جهاد تبیین حضرت فاطمه(س) الگویی مناسب برای زنان امروزی است

** نگرش حضرت فاطمه(س) به زندگی چگونه بود؟ این سوال را از این نظر می‌پرسم که وقتی با نگرش ایشان بیشتر آشنا شویم، بهتر هم می‌توانیم از ایشان سرمشق بگیریم.

گفت‌وگوی آنا با حجت‌الاسلام محمدزمانی، شاعر و مداح اهل بیت(ع)؛

جهاد تبیین حضرت فاطمه(س) الگویی مناسب برای زنان امروزی است

– بله، همینطور است. اتفاقا امام خمینی(ره) به عنوان سیدی بزرگوار از فرزندان حضرت فاطمه(س) در زمان وقوع انقلاب اسلامی هرگز زنان و دختران را از حضور و مشارکت در راهپیمایی و پس از پیروزی انقلاب نیز از حضور نماز جمعه و سایر امور اجتماعی، دینی و سیاسی منع نکردند و همگان دیدند که زنان در جریان انقلاب اسلامی نقش‌آفرین بودند. در جریان برگزاری انتخابات نیز بعضی‌ها می‌گفتند که ضروری نیست زنان در انتخابات حضور یابند ولی امام(ره) فرمودند که زنان و دختران باید در انتخابات مشارکت کنند. این گفتار امام(ره) و عملکرد زنان و دختران انقلابی کشورمان یک الگوپذیری از حضرت فاطمه(س) بود و در زمان حاضر نیز بایستی از الگوی رفتاری و گفتاری حضرت فاطمه(س) پیروی کرد.

بر اساس این گزارش، همزمان با شهادت حضرت فاطمه(س) با حجت الاسلام والمسلمین جواد محمدزمانی، شاعر و مداح اهل بیت(ع) به گفت‌وگو نشستیم و درباره وجود پربرکت حضرت فاطمه(س) و این که چه ویژگی‌هایی از وجود پربرکت ایشان می‌تواند برای جوانان به ویژه بانوان و زنان ما الگو شود، سخن گفتیم که ماحصل آن را با هم می‌خوانید؛

حضرت فاطمه(س) لباس جهاد تبیین بر تن کردند و الگویی برای همیشه تاریخ آفریدند. ایشان ثابت کردند که عفاف و حجاب هرگز به معنای عزلت و گوشه‌نشینی نیست و زنان و دختران نیز باید در موقع لزوم با رعایت موارد لازم، در امور سیاسی و اجتماعی مشارکت فعال داشته باشند.

** در جریان وقوع انقلاب اسلامی نیز زنان و دختران کشورمان حضوری فعال داشتند. آیا می‌توان این حضور را نشانه‌ای از برداشت صحیح از چنین الگویی دانست؟

– نگاه ایشان به زندگی را باید در رفتار و گفتار ایشان جست‌وجو کرد. حضرت فاطمه(س) با ساده‌زیستی فراوانی زندگی مشترک خودشان با امام علی(ع) را شروع کردند. زهد و ساده‌زیستی که از ابتدای زندگی داشتند، نگرش ایشان به متاع دنیوی را نشان می‌دهد. تمامی وسایل خانه ایشان همان‌ها بود که با فروش سپر حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام فراهم شد. در واقع، ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین چیزها برای آغاز یک زندگی مشترک را داشتند و در سراسر زندگی‌شان هیچ اثری از تجمل و ریخت‌وپاش وجود نداشت و حتی می‌توان گفت که از این نظر، زندگی ایشان از سطح عموم جامعه نیز پایین‌تر بودند. خودشان نیز در منزل کار می‌کردند و پس از تقسیم کارهای داخل و خارج خانه میان ایشان و همسر بزرگوارشان، ایشان کارهای خانه را در تمامی ابعادش انجام می‌دادند، به گونه‌ای که روزی یکی از اصحاب که به منزل ایشان رفته بود، ملاحظه کرد که از طرفی فرزند ایشان گریه می‌کند و همزمان ایشان گندم را آسیاب می‌کنند و بعد به سراغ فرزندشان می‌روند. وی به حضرت فاطمه(س) گفتند که چرا از “فضه” کمک نمی‌گیرید و حضرت فاطمه(س) پاسخ گفتند که ما کارها را میان خودمان تقسیم کرده‌ایم. همین موضوع نشان می‌دهد که ایشان از کارکردن عار نداشتند و مثلا نمی‌گفتند که چون من دختر پیامبر هستم، نباید کار کنم. نه؛ ایشان هرگز اینگونه نبودند. ایشان آنقدر از چاه با دلو آب کشیده بودند که جای طناب و دلو روی دستان مبارکشان باقی مانده بود. حقیقت این است که ایشان از انجام این همه کار و تلاش خشنود نیز بودند. من در اینجا فقط خواستم شما را با بخشی از نگرش ایشان به عنوان فرزند رسول خدا(ص) و امام اول شیعیان آشنا کنم.

