دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک بهانه نیاورند/پول کافی وجود دارد

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: در نشستی که در این زمینه با وزیر کشور داشتیم، اول وظیفه هر دستگاه را مشخص کردیم، سپس ماده قانونی آن مطرح شد، در ادامه میزان پیشرفت و علت عدم اجرا را مشخص کردیم و قرار شد که سازمان محیط زیست بر تمام این روند نظارت داشته باشد.

منبع: ایرنا


منبع: https://www.imna.ir/news/602832/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D9%87%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%DA%A9-%D8%A8%D9%87%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%86%D8%AF-%D9%BE%D9%88%D9%84-%DA%A9%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AFسلاجقه اظهار کرد: چندی پیش نشست مفصلی با رئیس قوه قضائیه داشتیم که سازمان حفاظت محیط‌زیست را درخصوص قانون هوای پاک بازخواست کرد و گفت که سریع گزارش بدهیم ما هم گزارش خوبی دادیم و سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای از عملکرد سازمان محیط زیست تشکر کرد اما زمانی دوست داریم که این تشکر اتفاق بیفتد که دستگاه‌های مسئول کارشان را انجام دهند، معتقدیم وقتی که مردم احساس کنند آلایندگی کاهش یافته آن موقع برای ما دستاورد است.

معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به اینکه اگر دستگاهی به وظایف خود عمل نکند سازمان محیط‌زیست چه کاری می‌تواند انجام دهد گفت: ما دولت هستیم و اول سعی می‌کنیم در درون خانواده دولت مشکل را حل و از لحاظ قانونی و حقوقی مسئله را پیگیری کنیم، اما اگر واقعاً به اینجا برسیم که قرار است ترک فعلی انجام شود، آن موقع از دستگاه قضا و معاونت حقوقی ریاست جمهوری کمک می‌گیریم البته سعی می‌کنیم که به آنجاها کشیده نشود چون این همت در مجموعه دولت وجود دارد.

اما متأسفانه توسعه شهرنشینی و زندگی صنعتی این مهم را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار داده است؛ به طوری که سالانه انسان‌های زیادی به طور مستقیم به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و هزاران نفر هم به طور غیرمستقیم حق زندگی از آن‌ها گرفته می‌شود.

علی سلاجقه اظهار کرد: این ۶۲ حکم بیشتر در مباحث مربوط به صنایع، موتورسیکلت‌ها، حمل‌ونقل عمومی و خودروهای فرسوده است که حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای آن دیده شده که سازمان‌های متولی مکلف هستند براساس این احکام کارشان را انجام دهند، این احکام الان آماده است و سازمان حفاظت محیط‌زیست هم بر اجرای آن نظارت می‌کند تا دستگاه‌های متولی کارشان را به ویژه در کلان‌شهرها انجام دهند.

محل تأمین اعتبار ۶۲ حکم با مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ دیده شده است، بنابراین دیگر دستگاه‌ها نمی‌توانند بگویند که پول نداریم وی در پاسخ به اینکه اگر دستگاه‌ها بگویند که اعتبار کافی برای اجرا ندارند آن زمان چه می‌شود؟ گفت: این طور نیست چون منابع اعتباری آن کاملاً مشخص است، مثلاً اگر گفته شد که یکی از روش‌های کاهش آلایندگی حذف موتورسیکلت‌های کاربراتوری است که باید اجرا شود، دقیقاً محل تأمین اعتبار این کار هم براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مشخص شده است یعنی منبع تأمین آن کاملاً مشخص شده و دیگر دستگاه‌ها نمی‌توانند بگویند که پول ندارند، دستگاه‌ها باید نسبت به تعهد خود این کار را انجام دهند و ما هم بر اجرای آن نظارت می‌کنیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: رئیس کارگروه ملی آلودگی هوا معاون اول رئیس جمهور و دبیر آن وزیر کشور است که در دولت سیزدهم نشست‌های خوبی با این کارگروه داشتیم؛ سازمان محیط‌زیست به عنوان دستگاه حاکمیتی و نظارتی، وظایف دستگاه‌ها را در اجرای قانون هوای پاک تعیین و درصد حصول انجام وظایف دستگاه‌ها را هم کاملاً مشخص کرده است؛ اینکه هر دستگاهی وظیفه‌اش چیست و چه میزانی از آن را انجام داده است، زمانی که این موضوع را در کارگروه ملی آلودگی هوا مطرح کردیم منجر به دریافت ۶۲ حکم با اعتبار مشخص شد که روند اجرای آن‌ها در چه بازه زمانی، دستگاه مجری، روش اجرا و تأمین اعتبار آن مشخص شده است.

این رقم در دنیا حدود هفت میلیون نفر و در کشور ما رقم ۴۱ هزار نفر است؛ با این آمار بالای مرگ‌ومیر، دولتمردان هر کشوری با ارائه راهکارهایی درصدد کاهش این میزان تلفات هستند. در ایران طی سال ۱۳۹۶ قانون هوای پاک با هدف کاهش آلاینده‌ها و داشتن آسمانی آبی تصویب شد، اما پرسش این‌جاست که چرا هنوز تأثیر آن را در هوای کشور به ویژه کلان‌شهرها ندیده‌ایم و همچنان شاهد هوای آلوده و آسمانی خاکستری هستیم؟! برخی کارشناسان می‌گویند که اگر اعتبار کافی نباشد این قانون قابل اجرا نیست اما معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست معتقد است که در اجرای قانون هوای پاک نباید زیاد بودجه را مبنا قرار دهیم، برخی اوقات عدم تعهد به وظایف دستگاه‌ها مبنا است.

به گزارش ایمنا، داشتن و تنفس هوای پاک حق هر انسانی است. براساس قانون «سه بر طبیعت»، هر انسانی سه دقیقه بدون هوا، سه روز بدون آب و سه هفته بدون غذا می‌تواند زنده بماند؛ البته ممکن است در هر انسانی متفاوت باشد اما نکته مهم در این قانون این است که هوا از دو گزینه دیگر مهم‌تر است، چون بدون هوا تنها سه دقیقه می‌توان زنده ماند، این نشان می‌دهد که داشتن هوا آن‌هم هوایی سالم چقدر می‌تواند مهم و ارزشمند باشد.