حفظ بخش سطحی خاک امری ضروری است

وی بهترین راهکار برای جلوگیری از فرسایش در این زمینه را تغییر جهت شخم دانست و گفت: ایجاد شخم عمود بر جهت شیب و در راستای افق می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد، اگرچه این کار در مناطق با شیب بالا سخت بوده و ممکن است امکانات کافی وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بخش سطحی خاک اهمیت بالایی دارد، افزود: اگر این بخش از خاک از بین برود، قسمت زیرین آن زمان زیادی نیاز دارد تا بتواند به یک خاک حاصل‌خیز تبدیل شود. کشاورزان و باغداران در مرحله اول باید حفظ لایه حاصل‌خیز خاک را در نظر داشته باشند و در مناطق شیب‌دار که اقدام به شخم زدن و کشت محصول می‌کنند، اگر در راستای شیب باشد در زمان بارندگی شیارهای ناشی از شخم خاک سطحی را فرسایش داده و سبب فرسودگی خاک می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرزاد رضازاده امروز _یکشنبه بیست‌وهفتم آذرماه_ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خاک فرایندی طولانی را برای تشکیل طی می‌کند و همین موضوع سبب می‌شود که به یک ماده گران‌بها تبدیل شود.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحالب‌وختیاری ادامه داد: با این شرایط بعد از یکی دو سال دیگر از خاک حاصلخیز خبری نخواهد بود، این نشان‌دهنده آن است که باید در زمان کشاورزی در حفظ خاک دقت کافی صورت گیرد.

رضازاده افزود: پلکانی‌کردن اراضی با شیب تند، یکی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از فرسایش خاک است، در این صورت می‌توان از شخم در جهت شیب جلوگیری کرد. شخم عمودی ضمن اینکه کمک می‌کند به جلوگیری از کانالی شدن خاک به ماندن و نفوذ آب حاصل از بارندگی روی شیارها هم کمک می‌کند.


منبع: https://www.imna.ir/news/627517/%D8%AD%D9%81%D8%B8-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%D8%B7%D8%AD%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%DA%A9-%D8%A7%D9%85%D8%B1%DB%8C-%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA