جنگل‌های دست‌کاشت آران و بیدگل در معرض آتش چهارشنبه سوری

رضا شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با ابراز تأسف از اینکه جنگل‌های دست‌کاشت آران و بیدگل در معرض آتش‌سوزی مراسم چهارشنبه سوری، اظهار کرد: در این شهرستان حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ هکتار جنگل‌های دست کاشت ۳۰ تا ۴۰ ساله است اما به عین مشاهده کرده‌ام که بیش از هزاران خانواده برای برپایی آئین چهارشنبه سوری، این نوع درختان را قطع می‌کنند.

شفیعی با ابزار تأسف از اینکه به عین مشاهده کرده‌ام که برخی از خانواده‌ها در مراسم چهارشنبه سوری، با ریختن نفت بر روی درختان آن‌ها را زنده زنده می‌سوزانند، اظهار کرد: با وجود تشکیل پرونده‌های متعدد و حتی توزیع بروشورهای فرهنگ‌سازی حفاظت از منابع طبیعی، درختان جنگل‌های دست کاشت شهرهای بیابانی در معرض تهدید قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه برپایی آئین چهارشنبه سوری در شهرهای بیابانی به ویژه شهرستان آران و بیدگل اصفهان یکی از عوامل مهمی است که جنگل دست کاشت این بخش را تهدید می‌کند، افزود: این جنگل‌های دست کاشت ۴۰ سال قبل توسط اداره کل منابع طبیعی استان در هکتارها زمین کشت شده که از هجوم شن‌های روان و خیزش گردوغبار و گردوخاک جلوگیری کند اما در آتش نبود ترویج فرهنگ‌سازی می‌سوزند.

وی تفریح و سرگرمی را حق طبیعی مردم شهرهایی بیابانی به ویژه شهرستان آران و بیدگل دانست و گفت: در برپایی آئین چهارشنبه سوری با نبود مکان و منطقه‌ای مشخص و فقدان دسترسی به ضایعات چوب، سهل‌ترین اقدام قطع درختان دست کاشت ۳۰ تا ۴۰ ساله در بیابان‌های کویری این شهرستان است.

سرپرست اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ادامه داد: با حضور در مناطق جنگل‌های دشت کاشت بیابان‌های شهرستان آران و بیدگل طی گشت‌زنی به عین مشاهده کرده‌ام که هزاران خانواده با قطع درختان و تشکیل هیزم‌های تپه‌ای شکل آن‌ها را برای آئین چهارشنبه سوری به آتش کشیدند. حتی با وجود تکوین و وضع تعداد انبوهی از پرونده این اقدامات بدون فرهنگ‌سازی تداوم دارد.

وی عمده‌ترین معضل منابع طبیعی استان را برای حفاظت از جنگل‌های دست کاشت، قطع آن‌ها در شهرهای بیابانی مانند نائین، خوروبیابانک، اردستان و به ویژه آران و بیدگل دانست و خاطر نشان کرد: این جنگل برای همه امری حیاتی است لذا برای حفاظت هرچه بیشتر از مواهب طبیعی باید بیش از گذشته مشارکت مردم را جلب کرد و فرهنگ‌سازی و آموزش مناسب به تمام اقشار جامعه را در دستور کار قرار داد.


منبع: https://www.imna.ir/news/647907/%D8%AC%D9%86%DA%AF%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%A2%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A8%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D8%B6-%D8%A2%D8%AA%D8%B4-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C