راهکار حذف گوگرد حاصل از مازوت‌سوزی چیست؟

وی خاطرنشان کرد: نیروگاه‌ها را نوسازی و بهسازی کرد، این در حالی است که اقدام مؤثری برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نشده و سال‌ها است استانداردهای ساخت مسکن و وسایل گرمایشی ارتقا نیافته و مردم توان نوسازی و بهسازی آن‌ها را ندارند. باید مسئولان ذی‌ربط چاره‌ای برای این معضلات بیندیشند. سوزاندن مازوت با محتوای گوگرد بالا، نتیجه فقر یک ملت است که از بی‌تدبیری متولیان این حوزه طی سال‌های متمادی حاصل شده است.


منبع: https://www.imna.ir/news/627773/%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%AD%D8%B0%D9%81-%DA%AF%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%AD%D8%A7%D8%B5%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%A7%D8%B2%D9%88%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%B2%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون اقدامات لازم برای کاهش آلایندگی‌های مازوت‌سوزی به‌طورجدی انجام نشده است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست نیز که تنها نظاره‌گر است و در هوای سرد چاره و اجباری به جز مصرف مازوت در نیروگاه نمی‌بیند، نیروگاه‌ها را متهم می‌کند که باید سیستم تصفیه بگذارند، در حالی که محتوای گوگرد مازوت نیروگاه‌ها بسیار بالا بوده و بیش از شش برابر حد مجاز در اروپا است. همچنین با توجه به موارد ذکر شده، در شرایط اقتصادی فعلی امکان تصفیه گازهای خروجی نیروگاه‌ها بسیار ضعیف است، درواقع این تدبیر به معنای انتقال مشکل از یک نهاد به نهاد دیگر است و تنها این مردم هستند که باید خسارت بهداشتی آلودگی هوا را بپردازند.

احمدی‌کیا گفت: کشوری که دارنده دومین منابع گاز طبیعی دنیا است فراموش کرده که باید میادین گازی خود را توسعه می‌داد؛ از خاطر برده که با گسترش بی‌رویه تولید فولاد، سیمان، آجر و دیگر صنایع انرژی‌بر، مصرف گاز و برق کشور را به شدت افزایش داده و یارانه انرژی را صرف آن‌ها کرده است.

حسین احمدی‌کیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره راهکار حذف گوگرد حاصل از مازوت‌سوزی، اظهار کرد: دو روش کلی برای حذف گوگرد نیروگاه‌های مازوت‌سوز وجود دارد؛ در روش اول محتوای گوگرد مازوت ورودی به بویلر را کاهش می‌دهند و بهتر است در پالایشگاه انجام شود.روش «هیدروترتینیگ کاتالیستی» پرکاربردترین روش حذف گوگرد در مازوت است. برای نیروگاه شهید منتظری با مازوت سه درصد گوگرد و استاندارد گازها خروجی اروپا در خروجی دودکش، هزینه نصب آن حدود ۵۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه در روش دوم، تصفیه گازهای خروجی از دودکش است که فرایند گوگردزدایی اسکرابر مرطوب با دوغاب آهک (LSFO) پرکاربردترین روش تصفیه SO۲ است، افزود: هزینه نصب این سیستم برای نیروگاه شهید منتظری ۳۸۰ میلیون دلار برآورد می‌شود؛ همچنین نیاز روزانه به ۸۰۰ تن سنگ آهک و ۱۵ هزار مترمکعب آب است که هزینه‌های محیط‌زیستی دفع پسماند گچ، تصفیه فاضلاب، فیلتراسیون گردوغبار آهک را نیز باید به آن افزود.

عضو گروه پژوهشی آلودگی هوای دانشگاه اصفهان تاکید کرد: اگر بخواهیم غلظت دی‌اکسیدنیتروژن نیروگاه شهید منتظری را به حد مجاز برسانیم، باید هزینه بسیار بیشتری صرف کنیم و نیاز به مصرف مقدار زیادی آمونیاک است. مدل‌سازی آلودگی هوا نشان داد که اگر این نیروگاه از سوخت مازوت سه درصد گوگرد استفاده کند، علی‌رغم آنکه ادعا می‌کنند این نیروگاه در جهت باد مخالف قرار دارد، غلظت SO۲ شهر اصفهان را چهار برابر تمام منابع آلاینده دیگر افزایش می‌دهد.