– مهم، نقش ایفا کردن است. خیلی‌ها هستند که کار می‌کنند اما نمی‌توانند تمامی نقش‌ها مانند همسرداری و فرزندداری را به خوبی اجرا کند. کار یک زن تبدیل خانواده به کانون محبت است، کاری که حضرت فاطمه(س) به خوبی اجرا کردند. در حدیث شریف کساء نیز درمی‌یابیم که ایشان محور خانواده قرار می‌گیرند و می‌خوانیم که پدر فاطمه، همسر فاطمه و فرزندان فاطمه است. این موضوع واقعیت دارد چون رهبری عواطف با ایشان بود و این نیز می‌تواند الگویی مناسب برای زنان و دختران ما باشد. امروزه چنین نیاز مهمی نباید نادیده گرفته شود. عفاف و حجاب ایشان نیز الگویی بزرگ برای همگان است.

– حقیقت این است که دست ما از وجود آسمانی و ملکوتی حضرت فاطمه(س) کوتاه است. ایشان طبق روایات، مصدر امامت هستند و روایاتی نیز درباره خلقت قدسی و نورانی ایشان وجود دارد و نشان می‌دهد که ایشان چه گوهر بی‌همتایی هستند و همانطور که گفتم، دست ما از آن بخش از وجود نازنین ایشان کوتاه است. من نیز ترجیح می‌دهم صحبت در این باره را به اهلش واگذار کنم. فقط می‌دانم که حقیقت آسمانی حضرت فاطمه زهرا(س) را درست نمی‌شناسیم.

** آیا ما به قدر کافی از حقیقت وجودی حضرت فاطمه(س) باخبریم؟

به گزارش خبرنگار دین و آئین خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محمدزمانی، شاعر و مداح اهل بیت(ع) تبدیل خانواده به کانون محبت و رهبری عواطف در منزل را مهمترین وظیفه زنان و دختران در جامعه امروزی دانست و گفت که بانوان ایرانی برای دستیابی به این هدف، می‌توانند حضرت فاطمه سلام الله علیه را الگوی خودشان قرار دهند. البته از جهاد تبیین حضرت فاطمه(س) هم به عنوان الگویی مناسب برای زنان امروزی نام برد.

** و چنین بانویی که در خانه‌داری، همسرداری و فرزندداری برترین هستند و در عین حال، الگوی عفاف و حجاب هستند، آنگاه که لازم می‌شود، چنان خطبه‌ای در مسجد می‌خوانند که در تاریخ ثبت و درج می‌شود. چگونه است که ایشان به یکباره هنگامی که نیاز می‌شود، خطبه‌ای قرائت می‌کنند که زمین و زمان را مسحور خویش می‌سازد؟

** شما کدام ویژگی حضرت فاطمه(س) را برای الگو شدن ایشان در زمان کنونی مناسب می‌دانید؟

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/822331/%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%D9%87%D8%B3-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

** کار کردن در منزل یا خارج از خانه که امروزه بسیاری از دختران و زنان جامعه ما نیز انجام می‌دهند، چه ظرافت‌هایی باید داشته باشند تا اهداف اصلی زندگی به دست آید؟

– ابتدا باید گفت که ایشان محدود به زمان و مکان نیستند و طبیعتا تمامی ویژگی‌های ایشان در هر عصری می‌تواند الگو باشد. در عین حال، باید دقت داشته باشیم که ایشان توانستند بهترین نقش را در سه حوزه دختر بودن، مادر بودن و همسر بودن ایفا کنند و دختران و زنان ما نیز بجاست در این سه حوزه از ایشان الگو بگیرند. ایشان برای پدرش آنگونه خوب و مهربان بودند که لقب ام‌ابیها را گرفتند و برای همسرشان نیز نیکوترین همسر بودند و بهترین مادر برای فرزندانشان شدند.

– بله، همین جنبه ایشان نیز الگوی رفتاری دیگری از حضرت فاطمه(س) است. حضرت فاطمه(س) با این کارشان ثابت می‌کنند که فقط مردها در امور اجتماعی و سیاسی تکلیف ندارند، بلکه زن‌ها هم تکلیف دارند. در واقع، حضرت فاطمه(س) در آن زمان و در چنان موقعیت حساسی، لباس جهاد تبیین بر تن کردند و الگویی برای همیشه تاریخ آفریدند. ایشان ثابت کردند که عفاف و حجاب هرگز به معنای عزلت و گوشه‌نشینی نیست و زنان و دختران نیز باید در موقع لزوم با رعایت موارد لازم، در امور سیاسی و اجتماعی مشارکت فعال داشته باشند.