رقابت سمنان، قزوین و نیشابور برای عضویت در اتحادیه شهرهای گردشگری جاده ابریشم

به گزارش ایرنا، پیرو اقدام چین مبنی بر تاسیس اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم، نشست بررسی ظرفیت ها، معرفی و عضویت سمنان در این اتحادیه با حضور علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جمعی از مسئولان و صاحب‌نظران استانی در وزارت میراث فرهنگی برگزار شد.

سمنان نگین جاده ابریشم

شالبافیان همچنین ویژگی‌های بارز شهر سمنان را تجمیع ظرفیت‌های گردشگری از نوع تاریخی، طبیعت‌گردی و فرهنگی در کنار هم، توزیع سیستم آب با انعکاس فناوری زندگی، وجود بافت تاریخی با دسترسی مطلوب، بهره‌مندی از سایت‌های ملی و جهانی ثبت شده، میزان مشارکت‌پذیری بخش خصوصی و دولتی در سطح قابل قبول و نیز بهره‌مندی از دیپلماسی شهری عنوان و نیاز به شناخته شدن بیشتر توانمندی‌ها، خروج از مسیر گذریِ گردشگری و تبدیل شدن به یکی از مقاصد اصلی و تلاش برای معرفی بیشتر از طریق تورهای آشناسازی را از جمله زمینه‌های نیازمند تلاش بیشتر مطرح کرد.

او همچنین با اشاره به ۳۰ کاروانسرای موجود در استان سمنان و ورود ۶کاروانسرا به مرحله ثبت ملی و پیش‌بینی دو اثر ثبت جهانی یادآور شد: چهره شایسته‌ای از عمق تمدن و فرهنگ ذخیره شده در این خاک نمایان شده است که می‌تواند در همکاری‌های بین‌المللی از جمله تعامل در اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری جاده ابریشم به کار گرفته شود.

شالبافیان اظهار داشت: به منظور ایجاد فرایند رسمی همکاری گردشگری بین شهرها در امتداد جاده ابریشم و توسعه تعاملات، کارآیی و پایداری در زمینه همکاری‌های چند جانبه، مرکز ارتباطات فرهنگی چین و جهان وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری خلق چین مایل است که فعالیت در ساختار  اتحاد بین‌المللی شهرهای گردشگری جاده ابریشم را از طریق اقدامات متنوع شامل برگزاری سمینارهای بین‌المللی و کنفرانس‌ها، رونمایی، معارفه، مبادلات و آموزش چند جانبه تا پیشبرد اهداف تقویت برندسازی گردشگری و ارتقای توسعه شهرها در امتداد جاده ابریشم را با کیفیت بالا انجام دهد، از این رو نیاز جدی به مصوبات اجرایی شورای شهر سمنان مبنی بر تامین منابع لازم، زیرساخت‌ها و تامین منابع انسانی لازم وجود دارد تا با ایجاد مطالبه در بخش خصوصی و دولتی، شانس شهر سمنان برای معرفی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران افزایش یابد.

بنا به گفته معاون گردشگری همکاری شهر منتخب جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری جاده ابریشم، دستاوردهای متنوع از جمله برگزاری رویدادها، نشان‌ (برند)سازی شهری، بهره‌وری از منابع گردشگری، برپایی رویدادهای ترویجی، تبادلات آموزشی حرفه‌ای، اشتراگ‌گذاری اطلاعات، انتقال فناوری (تکنولوژی)، تسهیل در ارتقای صنعت گردشگری محلی و توسعه پایدار شهری، بهبود نشان کلی جاده ابریشم و نیز همکاری در سیاست‌گذاری های مرتبط با بهینه‌سازی منابع، ادغام بازار، توسعه منطقه‌ای محصولات گردشگری باکیفیت، بهبود تصویر گردشگری جاده ابریشم و در نهایت ترویج رشد مشترک در گردشگری ورودی را در پی خواهد داشت.

