حافظ هویت ایرانیان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: حوزه فرهنگ به عنوان یکی از مسائل مهم انقلاب در کنار سایر موضوعات انقلاب قرار گرفته و دولت اهتمام ویژه‌ای بر مسائل فرهنگی داشته و در جریان سفر‌های ریاست جمهوری نیز شاهد هستیم برخی از پروژه‌های فرهنگی پس از دو دهه در حال تکمیل و پیشرفت هستند.

وی وعده کرد: با همکاری استاندار فارس و خیرین استان به زودی طرح‌های فرهنگی که بر زمین مانده است به زودی به سرانجام خواهد رسید و تمامی تعهدات دولت به زودی به ثمر می‌نشیند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمد مهدی اسماعیلی شامگاه چهارشنبه در بیست و ششمین سالروز گرامیداشت حافظ در تالار حافظ شیراز بیان کرد: سال‌ها و قرن‌ها است که نام حافظ بزرگ جزو نماد‌های ملی و فرهنگی ایران اسلامی است و هرجا نام ایران و تمدن پرشکوه ایرانی و اسلامی است نام حافظ نیز به گوش می‌رسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با یادآوری جهان شمول بودن اسلام و اثرگذاری اسلام بر زبان در بسیاری از خطه‌های جهان یادآور شد: وقتی اسلام عزیز وارد ایران و با فرهنگ عمیق ایرانی ادغام شده ایرانیان نیز خدمات منحصر به فردی به اسلام ارائه کردند این در حالی است که ایرانیان به علت همین فرهنگ عمیق به ادبیات فارسی نیز علاقه ویژه‌ای دارند.

وی با اشاره به موضوع فرهنگ و ادب پارسی ادامه داد: فرهنگ ایرانی و مردمان این سرزمین دارای ویژگی منحصر به فردی هستند و این ویژگی چیزی جز فرهنگ دوستی نیست لازم به ذکر است که تمام ایرانیان با تمامی حوزه‌های فرهنگ از جمله شهر علاقه مندی وافری دارند.

به گفته او مهمترین علتی که دولت و نظام توانسته است به پیروزی‌های مستمری دست یابند آن بوده است که این ملت دارای اتحاد و وحدت هستند از این رو شاهد هستیم که همه مردم زیر یک پرچم و با هدایت رهبری به سمت تعالی حرکت خواهند کرد.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1036771/%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8-%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

وی ادامه داد: ایران به علت اثرگذاری خود در جهان در تمامی دوران در مواجه با حمله‌های فرهنگی و تهاجم‌های فرهنگی هستیم از این رو دشمن در تلاش است تا نقطه قوت ایران که فرهنگ بوده و انقلاب فرهنگی در آن شکل گرفت را ضعیف کرده از این رو آنان در تلاش هستند تا از این طریق به مردم و ایران اسلامی ضربه بزند.

اسماعیلی یادآور شد: قدرت نفوذ کلام حافظ به گونه‌ای است که در تمامی روزگار ایرانیان حضور داشته و در تمامی مراسم‌های ایرانیان حافظ جایگاه مخصوص خود را داشته و نماد هویت ایرانیان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در تمامی جغرافیای ایران زمین نام و یاد حافظ درخشان است و کمتر شهر اسلامی در جهان است که نام حافظ را نشنیده باشند و از او به عنوان ادیب نام‌آور یاد نشود این درحالی است که در آخرین سفری که ریاست جمهوری به سمرقند داشتند نام حافظ به کرات آورده شد.

به گفته او این علاقه موجب شده تا در تاریخ ایران شاهد هستیم که اشعار ادیبان فارسی عضو جداناشدنی از آموزه‌های ایرانیان است لازم به ذکر است که سعدی و حافظ که غوغا کننده در ادبیات است و به علت انسی که با قرآن داشته در میان ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

اسماعیلی افزود: گفته می‌شود تیمور با حافظ دیداری داشته و حاصل این دیدار شعر معروف «اگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل ما را / به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا».

این مقام مسئول ادامه داد: به زودی دیوان شعری از رهبری در قالب کتبی نفیس در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.