توقف صادرات ۲ نوع تراشه کامپیوتری به چین از سوی آمریکا

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا به نقل از نیویورگ تایمز، شرکت فناوری «انویدیا» می گوید این تراشه‌ها در طرح‌های مرتبط با هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرند.

به گزارش  پایگاه خبری بلومبرگ، بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده، ۱۹ شرکت از ۲۰ شرکت صنعت تراشه که سریع ترین رشد اقتصادی را در چهار فصل گذشته داشته اند به‌طور متوسط ‌به دومین اقتصاد جهان تعلق دارند. آن دسته از تامین‌کنندگان نرم‌افزار طراحی، پردازنده‌ها و تجهیزات حیاتی در چین، درآمد خود را از شرکت‌های تولید تراشه تایوان یا ASML Holding NV چندین برابر بیشتر افزایش دادند.

این رشد فوق‌العاده نشان می‌دهد که چگونه تنش‌ها بین واشنگتن و پکن، صنعت ۵۵۰ میلیارد دلاری تراشه ها و نیمه‌رسانای جهانی را متحول می‌کند؛ بخشی که نقش بزرگی در همه چیز از صنایع دفاع گرفته تا ظهور فناوری‌های آینده مانند هوش مصنوعی و خودروهای خودران دارد. آمریکا در سال ۲۰۲۰، فروش فناوری‌های آمریکایی به شرکت هایی چینی تولید کننده قطعات را محدود کرد.

در حالی که سهام برخی شرکت های تولید کننده تراشه نسبت به پایین ترین سطح خود در سال جاری بیش از دو برابر شده است، تحلیلگران می گویند ممکن است هنوز فرصت برای رشد آن وجود داشته باشد. انتظار می‌رود پکن میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در این بخش را تحت برنامه‌هایی مانند طرح «غول‌های کوچک»، برای حمایت از برندهای ملی فناوری و تشویق تاکتیک‌های خرید چینی، برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده ترتیب دهد. ظهور نام‌های بومی، توجه برخی از مشتریان را به خود جلب کرده است: گفته می‌شود که اپل، شرکت فناوری‌های حافظه یانگ تسه را به‌عنوان آخرین تامین‌کننده حافظه فلش آیفون خود در نظر می‌گیرد.

از دیگر سو، سرعت رشد تکنولوژی تولید تراشه‌ها در چین طی سال‌های اخیر بسیار چشمگیر بوده است به گونه ای که پس از تحریم‌ برندهای چینی از سوی ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ که شامل شرکت های فناوری‌ از هوآوی تا هایک ویژن بود، موجب شد تولید تراشه‌های داخلی در چین رونق بگیرد.

به گفته این شرکت، این تصمیم می تواند توانایی طرف‌های چینی برای فعالیت در زمینه‌های فناوری پیشرفته اطلاعات مانند تشخیص تصویری را با اختلال روبرو کند. از دیگر سو این مساله موجبات اختلال در مبادلات انویدیا با چین را به وجود خواهد آورد.

کمبود مداوم تراشه که تولید بزرگ‌ترین سازندگان خودرو و لوازم الکترونیکی مصرفی جهان را کاهش می‌دهد، به نفع تراشه‌سازان محلی نیز کار می‌کند و به تامین‌کنندگان چینی کمک می‌کند تا راحت‌تر به بازار بین‌المللی دسترسی پیدا کنند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84874908/%D8%AA%D9%88%D9%82%D9%81-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%DB%B2-%D9%86%D9%88%D8%B9-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B4%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%88%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7گزارش های خبری نشان می دهد این تصمیم جدید دولت باید سبب ریزش ارزش سهام شرکت انویدیا شده است.

در اقدامات پکن، انگیزه ای برای کنار زدن یک رقیب ژئوپلیتیکی و جلوگیری از هزینه کردن برای تراشه های وارداتی است که در سال ۲۰۲۱،  ارزش آن بیش از ۴۳۰ میلیارد دلار بوده است. طبق داده های ارائه شده، با افزایش ظرفیت کارخانه های محلی، سفارشات تجهیزات تولید تراشه از تامین کنندگان خارج از کشور در سال گذشته ۵۸ درصد افزایش یافت. این به نوبه خود باعث ایجاد تجارت داخلی می شود. طبق گزارش انجمن صنایع نیمه رسانای چین، مجموع فروش تراشه سازان و طراحان چینی در سال ۲۰۲۱ با جهش ۱۸ درصدی به رکورد بیش از ۱ تریلیون یوان (۱۵۰ میلیارد دلار) رسید.