جهان نیازمند تنوع در منابع انرژی است

وی تصریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان و دانشمندان جوان ایرانی ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای حل مسائل محیط زیستی در ایران فراهم کرده‌اند.

سلاجقه در این دیدار با اشاره به بازتاب جهانی برگزاری اجلاس، بر ضرورت درک مشترک بین کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته، همگرایی و پرهیز از واگرایی‌های موجود برای دستیابی به اهداف کنوانسیون تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: از نظر دبیرخانه، بیش از آنچه که در گروههای مذاکراتی واگرایی وجود داشته باشد، نقاط مشترک و همگرایی وجود دارد که با تلاش بیشتر و رفع شکاف‌های موجود می‌توان به تحقق هدف جلوگیری از افزایش بیش از یک ونیم درجه دمای زمین دست یافت.

وی همچنین با اشاره به شرایط اقلیمی ایران و کشورهای منطقه و رویکرد اجلاس اخیر بر توسعه همکاری‌های مشترک، اظهار داشت: ضرورت دارد کشورهای توسعه یافته نقش خود را در زمینه انتقال تکنولوژی، ظرفیت سازی و تأمین منابع مالی و شفافیت ایفا کنند.

وی افزود: موضوعات کاهش انتشار، سازگاری، تأمین منابع مالی، جبران ضرر و زیان از موضوعات بسیار پیچیده مذاکراتی بوده و آنچه که در پاریس و گلاسکو اتفاق افتاده است حاصل تلاش‌های کشورها و مذاکرات صورت گرفته برای دستیابی به اهداف کاهش انتشار بوده و این نشست نیز مسیر اجرای تصمیمات اتخاذ شده در این راستا را فراهم خواهد کرد.

سیمون استیل افزود: با در نظر گرفتن پیچیدگی‌های ژئوپلتیک کشورها، بیش از هر زمان دیگری از اعضا خواسته شده است یک فضای سیاسی امن را برای دستیابی به اهداف کنوانسیون و موافقتنامه پاریس ایجاد کنند.

در حاشیه برگزاری نشست بلندپایه بیست و هفتمین اجلاس متعاهدین کنوانسیون تغییر اقلیم، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با سیمون استیل دبیر اجرایی این کنوانسیون دیدار و گفت و کرد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای شرکت در بخش بلندپایه بیست و هفتمین اجلاس متعاهدین کنوانسیون تغییر اقلیم، روز گذشته (دوشنبه) وارد شرم الشیخ مصر شد.


منبع: https://www.imna.ir/news/619622/%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D9%86%D9%88%D8%B9-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B9-%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AAسیمون استیل دبیر اجرایی کنوانسیون تغییر اقلیم نیز در این دیدار اظهار کرد: دبیرخانه کنوانسیون تغییر اقلیم با ایجاد زمینه‌های مذاکراتی دو و چندجانبه، امکان ایجاد همگرایی و همکاری کشورها را فراهم کرده است.

امکان ایجاد همگرایی و همکاری کشورها با زمینه‌های مذاکرات چندجانبه

رئیس سازمان محیط زیست افزود: با توجه به وجود تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و در نظر گرفتن ابعاد فرامرزی پدیده‌های زیست محیطی، بهره گیری از ظرفیت‌های بین المللی برای کشور ایران ضروری است.

گفتنی است بیست‌وهفتمین کنفرانس متعاهدین کنوانسیون تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (COP۲۷) از ۱۵ تا ۲۷ آبان ۱۴۰۱ (۶ تا ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲) در شهر شرم الشیخ مصر درحال برگزاری است، علی سلاجقه معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز از ۲۳ تا ۲۵ آبان در این کنفرانس حاضر است.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه روز _سه‌شنبه بیست‌وچهارم آبان‌ماه_ به عنوان اولین سخنران نشست بلندپایه وزیران در هفتمین اجلاس متعاهدین کنوانسیون تغییر اقلیم در شرم الشیخ مصر، مواضع جمهوری اسلامی در قبال تغییر اقلیم و دستیابی به هدف جهانی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را در اعلام کرد.