دست زدن به نوزادان حیات وحش اقدام اشتباهی است

یوسف‌پور تاکید کرد: در صورت مواجه با نوزادان جانوران وحشی در طبیعت بدون آنکه به آن‌ها دست زده شود، باید از آن مکان فاصله گرفته و مراتب به سامانه تلفنی ۱۵۴۰ یا شماره تلفن‌های (۳-۲۲۲۳۵۷۲)-۰۳۸۳ اطلاع داده شود.

وی با بیان اینکه دست زدن، بغل کردن و گرفتن عکس و فیلم از نوزادان حیات‌وحش نیز اقدام اشتباهی است، ادامه داد: این کار سبب وارد آمدن استرس شدید به جانور شده و حتی ممکن است به دلایل مختلف از جمله نشستن بوی انسان روی بدن نوزاد، حیوان مادر از پذیرفتن مجدد نوزاد خود اجتناب کند.

وی گفت: فصل بهار، فصل زایش حیات وحش است و حیوانات وحشی در عرصه‌های طبیعی شروع به زاد و ولد می‌کنند، انتظار می‌رود مردم مراقبت بیشتری برای حفاظت از حیات‌وحش انجام دهند.


منبع: https://www.imna.ir/news/655463/%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D8%B2%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%88%D8%AD%D8%B4-%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید یوسف‌پور امروز _سه‌شنبه بیست‌ونهم فروردین‌ماه_ در نشست مراقبت از حیوانات در فصل بهار، اظهار کرد: بسیاری از افراد، نوزادان حیوانات وحشی را در طبیعت در حالی که تنها هستند مشاهده می‌کنند و با تصور آن که مادرشان از بین رفته یا بچه‌های خود را رها کرده است از روی دلسوزی آن‌ها را به همراه خود از طبیعت خارج کرده و به خانه می‌برد یا به حفاظت محیط‌زیست تحویل می‌دهد که این اقدام باعث آسیب جبران‌ناپذیر و حذف دائمی آن‌ها از طبیعت خواهد شد.

وی افزود: این تصور که نوزادان جانوران وحشی که در طبیعت تنها مشاهده می‌شوند، از سوی مادرشان رها شده یا مادر آن‌ها تلف شده، تصور اشتباهی است و ماده‌هایی که نوزادان خود را به دنیا آورده‌اند ناچار هستند برای تغذیه یا شکار، بچه‌های خود را مدتی تنها بگذارند اما دوباره به محل اختفای آن‌ها باز می‌گردند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان چهارمحال‌وبختیاری تصریح کرد: در بسیاری از موارد، حیوان مادر لحظاتی قبل از آن که انسان به آن‌ها نزدیک شود، متوجه حضور انسان شده، بچه‌های خود را مخفی کرده و به صورت موقتی محل را ترک می‌کند.