خبرهای خوب از کارخانه‌های کاغذ داخلی/ پیش‌بینی ۲۰ هزار تن کاغذ در سال ۱۴۰۲ 

رمضانی در بخش دیگر سخنانش با تاکید بر روند ۷۲ ساعته از زمان پرداخت هزینه تا دریافت توسط ناشران آن را مورد تاکید دانست و متذکر شد: این مسیر کوتاه برای این در نظر گرفته شده تا کمک سریعی به ناشران صورت گیرد. هرچند وزارت ارشاد هم بخشی از منابع خود را درگیر کرد تا ناشران در فاصله کوتاهی پول را واریز و کاغذ را دریافت و در نهایت کتاب عرضه شود.

** نظر ناشران درباره کاغذهای تولید شده چه بود؟

مدیرعامل خانه کتاب وادبیات ایران در پاسخ به این پرسش که تأمین ۷ هزار تن کاغذ ناشران کشور تا پایان سال  محقق خواهد شد یا نه و اینکه توزیع کاغذ‌های عرضه شده تا به امروز رضایت بخش بوده؟ تصریح کرد: طبق قرارداد با کارخانه کاغذ مازندران که مبنی بر آن قرار است تا پایان سال ۷ هزار تن کاغذ تحویل ناشران دهد، پیش ثبت نامی از ناشران صورت گرفت، در این ثبت نام مشخص شد ناشران بیش از ۱۰ هزار تن درخواست ثبت کرده و متقاضی دریافت کاغذ هستند، پس از انعقاد قرار داد جدول زمان بندی را برای کاغذ توافقی با مازندران قرار دادیم تا هر ماه بر اساس جدول، تولید و سپس تحویل صورت گیرد.  

مدیرعامل خانه کتاب بخش دیگری از سخنانش را به مساله توجه دولت به کارخانه‌های داخلی اختصاص داد و تصریح کرد: موضوع برطرف شدن موانع تولید در دولت در دست پیگیری است. آنچه تعهد کارخانه به ما بوده که طبق توافق و به موقع تحویل خواهد شد و ما نیز در ادامه با سرعت به ناشران تحویل خواهیم داد.

** تحویل کاغذ به ناشران ۷۲ ساعت پس از واریز پول

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری آنا، «علی رمضانی»، مدیرعامل خانه کتاب وادبیات ایران در بازدید از کارخانه کاغذ مازندران که به شکل هماهنگ نشده صورت گرفت، از مراحل تولید این کالای استراتژیک در ساری دیدن کرد و در ادامه با مدیران این کارخانه پیرامون قرارداد موسسه خانه کتاب وادبیات ایران برای تأمین ۷ هزار تن کاغذ ناشران کشور تا پایان سال و تامین کاغذ برای سال آتی، گفتگو کرد.

** موانع تولید از جمله تامین مواد اولیه از مسیر تولید کارخانه‌های داخلی برداشته شود

** کارخانه‌های دیگر نقاط کشور بررسی کارشناسانه می‌شوند

وی به حمایت از کارخانه‌های کاغذ داخلی از جانب رسانه و دولت اشاره و گفت: ما شاهد بودیم که ماه گذشته وزیر ارشاد همراه با معاون فرهنگی آقای احمدوند بازدیدی از کارخانه زاگرس داشتند که قابل توجه بود و در این بازدید و پس از آن موارد بررسی و مشخص شد کارخانه می‌تواند به ما خروجی بدهد، چند کارخانه دیگر داخلی هم از جمله در مشهد و برخی نقاط دیگر کشور، ابراز امیداوری برای عرضه و تولید کاغذ می‌کنند. از این رو گروه کارشناسان اعزام و بررسی‎ میدانی صورت می‌گیرد تا نمونه بین ناشران توزیع و در صورت درخواست آن‌ها پیش ثبت نام انجام و سپس مراحل بعد صورت گیرد، امیدواریم کارخانه‌های بیشتری را در تولید کاغذ ببینیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۰۰۰ تن بین ناشران توزیع شده و همچنان در حال توزیع هستیم، گفت: این میزان مربوط به تولید در ۵۰ روز گذشته است که همچنان در حال توزیع است.

