تهیه‌کننده‌ها تفاوت عکاس تبلیغاتی و عکاس صحنه را نمی‌دانند/عکاسی صحنه در سینما منسوخ شده

به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، عکاسی فیلم یا عکاسی صحنه یکی از رسته‌های هنر عکاسی است که به ویژه برای علاقه‌مندان سینما و تلویزیون تداعی‌گر خاطرات شیرین است. در دهه‌های گذشته و پیش از این که  شبکه‌های اجتماعی محل تبلیغ و معرفی فیلم‌ها باشند، معمولاً عکس‌هایی که عکاسان هر پروژه سینمایی می‌گرفتند از طریق تهیه‌کننده فیلم در اختیار مطبوعات قرار می‌گرفت یا برای تهیه نقاشی سردر سینما به کار می‌رفت و درنتیجه تصاویری که مخاطبان پیش از دیدن فیلم در ذهن خود داشتند از دریچه دوربین همین عکاسان ثبت می‌شد. علاوه بر این، لذت تماشای عکس‌های فیلم در لابی سالن‌های سینما پیش و پس از تماشای فیلم هم از آن دسته تجاربی است که اغلب سینمادوستانی که اکنون در سنین میانسالی و سالمندی هستند آن را درک کرده‌اند.

وی اظهار کرد: متأسفانه در کشور ما این رشته‌ها را از هم تفکیک می‌کنند که به نظر من درست نیست. عکاس صحنه، عکاس صحنه است. یک سریال تلویزیونی می‌تواند با عکس‌های جذاب بینندگان فراوانی را برای خود جذب کند. همان‌طور که در بسیاری از سریال‌های پربیننده و ماندگار ایرانی و خارجی این اتفاق افتاده است.

طیب‌طاهر در توضیح ویژگی‌های یک عکاس صحنه موفق گفت: یک عکاس صحنه خوب باید هم در شکار موقعیت‌ها خوب عمل کند و هم این که صرفاً به پلان‌های داخل فیلم یا سریال بسنده نکند. الان با توجه به پیشرفت دوربین‌های تصویربرداری و فیلمبرداری شاید بتوان از همان تصاویر ضبط‌‌ شده هم یک عکس با کیفیت ارائه داد، اما مهم این است که این عکس از زاویه نگاه و لنز آن عکاس صحنه ثبت شود.

در همین ارتباط، «مهسا طیب‌طاهر» عکاس سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با آنا با اشاره به این که به نظر می‌رسد عکاسی صحنه در سینما دیگر منسوخ شده است، افزود: البته بهتر است به‌جای واژه عکاسی فیلم یا سریال از عبارت «عکاسی صحنه» استفاده کرد. درهمه جای دنیا این کار را به‌عنوان عکاسی صحنه می‌شناسند. دایره کاری آن هم می‌تواند فیلم‌های سینمایی، مستند، فیلم کوتاه، سریال، کنسرت  و یا اجرای تئاتر باشد.

وی افزود: تهیه‌کننده‌ها و سرمایه‌گذاران درکی از این موضوع ندارند و می‌گویند همان عکاسی که برای تبلیغات پروژه عکس می‌گیرد، یک روز بیاید و از چند سکانس مهم عکس بگیرد و برود. در حالی که من و خیلی از همکاران دیگر که سال‌ها در این عرصه فعالیت داشته‌اند وقتی سر یک پروژه می‌روند، برای آن وقت می‌گذارند و این طور نیست که همزمان سرفیلمبرداری باشند و عصر همان روز بروند از لباس و غذای رستوران برای تبلیغات عکس بگیرند.  روشن است که در این صورت خروجی کار هم کیفیت لازم را نخواهد داشت.

این عکاس صحنه ادامه داد: باید وقتی مجموعه عکس‌های شما چیده می‌شود، فضای کلی حاکم بر آن اثر را نشان دهد. عکاس صحنه نباید فقط کنار فیلمبردار بایستد و از پلان‌ها عکس بگیرد. برخی فیلم‌های ماندگار تاریخ سینما یا سریال‌های تلویزیونی با عکس‌هایی در ذهن مخاطب ماندگار شده‌اند که حتی در نسخه اصلی هم وجود نداشته است.

عکاس سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

عکاس سینما و تلویزوین در گفت‌وگو با آنا

طیب‌طاهر عنوان کرد: من بعد از سریال «زیرخاکی» تقریباً کار دیگری در سینما و تلویزیون نداشتم چراکه پیشنهاد مناسبی ارائه نمی‌شد. البته بعد از مدتی متوجه شدم که کلاً کار در این زمینه کم است و مثل خیلی از اصناف دیگر سینمایی، عکاس‌ها هم بسیار کم‌کار شده‌اند.

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/813738/%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%B9%DA%A9%D8%A7%D8%B3-%D8%AA%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%BA%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%D8%B9%DA%A9%D8%A7%D8%B3-%D8%B5%D8%AD%D9%86%D9%87-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%D8%B9%DA%A9%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%B5%D8%AD%D9%86%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7-%D9%85%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%AE-%D8%B4%D8%AF%D9%87

عکاس سینما و تلویزیون از دلایل کم‌رونق شدن عکاسی صحنه در سینما و تلویزیون می‌گوید.

** چرا عکاسی صحنه از رونق افتاده است؟

 ** معیارعکاسی خوب برای سینما و تلویزیون 

این عکاس صحنه گفت: در حال حاضر بیشتر پروژه‌های فیلم و سریال در پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی متمرکز شده است. در این  شکل از کار، معمولاً تهیه‌کننده و کارگردان برای انتخاب عکاس نقشی ندارند و خود پلتفرم‌ها از عکاسان تبلیغاتی برای گرفتن عکس از پروژه‌ها استفاده می‌کنند. درحالی که در شرکت‌های بزرگ سریال‌سازی  مثل نتفلیکس کار عکاس صحنه و عکاس تبلیغات متقاوت است و اصولاً این‌ها دو  مقوله جداگانه است.