جام جهانی فرصتی مغتنم برای ایرانیان مقیم قطر است

وی افزود: هزینه‌های اسکان در جام جهانی بسیار بالاست و بیشتر هم وطنان ما توان این کار را ندارند بنابراین ماهم نباید صحنه را خالی کنیم و باید روی نیمکت هواداران ما پرباشد در نتیجه گزینه خوبی که دم دست هم هست و می تواند ارتباط هموطنان ایرانی ما را که در اینجا هستند با ما تقویت کند همین حضور ایرانیان مقیم قطر است. گزینه ای که از ابتدا مورد نظر ما بوده است که روی آن تاکید هم داشته ایم و درخواست هایی کرده ایم (نه در آن تعداد زیاد) که امیدواریم این درخواست کوچک و جدی ما در تامین بلیت افرادی که دغدغه فرهنگی دارند ممکن شود تا از عزیزانی که مستقیم با ما همکاری دارند تقدیری انجام دهیم.

وی ادامه داد: برای ما ایام جام جهانی تکلیفی ملی و در سطح کلان است؛ رایزنی فرهنگی تا جایی که وظیفه اش بوده و به او واگذار شده است و از ما خواسته اند ورود کرده و در بخش هایی که به عهده ما گذاشته شده است برای تسهیل امور مساعدت کرده ایم ولی بخش های مختلف نظام مانند وزارت خانه های مختلف مستقلا کار را انجام می دهند و از ما برای این قضیه نظارتی نخواسته اند خصوصا مانند نمایشگاه که به بخش خصوصی واگذار شده است. ما در کنارشان هستیم اما ناظر بر آنها خیر. این موضوع از سوی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دنبال شده و از سوی آنها نظارت صورت گرفته است و ما هرکاری از دستمان بربیاید را انجام خواهیم داد و امیدواریم نمایشگاه به اهداف خود برسد.

بختیاری در پاسخ به این پرسش که آیا نمایشگاهی از ایران در زمان برگزاری جام جهانی حضور دارد، گفت: بناست که نمایشگاهی در سالن فاخری در دهکده فرهنگی کتارا برای نمایش صنایع دستی و محصولات ایرانی برگزار شود که متولی آن وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که بنابر سیاستی که بوده به بخش خصوصی واگذار شده است و مدیریت کلان آن با وزارت میراث هست. این نمایشگاه در سالن دوهزارمتری کتارا برگزار خواهد شد که هم به معرفی صنایع دستی و هم عرضه آنها برای فروش خواهد پرداخت. این نمایشگاهی است که نگاه اقتصادی به آن وجود دارد بنابراین نمایشگاهی مجزا در ایام جام جهانی نداریم.

حضور ایرانیان مقیم قطر به دلیل علاقمندیشان به کشور، پایبندیشان به ارزش های ملی و تعاملات خوبی که با جامعه قطر دارند در زمان جام جهانی مهم و نیاز استبختیاری در پاسخ به این پرسش که چه تمهیدی برای حضور ایرانیان مقیم قطر در ورزشگاه صورت گرفته است، گفت: ایرانیان مقیم قطر سرمایه های فرهنگی و ارزشمند برای کشور ما هستند که قطعا حضور آنان به دلیل علاقمندیشان به کشور، پایبندیشان به ارزش های ملی و تعاملات خوبی که با جامعه قطر دارند در زمان جام جهانی مهم و نیاز است که به آنها توجه کنیم و از ظرفیت آنان برای تقویت ارتباطات فرهنگی با قطر استفاده کنیم که قطعا می توانند معرفین خوبی برای حضور ایران در جام جهانی باشند که از کشورهای مختلف حضور می یابند. لذا دغدغه ما از ابتدا این بوده که هرجایی که خواسته اند نظر داده ایم که ایرانیان مقیم فراموش نشوند. در این باب پیگیری داشتیم اما به نتیجه نرسیده است. ایرانیانی از داخل کشور باید بیایند و بازی ها را ببینند و ظرفیتی هست که متعلق به مردم ایران است که ما نمی توانیم این را از جریان عادی خود خارج کنیم و بگوییم که به افرادی خاص اختصاص یابد.

علی بختیاری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: رایزنی فرهنگی ایران در قطر متولی دیپلماسی فرهنگی کشور در خارج از کشور است و وظیفه تسهیل گری، ساماندهی و برنامه ریزی برای حضور فرهنگی دستگاه های مختلف اعم از بخش خصوصی و دولتی را در محل ماموریت خود برعهده دارد. بر این اساس رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قطر با دستگاه های مختلف محل ماموریت در حوزه های مختلف فرهنگی ارتباطاتی را برقرار کرده است و به نوعی روابط متقابل را بین دستگاه های متناظر در دو کشور برقرار و ارتباطات را تسهیل می کند تا این دستگاه ها و بخش ها بتوانند با ارتباطاتی که می گیرند فعالیت های فرهنگی مشترکی را در دو طرف و دو کشور برگزار کنند.

برگزاری نمایشگاه و کارگاه های آموزش زبان فارسی و تعاملات بین دانشگاه ها همه از فعالیت هایی است که رایزنی فرهنگی به آنها مشغول استوی افزود: حوزه فعالیت هایی که در قطر مورد تمرکز قرار دارد حوزه علمی، دانشگاهی و بخش موزه ها و کتابخانه ها و فعالیت های فرهنگی و مجموعه هایی که در «کتارا» متولی این امر هستند، است. مجموعه هایی مانند وزارت فرهنگ قطر، مجموعه کتارا که بخشی مستقل از وزارت فرهنگ است و به فعالیت های مختلف فرهنگی مشهور است و کار بسیار خوبی در راستای استفاده از تنوع فرهنگی انجام داده اند و با آوردن فرهیختگان و هنرمندان از کشورهای مختلف زمینه خوبی برای فعالیت فراهم شده است و این یکی از مجموعه هایی است که ما با آنها به صورت گسترده کارهای خوبی را انجام داده ایم. برگزاری نمایشگاه ها و کارگاه های آموزش زبان فارسی و تعاملات بین دانشگاه ها همه از فعالیت هایی است که رایزنی فرهنگی به آنها مشغول است. امیدواریم در این حوزه ها بتوانیم روابط خوبی بین کشور دوست و همسایه قطر و جمهوری اسلامی ایران که مشترکات بسیاری برای کار و تعامل دارند برقرار شود.

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر یادآور شد: سعی ما این است که اقلام فرهنگی مورد نیاز هواداران را تامین کنیم و از طرق مختلف اقدام کرده ایم و ارسال اولین محموله بسته های فرهنگی شامل پرچم، تیشرت، کلاه با همکاری خوب وزارت ورزش، وزارت میراث، وزارت فرهنگ و متولیان مختلف در حال انجام است که دریافت خواهد شد و در اختیار ایرانیان قرار خواهد گرفت.


منبع: https://www.irna.ir/news/84933390/%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%B5%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%BA%D8%AA%D9%86%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%82%DB%8C%D9%85-%D9%82%D8%B7%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

ایرانیان مقیم قطر سرمایه های فرهنگی و ارزشمند برای کشور ما هستند