خواندن کتاب «قاصدک عشق» موجب ترغیبم به ساخت «رضایت مادر» شد

کارگردان فیلم «رضایت مادر» درباره مشکلات ساخت فیلم توضیح داد: بیشترین مشکل ما در فضاسازی و رسیدن به قالب روایی بود که بتوانم هدفم را در قالب مستند بیان کنم. علاوه بر این، وجود آرشیوی در مستند که بتواند به ارائه کارمان کمک کند، کم بود و تلاش زیادی کردیم تا آرشیوهای خاص مربوط به سال شهادت این نوجوان را پیدا کنیم و اصرار داشتیم به هر قیمتی کار را برای پخش آماده نکنیم.

این کارگردان با گلایه از مسئولان افزود: بیشتر مسئولان مربوطه نگاه آماری نسبت به ژانر دفاع مقدس دارند که اگر تنها در راستای کار آماری خود فعالیت کنند، به طور مطمئن، ضربه بزرگی به ژانر دفاع مقدس می‌زنند و مخاطب شنوای قصه گویی های بزرگ نخواهد بود. کاش به جای نگاه آماری نگاهی کیفی داشته باشیم، چون برای همه ما کسانی که جانشان را از دست می‌دهند، برای همگان مقدس هستند.

امین لطفی، کارگردان مستند کوتاه «رضایت مادر» که موضوع آن درباره نوجوان شهیدی است که قصد دارد برای رهسپار شدن به سمت جبهه‌های جنگ از مادرش رضایت بگیرد، درباره علت پرداختن به این مستند به خبرنگار آنا گفت: در ابتدا کتاب «قاصدک عشق» از انتشارات حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع را محمدرضا اوقانی، تهیه کننده برای خواندن به من پیشنهاد داد و بعد از مطالعه کتاب، با توجه به اینکه این کار سفارش مرکز صداوسیمای همدان بود و خودم بچه اهواز و جنگ هستم، از این قضیه استقبال کردم. مادرم همیشه قصه‌هایی مرتبط با این فضا را برایم تعریف می‌کرد و به همین دلیل قصه رضایت گرفتن فرزند از مادر برای حضور در جبهه برایم جذاب بود.

کارگردان یکی از مستندهای سینما حقیقت:

کارگردان مستند کوتاه «رضایت مادر» گفت: مادرم همیشه قصه‌هایی را برایم تعریف می‌کرد و به همین دلیل قصه رضایت گرفتن فرزند از مادر برای حضور در جبهه برایم جذاب بود.

لطفی درباره علت انتخاب قالب فیلم کوتاه برای بیان قصه خود تشریح کرد: من حتی تمایل داشتم از 26 دقیقه هم کمتر باشد و اگر قرار باشد دوباره فیلم را تدوین کنم، فکر می کنم بخشی از مصاحبه‌های داخل فیلم را کمتر و نقش راوی که روی خود فیلم وجود دارد و فضاسازی‌های صورت گرفته را برای ارتباط بهتر با مخاطب بیشتر کنم. مخاطب امروز با توجه به ظرفیت‌های رسانه‌ای موجود، خیلی باهوش است و هرکاری را تا پایان دنبال نمی‌کند. در مستند زیاده گویی خیلی به فیلم آسیب می‌رساند و ظرف و مظروف باید با یکدیگر جفت و جور باشد.

لازم به یادآوری است، شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم ۲۰ تا ۲۵ آذر در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این نوجوان به سمت سرنوشت خودش می‌رود و دیگر باز نمی‌گردد، افزود: در انتهای این قصه غافلگیری داشتیم که پسر دیگر خانواده متوجه می‌شود علت همنامی او با برادرش امیر، همین موضوع است. قصد داشتم تریبون یا روایتگری از این داغ بر دل نشسته باشم و به هرحال شرایط تولید فیلم فراهم شد و با زمان 26 دقیقه ساخته شد.

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/820200/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%86-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%82%D8%A7%D8%B5%D8%AF%DA%A9-%D8%B9%D8%B4%D9%82-%D9%85%D9%88%D8%AC%D8%A8-%D8%AA%D8%B1%D8%BA%DB%8C%D8%A8%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%B1%D8%B6%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%AF