ثبت خاطره از ۸۰ شهید در “کتاب خاطرات مهدی سلحشور”

وی در پایان گفت: جدای از خاطرات فرماندهان 17 بخش تخصصی شامل مهندسی لجستیک، تبلیغات، بهداشت و درمان، نیروی انسانی و … نیز وجود دارد که با افراد مختلفی در خصوص آن صحبت کردیم و الحمدالله آثار خوبی منتشر خواهد شد.

در پایان این مراسم با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، سردار نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، سردار ابراهیم جباری فرمانده سابق سپاه امر، حسین یکتا، حسین کاجی و حجت‌الاسلام احمد شرفخانی از کتاب باغ حاج علی رونمایی شد.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1040126/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D8%B7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%DB%B8%DB%B0-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AE%D8%A7%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C-%D8%B3%D9%84%D8%AD%D8%B4%D9%88%D8%B1وی گفت: زمانی که بنا داشتم به جبهه بروم حاج ابراهیم جباری را ملاقات کردم که به واقع حکم پدری گردن من دارند. برای نوشتن این کتاب هشت سال وقت گذاشته‌ام و در نهایت نیز بیش از 20 ساعت تمام متون آن را با بچه‌های گردان مرور کردیم تا کتاب مستند باشد.

حاج مهدی سلحشور برای حضور در جبهه دو ماه آموزش سخت دید

نائینی گفت: میدان مبارزه امروز تغییر کرده است، اما حاج صادق آهنگران و حاج مهدی سلحشور همان رزمندگان دفاع مقدس هستند و فرهنگ دفاع مقدس از آن‌ها دور نشده است. ما 850 پروژه فعال در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس داریم و بنا داریم علاوه بر خاطرات فرماندهان به ابعاد و خاطرات اشخاص مختلف در جنگ هم بپردازیم.

سلحشور افزود: در این کتاب تلاش کردم تا از شهدا یاد کنم که در مجموع از 80 شهید نام برده شده است. در مراسم امروز هم تصاویر شهید علی جابری مسئول گروهان، شهید محسن درودی، شهید علی شکاری، شهید داود حیدری فرمانده گردان زهیر، شهید زنده حاج علی فضلی و شهید علی‌اکبر حشمتی قرار گرفته است.

سردار نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در این مراسم با اشاره به اینکه حاج مهدی سلحشور با ثبت خاطراتش از دوران دفاع مقدس بر سرمایه ملی ما از این دوران افزود که از او تشکر می‌کنم، گفت: دفاع مقدس ابعاد مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین ابعاد آن فرهنگ حاکم بر آن است. دفاع مقدس تنها در فرماندهی‌ها و عملیات‌ها خلاصه نمی‌شود. بلکه یکی از مهم‌ترین ابعاد و متن‌های اصلی آن فرهنگ دفاع مقدس است که امروز در مراحل دیگر انقلاب اسلامی هم تداوم پیدا کرده است. رأس این فرهنگ امام خمینی (ره) که نگاه و اندیشه ایشان در سرتاسر کشور ادامه پیدا کرد.

مداحان جبهه‌ای مردم را پای کار دفاع مقدس آوردند

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، کتاب خاطرات مهدی سلحشور از دفاع مقدس با عنوان «باغ حاج علی» به همت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و مجموعه کتاب هیأت با حضور برخی از مسئولان کشوری و لشکری در تالار سوره حوزه هنری رونمایی شد.

فرهنگ حاکم بر دفاع مقدس، یکی از مهمترین ابعاد آن است

جباری ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی جامعه ما ضعف خانواده‌ها است که متأسفانه برای فرزندان کم وقت می‌گذارند. اواخر دهه 40 که در فضای قرآنی کشور بودم، پدر شهریار پرهیزگار که در یاخچی‌آباد ساکن بودند، هر صبح جمعه او را با موتور به جلسه قرآنی استاد مولایی و استاد مروت در خیابان بهار شمالی می‌آورد و در نهایت هم این تلاش‌ها موجب شد که یک شخصیت قرآنی تربیت شود. حاج مهدی سلحشور هم در خانواده‌ای متدین و انقلابی تربیت شد که اگر امروز نهال آن دوران طفولیت به یک شجره طیبه پرثمر تبدیل شده که ایران و فراتر از آن را فرا می‌گیرد ناشی از تربیت در خانواده است.

هر خانواده‌ای می‌خواهد سرباز برای امام زمان تربیت کند باید این کتاب را بخواند

در بخش دیگری از این مراسم حاج صادق آهنگران به مداحی و شعرخوانی درباره شهدای دفاع مقدس و همچنین شرایط کنونی کشور و اغتشاشات ایجاد شده پرداخت.

فرمان مقام معظم رهبری انگیزه نوشتن این کتاب شد

حسین کاجی از فرماندهان دوران دفاع مقدس هم در این مراسم گفت: روزی در مسجد جمکران اعلام کردم اگر خانواده‌ای بنا دارد فرزند برای سربازی امام زمان (عج) تربیت کند، باید این کتاب را بخواند. پدر و مادر حاج مهدی سلحشور سال‌ها در نیمه شعبان نذر و نیاز کردند و در نهایت پاداش این نذر‌ها به تولد حاج مهدی سلحشور ختم شد و امروز او اینچنین اثرگذار است. این کتاب باید خوانده شود تا حضور شهدا و میدان‌داری آن‌ها در عرصه‌های مختلف زندگی را درک کنیم. امروز هر کجا کار بچه‌های انقلاب و هیأتی لنگ می‌شود، شهدا به میدان می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه تقریباً در 14 سالگی حاج مهدی سلحشور او را ملاقات کردم و برای آموزش فرستادم، تصریح کرد:‌کاری که در خصوص تغییر شناسنامه حاج مهدی سلحشور انجام شد، من انجام دادم و بعد هم او را دو ماه برای آموزش به پادگان فرستادم و در نهایت عازم جبهه شد.

خانواده‌ها برای فرزندان وقت نمی‌گذارند

سپس مهدی سلحشور مداح اهل بیت (ع)، سردار ابراهیم جباری فرمانده سابق سپاه، ولی امر، حسین یکتا از راویان دوران دفاع مقدس و حسین کاجی از فرماندهان دوران دفاع مقدس، گعده‌ای چهار نفره برگزار کردند که مهدی سلحشور در ابتدای آن اظهار داشت: در نیمه شعبان سال 50 متولد شدم و سال 65 تنها 15 سال داشتم که به دلیل پایین بودن سنم، امکان حضور در جبهه را نداشتم، اما نهایتاً شناسنامه خواهرم که را که متولد 1347 بود، برداشتم و به جبهه رفتم. سه سال در دوران دفاع مقدس حضور داشتم و هیچ وقت به خودم اجازه نمی‌دادم کتاب بنویسم تا اینکه مقام معظم رهبری فرمودند یک رزمنده رزمش زمانی تمام می‌شود که خاطراتش را ثبت کند.

ابراهیم جباری فرمانده سپاه، ولی امر نیز در این نشست اظهار داشت: یاد سردار فضلی را گرامی می‌داریم که قرار بود در این مراسم حضور پیدا کند، اما خبردار شدم به بیمارستان رفته است.