رابی کولترین بازیگر «هری پاتر» درگذشت

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از گاردین، رابی کولترین بازیگر اسکاتلندی که به خاطر ایفای نقش‌های پیچیده شناخته می‌شد، دیروز در ۷۲ سالگی از دنیا رفت.

وی که بازیگر فیلم‌ها و سریال‌هایی، چون «جیمز باند»، «هری پاتر» و «کراکر» بود در رشته هنر در گلاسکو تحصیل کرده بود و اولین بار در سال ۱۹۷۹ در «واترلو غروب» به کارگردانی ریچارد ایر بازی کرد. ظاهر متمایز و جثه بزرگ وی به او کمک می‌کرد تا بیشتر دیده شود و در ترکیب با مهارت‌های کمدی، در دهه ۱۹۸۰ به چهره برنامه‌های تلویزیونی بدل شد.

وی سال ۱۹۸۷ با توتی فروتی در سریال تلویزیونی برنده بفتا که درباره یک گروه موسیقیایی اسکاتلندی بود، موفقیت زیادی کسب کرد و در دهه ۱۹۹۰ برای بازی در نقش یک روانشناس در سریال تلویزیونی «کراکر» یا «رخنه‌گر» ۳ جایزه بفتا دریافت کرد.

با اکران اولین فیلم از مجموعه «هری پاتر» در سال ۲۰۰۱ با عنوان «هری پاتر و سنگ فیلسوف» وی مخاطبان جدیدی در میان جوان‌تر‌ها کسب کرد و این کار به حرفه او در تلویزیون بریتانیا کمک کرد.

دنیل رادکلیف بازیگر نقش هری پاتر هم نوشت: از وقتی ما بچه بودیم او ما را در صحنه فیلمبرداری می‌خنداند.

جی کی رولینگ با تاکید بر استعداد باورنکردنی وی به او ادای احترام کرد و نوشت خیلی خوش شانس بود که او را شناخت.

در سال‌های آخر عمر، وی کمتر در سینما و تلویزیون ظاهر می‌شد، اما برای مصاحبه با HBO برای بیستمین سالگرد هری پاتر حضور یافت و درباره اینکه میراث او به عنوان هاگرید تا چه حد فراتر از خود او زنده خواهد ماند، صحبت کرد.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1037114/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%DA%AF%D8%B1-%D9%87%D8%B1%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D8%AA%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA

این بازیگر به خاطر خدماتش به تئاتر در سال ۲۰۰۶ یک نشان دولتی از ملکه بریتانیا دریافت کرد و سال ۲۰۱۱ برای مشارکتش در صنعت فیلم و سینما، جایزه بفتای اسکاتلند را از آن خود کرد.

این بازیگر که به زودی به هالیوود راه یافت، در ۲ فیلم از مجموعه جیمز باند شامل «چشم طلایی» و «جهان کافی نیست» در نقش مامور کا. گ. ب جلوی دوربین رفت و در نقش هاگرید در مجموعه فیلم‌های «هری پاتر» ظاهر شد.

با انتشار خبر درگذشت این بازیگر جمعی از همکاران سابق وی در شبکه‌های اجتماعی یاد او را گرامی داشتند و استفن فرای که با وی در سریال کمدی «آلفرسکو» همراه بود از سابقه همکاری ۴۰ ساله با وی نوشت و گفت به طرز وحشتناکی دلتنگش خواهد بود.