دوره طلایی شعر فاطمی همین دوران معاصر است

 

نطر لطف شماست و بنده شاگرد کوچک مکتب شعر اهل بیت هستم. به عنوان عضو کوچکی از جامعه بانوان شاعر شعر بانوان در چهار دهه اخیر را به عنوان شکوفاترین دوره خلاقیت ادبی زنان در شعر پارسی می‌بینم و به لطف محافل ادبی، حمایت از چاپ آثار بانوان و حمایت از ادبیات زنان از سمت مدیران مسئولین به ویژه شخص حضرت آقااین دوره ان شاالله در تاریخ ادبیات فارسی ماندگار خواهد شد.

** معمولا درباره مناسبت‌های ایام محرم و صفر شعر بسیار است، اما در مرتبه بعد به نظر می‌رسد اشعار فاطمی گوی سبقت را از دیگر مضامین در نزد شاعران ربوده باشند، چقدر با این موضوع موافقید؟

** به عنوان سوال پایانی کدام دوره را در عرصه شعر فاطمی دوره درخشانی می‌دانید؟

 

بی شک عصر حاضر شکوفاترین دوره شعر فاطمی ست هر چند تا رسیدن به قله‌ها هنوز راه درازی مانده است اما تا کنون از لحاظ کمیت و کیفیت آثار و پرداختن به ابعاد مختلف شخصیت بزرگ بانوی تاریخ اسلام؛ شعر آیینی در هیچ دوره‌ای به شکوفایی شعر امروز نبوده است. ان شاالله نظر لطف آن یگانه دردانه شامل حال قلم ناقابل ما باشد و در آن دنیا دستگیر شاعران و رهروان راه عشق و راستی‌.


منبع: https://ana.press/fa/news/822366/%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%B7%D9%84%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B4%D8%B9%D8%B1-%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%DB%8C-%D9%87%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B5%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

** اشعار شاعران و مجموعه‌های فاطمی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ چه مضامینی در شعر فاطمی مغفول مانده است؟

 

بی شک به این موضوع هم دراشعار شاعران پرداخته شده، برای مثال می‌توان به اشعاری که به موضوع حجاب آن بانوی گرانقدر در مقابل مرد نابینا اشاره کرد، اما بی شک پردازش هنری حکایات و روایات به ویژه برای گروه سنی کودک و نوجوان می‌تواند تاثیر به سزایی داشته باشد؛ البته ارائه اشعار در قالب‌های هنری مانند پویانمایی و سرود نیز در زمینه ترویج مفاهیم ارائه شده در شعر موثر است.

دوره طلایی شعر فاطمی همین دوران معاصر است

 

خوشبختانه اشعار برجسته فاطمی معاصر مختص به مرثیه نیستند و جنبه تبیینی دارد، ابعاد مختلف شخصیت والای حضرت زهرا( س) در شعر معاصر بسیار پررنگ‌تر از سده‌های گذشته است؛ اشعار برجسته‌ای از جمله ترکیب بند فاطمی و غزل معروف استاد علیرضا قزوه از این دست اشعار هستند و صد البته جنبه‌های مختلف شخصیت آن بانوی بزرگوار آنقدر عمیق و وسیع هستند که فرصت برای سرایش آثاری در این زمینه همیشه وحود داشته و دارد؛ تبیین و ترویج حدیث شریف کسا؛ سرایش اشعاری در زمینه واقعه مباهله و پرداختن به جایگاه رفیع حضرت زهرا(س) در نظر رسول گرامی اسلام؛ پرداختن به موضوع خانواده مسلمان با محوریت نقش مادری و همچنین احادیث مشترک در کتب فقهی شیعه و اهل سنت موضوعاتی هستند که می‌توان به آنها پرداخت.

** شما به عنوان شاعری که بارها مورد تقدیری رهبر انقلاب بوده‌اید و اشعاری برجسته دارید وضعیت بانوان شاعر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 

 

همان طور که فرمودید بخش عمده‌ای از اشعار آیینی به مراثی و مناسبت‌های محرم و صفر اختصاص داشته و دارد. با توجه به رویکرد تبیینی شعر انقلاب، در سال‌های اخیر شعر آیینی به موضوعات و مناسبت‌های مختلفی از جمله واقعه مباهله، حدیث کسا؛ آیه تطهیر؛ شان نزول سوره‌ها و آیاتی پرداخته که بسیاری از آنها مبین جایگاه رفیع حضرت فاطمه زهرا(س) در مصحف شریف و احادیث است‌. هر چند شعر فاطمی قدمتی دیرینه دارد و نخستین مراثی فاطمی توسط امیرالمومنین علی(ع) و فرزندان گرامی حضرت زهرا(س) در سوگ آن بانوی گرانقدر سروده شده‌اند؛ اما می‌توان اذعان داشت که دوره طلایی شعر فاطمی همین دوران معاصر است.

** بسیاری از مفاهیم چون عفاف، پوشش و حیا در قالب شعر فاطمی ارئه می‌شوند بزرگان هم بر الگو بودن حضرت زهرا (س) تاکید دارند شاعران در این مسیر چقدر موفق بوده‌اند؟

 

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری آنا، نغمه مستشار نظامی از جمله شاعرانی که اشعار تاثیرگذار و منسجم او بارها مورد تقدیر رهبر انقلاب قرار گرفته، اشعارش اغلب در بزنگاه‌های مهم واکنش‌هایی مثبتی را به همراه دارد، با او درباره شعر فاطمی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید؛