رمضانی به دو موضوع مورد تاکید و مهم در این راستا هم اشاره کرد و عنوان داشت: نکته نخست این است که ما بازخورد‌های ناشران درباره کاغذ تولیدی را به کارخانه منعکس کردیم. چرا که ناشران اذعان کردند کیفیت کاغذ ارائه شده از نمونه‌های قبلی همین کارخانه خیلی بهتر است، اما همچنان به ارتقای کیفیت تاکید داشتند و عنوان کردند که کاغذ‌ها حتی می‌تواند سفید و مستحکم‌تر تولید شود. در این راستا ما با مدیران کارخانه گفتگو کردیم تا در ماه‌های آینده آنچه تولید می‌شود با کیفیت‌تر باشد.

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/812056/%D8%AE%D8%A8%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A8-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%BA%D8%B0-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%E2%80%8C%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C-%DB%B2%DB%B0-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D8%BA%D8%B0-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B2%C2%A0

وی در پاسخ به این سوال که پیش بینی می‌کنید برای سال ۱۴۰۲ درخواست تولید چه میزان از کارخانه چوب و کاغذ مازندران را داشته باشید، افزود: گفت‌وگو‌های اولیه در این راستا صورت گرفته تا تامین بیش از ۲۰ هزار تن  در سال ۱۴۰۲ صورت گیرد.

** توزیع ۷ هزار تن کاغذ تا پایان سال بین ناشران/ تحویل طبق جدول زمان بندی

وی ضمن اشاره به نکته دوم و اینکه اگر کارخانه بتواند با نظم خوبی به تهعدات عمل کند (که منوط به تامین مالی است) توضیح داد: در این صورت ما در سال آینده قرارداد حجم بیشتری از تولید کاغذ را منعقد خواهیم کرد.  

این مقام مسئول در خانه کتاب به بازدید از پیش اعلام نشده از کارخانه کاغذ مازندران اشاره و خاطر نشان کرد: این بازدید از کارخانه چوب و کاغذ مازندران از پیش تعیین نشده بود، اما در بازدید شرایط کاملا فعال مشاهده شد، اما بازهم باید حمایت‌ها صورت گیرد.

به گفته وی، با توجه به اقبالی که از سوی ناشران و در ادامه آموزش و پرورش برای کاغذ درسی صورت گرفت و عنایت وزارت ارشاد، کارخانه‌های تولید کاغذ داخلی فعال و انگیزه‌مند شدند. کارخانه‌ها امیدوار به ادامه روند تولید هستند و درخواست دارند تا موانع تولید از جمله تامین مواد اولیه رفع شود. چنانچه موانع رفع شود امکان تولید بیشتر فراهم خواهد شد و در ادامه نیز ناشران منتفع خواهند شد.

بر اساس این گزارش، علی رمضانی پس از این بازدید در گفت‌وگویی مشروح با خبرنگار «آنا» به روند تولید و تحویل کاغذ از سوی این کارخانه به ناشران پرداخت و اظهار داشت: در این بازدید با مسئولان کارخانه درباره کیفیت کاغذ و فرآیند تولید آن همچنین روش‌های ارتقا کمّی و کیفی آنچه برای نشر کشور از سوی این کارخانه تأمین می‌شود، گفتگو شد.

** حمایت از کارخانه کاغذ مازندران باید ادامه‌دار باشد

**  تامین بیش از ۲۰ هزار تن کاغذ در سال ۱۴۰۲ 

این مقام مسئول با بیان اینکه تولیدات پس از بارگیری از مازندران به کارخانه رفته تا تبدیل به شیت شده وسپس از لفاف بندی، پالت و بسته بندی مناسب شده وآماده تحویل به ناشران می‌شود، ابراز داشت: از این مرحله به بعد پس از تقاضای ناشران ابتدا بررسی‌ها انجام می‌شود، یعنی در مورد میزان مصرفی که ما پیش بینی می‌کنیم، بر اساس آهنگ فعالیت در سال‌های گذشته و اعلام وصول آن‌ها و همچنین رفتار‌های نظارت پذیر نسبت به کاغذ خارجی قبلی؛ بخشی از درخواست تحویل و پیش فاکتور صادر و در فاصله واریز پول تا تحویل کاغذ ۷۲ ساعت زمان صرف می‌شود تا در نهایت کاغذ تحویل ناشر شود. این روند برای کمک سریع به ناشران در نظر گرفته شد.