اجرا‌هایی که خودم موفق شدم ببینم، ارزنده بود. یکی از ویژگی‌های خوب این جشنواره این است که سعی می‌شود از گروه‌های تکراری زیاد استفاده نکنند.

این مدرس و نوازنده ساز قپوز اظهار داشت: یک گروه بانوان عاشیق را در این جشنواره همراهی کردم و با هم دوخوانی داشتیم، این گروه برای نخستین بار روی صحنه رفتند و قطعات اردوبادی و جیرانم را اجرا کردیم، منتها، چون یکی از خانم‌ها نتوانسته بود در جشنواره حضور پیدا کند، من به جای او روی سن رفتم و با گروه همراهی کردم.

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/814992/%D8%AA%D9%86%D9%88%D8%B9-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C-%D9%85%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%DB%B2-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B9%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%82%E2%80%8C%D9%87%D8%A7

وی یادآور شد: عاشیقلار به معنای کسی است که شعر می‌گوید، ساز می‌زند و می‌خواند و خودش گروه جمع می‌کند. عاشیق‌های ما از سه نفر شروع شدند و به پانزده نفر رسیدند که البته در کنسرت‌ها تعدادمان زیاد می‌شود چرا که وضعیت کنسرت با جشنواره نواحی متفاوت است. من هم برای کنسرت‌ها تلاش کردم آهنگ‌ها را مدرن کرده و ساز‌های کوبه‌ای و الکترونیک به کار اضافه کردم، اما در موسیقی نواحی ساز‌ها باید اصیل باشد.

«عاشیق احد ملکی» در گفت‌وگو با «آنا» اظهار داشت: برای اینکه به این نقطه از شرایط شغلی و هنری برسم سال‌ها قبل به دنبال موسیقی رفتم، آموزش‌های لازم را دیدم، کار‌های اساتید را گوش دادم و ساز خریدم و نواختم.

سرپرست گروه موسیقی عاشیقلار شرکت کننده در جشنواره موسیقی نواحی گفت: یکی از ویژگی‌های مثبت این جشنواره تنوع در انتخاب اجراها و گروه‌های موسیقی است که باعث می‌شود کمتر کارها به تکرار بیافتد.

عاشیق احد ملکی در گفت‌وگو با آنا؛

وی با اشاره به اینکه چهارمین دوره‌ای است که در موسیقی نواحی شرکت می‌کند، عنوان کرد: به عنوان پژوهشگر موسیقی نواحی با موضوع داستان‌های عاشیقی در جشنواره شرکت کردم و آن را برای مخاطبان توضیح دادم و سپس روز گذشته طی یک نشست به پرسش‌های دانشجویان رشته موسیقی پاسخ دادم.

احد ملکی درباره دوخوانی در اجرا‌های موسیقی گفت: قطعا هر عاشیق راه خودش را دوست دارد و راحت‌تر است که تک خوانی کند، اما دوخوانی نیاز به تمرین زیادی دارد.