در جنگ شناختی و جنگ روایت، پژوهشگران در خط مقدم مقابله با تحریف هستند

وی افزود: تبیین نقش و اهمیت تفکر و پژوهش، گفتمان سازی پیرامون پژوهش و دفاع مقدس، کشف، شناسایی و شبکه سازی پژوهشگران، ترویج روحیه و فرهنگ پژوهش، انتقال تجربه، خودباوری و اعتماد به نفس، پژوهش محور کردن روایت‌های شفاهی، آثار ادبی و هنری، افزایش توجه و حساسیت جامعه علمی، هدف‌های این جشنواره می‌باشد.

وی افزود: بررسی وضعیت ثبت پایان‌نامه‌های مقطع تحصیلات تکمیلی با موضوع و کلید واژه «دفاع مقدس» در پایگاه اطلاعات علمی کشور، حاکی از آن است که برغم روند رو به رشد طی ده ساله اخیر، وضعیت موجود قابل قبول نیست و ساز و کار‌های موجود برای تشویق، راهنمایی و حمایت از کار علمی در موضوع دفاع مقدس و جبهه مقاومت در دانشگاه‌ها کافی نیست.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: برای نیل به جایگاه مناسب در عرصه پژوهش‌های دفاع مقدس و جبهه مقاومت نیازمند نقشه راه و هدفگذاری راهبردی، راهبرد و هدف‌های عملیاتی هستیم. تشکیل بانک اطلاعاتی پژوهشگران، ایجاد مکانیزم مناسب برای ثبت عملکرد پژوهشی، ترویج و تقویت آثار پژوهشی، جهت دهی به فعالیت‌های علمی و دانشگاهی، به روز کردن منابع و خدمات اسنادی، برجسته کردن نقش دانشگاه‌ها، حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی در مقطع تحصیلات تکمیلی، برپایی کارگاه‌های پژوهش آموزی، تربیت پژوهشگران جوان، اولویت بندی پژوهش‌ها، و مهم‌تر از همه حاکمیت روحیه و تفکر بسیجی در پژوهشگران، نهاد‌های پژوهشی و دانشگاه‌ها می‌توانند جایگاه پژوهش را ارتقا و مرز‌های علم و دانش را در این حوزه توسعه دهد.

وی افزود: تبیین مبانی و معارف انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جبهه مقاومت فقط با تولید محتوای معتبر، مستند و پژوهش ممکن است. در تألیف و تدوین آثار ادبی، هنری و روایت شفاهی از دفاع مقدس و جبهه مقاومت باید پژوهش را اصل قرار دهیم. پژوهشگر باید از منابع دست اول، عالمانه و محققانه روایت معیار و مستند را کشف کند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، علی‌محمد نائینی مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت؛ جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، ضمن تبریک هفته پژوهش گفت: دو سالانه اول در سال ۱۳۹۹ با حضور سردار باقری رئیس محترم ستاد کل نیرو‌های مسلح برگزار شد. این جشنواره مهم‌ترین رویداد علمی پیرامون دفاع مقدس و جبهه مقاومت است که دوسالانه برگزار می‌شود. با توجه به نقش و جایگاه پژوهش قرار شد، بررسی پژوهش‌های دفاع مقدس و جبهه مقاومت مستقل و مکمل دوسالانه انتخاب کتاب دفاع مقدس باشد و دومین دوسالانه با فراخوان آثار در ۹ حوزه مختلف از پانزدهم دی‌ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد.

وی ادامه داد: آثار پژوهشی شامل کتب، نشریات و رساله‌های دانشگاهی است که توسط داوران متخصص در شش حوزه ارزیابی شده است. فرآیند داوری مراحل مختلفی داشت. بعد از فراخوان، آثار دریافت و در دبیرخانه با توجه به شرایط اولیه بررسی شد. سپس آثار در اختیار گروه‌های علمی قرار گرفت. هر اثر حداقل توسط دو داور متخصص ارزیابی گردیده است. نتایج حاصل از ارزیابی از گروه‌های داوری به شورای علمی سپرده شده و در نهایت آثار منتخب مشخص گردید.

نائینی گفت: خوشبتخانه امروز هم پژوهشگران باتجربه و موفق داریم و هم منابع بی مانند از اسناد جنگ که حاصل مجاهدت راویان در دوران دفاع مقدس است، موجود و در اختیار پژوهشگران قرار دارد. علاوه بر گنجینه اسنادی، تاریخ شفاهی فرماندهان جنگ و روز شمار‌های دفاع مقدس دو گنجینه دیگر در اختیار پژوهشگران است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: با توجه به اینکه گزارش علمی جشنواره را آقای محسن پرویز دبیر علمی ارائه خواهند داد، از تکرار گزارش عملکرد گروه‌های داوری خودداری می‌کنم. به طور قطع پژوهش در مورد حوادث مهم تاریخی و تاریخ ساز، همچون دفاع مقدس و جبهه مقاومت، فرهنگ مقاومت و روحیه ملی را تقویت و پیشرفت در همه عرصه‌های علمی را در پی خواهد داشت، پژوهش به معنای مرزبانی از تاریخ و میراث فرهنگی کشور است. هر چه اهتمام به تولید پژوهش عالمانه و مستند بیشتر باشد، آثار ادبی و هنری و روایت‌های شفاهی، معتبرتر خواهد بود. امروز در جنگ شناختی و جنگ روایت، پژوهشگران در خط مقدم مقابله با تحریف، روایت‌های جعلی و مخدوش هستند.

نائینی گفت: در فاصله ده ساله اخیر، در دانشگاه‌های کشور حدود ۳ هزار پایان نامه و رساله در موضوعات مختلف «دفاع مقدس» دفاع و به ثبت رسیده است؛ در حالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی مکرر نسبت به ترجمه آثار بومی و آشنا کردن مخاطبان خارجی با کتاب‌های دفاع مقدس تأکید کرده‌اند. لکن در حوزه ترجمه آثار بومی دفاع مقدس و جبهه مقاومت با نهضت ترجمه و مطالبه رهبری، فاصله بسیار زیاد است. آثار ترجمه شده خارجی در بازار کتاب فراوان است، ولی متأسفانه با بی تفاوتی و غفلت در مورد ترجمه آثار بومی مواجهیم. امیدواریم با مجاهدت جامعه علمی و پژوهشی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها، ناشرین، مراکز اسنادی و رسانه‌ها، شاهد تقویت بیشتر فرهنگ پژوهش و پژوهشگری در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت باشیم.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1049095/%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B7-%D9%85%D9%82%D8%AF%D9%85-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF