تکذیب فروش بناهای تاریخی | خبرگزاری صدا و سیما

فعالی گفت: حق بهره‌برداری در قالب فرآیند رقابتی مزایده از طریق سامانه تدارکات الکترونیک دولت به‌ صورت شفاف و همراه با ارزیابی اهلیت مالی و صلاحیت فنی متقاضیان انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فریدون فعالی گفت: بر اساس قانون امکان فروش و واگذاری اماکن تاریخی وجود ندارد و این بناها، تکذیب فروش بناهای تاریخیفقط برای مرمت و بهره برداری به مزایده گذاشته شدند.

او افزود: این فرایند برای باغ موزه هرندی کرمان، ارگ رایِن، خانه فخری راور، خانه بهادرالملک بردسیر تکرار و خانه اوشیدری کرمان نیز با کاربری هنری (بازارچه صنایع دستی) و کارخانه حناسایی نیز با کاربری فرهنگی و احیای صنعت حنا به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمان با اشاره به اینکه اصل بناهای تاریخی مذکور جزو نفایس به شمار می‌روند و قابل واگذاری نیستند افزود: به طور نمونه بخش خدماتی باغ جهانی شاهزاده ماهان، یعنی خانه زعیم‌باشی، با حفظ ضوابط و اصول میراث‌فرهنگی به بخش خصوصی اجاره داده شده است.

در ادامه اظهارات وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی، درباره تکذیب واگذاری برخی ابنیه تاریخی، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمان فروش ۶ بنای تاریخی این استان به بخش خصوصی را تکذیب کرد.

ضرغامی افزود: اعتبارات نگهداری بسیاری از بنا‌های تاریخی در حدی نیست که حتی مرمت و مدیریت شوند، بنابراین با بخش خصوصی همکاری می‌کنیم و این همکاری بر اساس مزایده‌هایی روشن صورت می‌گیرد و هیچ ابهامی درکار نیست.


منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/3839438/%D8%AA%DA%A9%D8%B0%DB%8C%D8%A8-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: در واگذاری بنا‌های تاریخی صرفا همکاری بخش خصوصی برای مرمت، نگهداری، مدیریت و استفاده بهینه از برخی ابنیه تاریخی مطرح است که این موضوع اقدامی حساب شده است و با قوت ادامه می‌یابد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمان افزود: در این مزایده قرار نیست هیچگونه انتقال مالکیتی انجام شود، بلکه صرفا بهره‌برداری از این بناها مطابق اصول و ضوابط فنی و بر اساس طرح مصوب میراث‌فرهنگی برای مدت معین به بخش خصوصی واگذار می‌شود و سرمایه‌گذار علاوه بر رقمی که برای مرمت و احیا در ابتدای کار هزینه می‌کند، در طول مدت بهره‌برداری اجاره هم پرداخت خواهد کرد.

پیش از این در برخی پایگاههای خبری و نشریه ها به نقل از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرده بودند، ۱۹ بنای تاریخی در کشور از جمله استان تهران و کرمان برای فروش به مزایده گذاشته خواهندشد.