علی همتی رئیس شورای شهر سمنان، این استان را چهارراه مواصلاتی شرق به غرب و شمال به جنوب کشور مطرح کرد و گفت: «سمنان با دارا بودن توامان کویر، کوهستان و جنگل به عنوان قطب مستعد گردشگری کشور و نگین جاده ابریشم شناخته می‌شود.

امیر کرم‌زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان هم این استان را مظهر تمدن، تاریخ و فرهنگ کشور عنوان کرد و وجود استخرهای ذخیره آب و کاروانسراها را به عنوان دو نماد و ظرفیت موجود در راستای میزبانی و همکاری با ساختار جاده ابریشم عنوان کرد.

رقابت سمنان، قزوین و نیشابور برای عضویت در اتحادیه شهرهای گردشگری جاده ابریشم

رقابت سمنان، قزوین و نیشابور برای عضویت در اتحادیه شهرهای گردشگری جاده ابریشم

عباس گلرو نماینده مردم شهر سمنان در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: چنانچه سمنان یا هر شهر دیگری به عنوان منتخب و عضو اصلی اتحاد بین المللی شهرهای گردشگری جاده ابریشم معرفی شود، باید بتواند بر مبنای ظرفیت‌های بین‌المللی جغرافی سیاسی (ژئوپلتیک) و دیپلماسی درون استانی حضوری چند جانبه ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه منظور از جاده ابریشم فقط یک مسیر مشخص نیست و انشعاب گسترده‌ای را در بر می‌گیرد، یادآور شد: با توجه به لحاظ شدن مرزهای دریایی و هوایی در کنار مرزهای زمینی، شهرهای متنوعی در این طیف قرار می‌گیرد اما بی‌شک استان سمنان می‌تواند با تکیه بر توانمندی‌ها، پیشینه همکاری در موضوع جاده ابریشم و ظرفیت‌های متنوع تاریخی و گردشگری یکی از مناسب ترین گزینه‌ها به شمار آید.

پیش‌بینی انطباق بالای شهر سمنان با معیارهای شهر منتخب ایران در جاده ابریشم

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی با اشاره به اینکه از شهر سمنان همواره به عنوان گنج پنهان یا جواهری که برآن غبار نشسته است، یاد می‌شود، گفت: نیاز است ظرفیت‌های متنوع و متعدد شهر سمنان در طیف گسترده‌ای از گردشگری و فرهنگ تا اقتصاد در چرخه‌ای کاربردی برای ساختار مورد نیاز در جاده ابریشم ایفای نقش کند و با ایجاد همگونی بین شهر و استان و لحاظ کردن سیستم معرفی کل استان بتواند از بین سایر شهرها از جمله قزوین و نیشابور ورود به عرصه‌ای دیگر از فضای بین‌المللی را تجربه و در کنار ۲۰ شهر خارجی و ۲۰ شهر چینی همکاری گسترده ای را آغاز کند.

شالبافیان تاکید کرد: عضویت شهر منتخب جاده ابریشم به طور کل دارای اهمیت بسیاری است به گونه‌ای که سفیر چین در ایران پس از اعلام نظر و معرفی از سوی جمهوری اسلامی ایران به شهر منتخب سفر و با تطبیق ظرفیت‌ها و شرایط حال حاضر با معیارهای در نظر گرفته شده، تایید نهایی را اعلام خواهد کرد.

رقابت سمنان، قزوین و نیشابور برای عضویت در اتحادیه شهرهای گردشگری جاده ابریشم

شالبافیان در این نشست در جمع رئیس و اعضای شورای شهر سمنان، نماینده مجلس، اساتید دانشگاه و جمعی از کارشناسان و صاحب‌نظران گفت: موضوع واجد شرایط بودن شهر سمنان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در ساختار تازه تاسیس اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم مورد بررسی قرار گرفته است تا ظرفیت‌های متنوع این شهر در بخش‌های گسترده از جمله گردشگری، تاریخی، فرهنگی، منابع انسانی، زیرساخت‌ها و مشارکت استانی مورد سنجش قرار گیرد.

معرفی شهر منتخب بر مبنای دیپلماسی درون استانی

رقابت سمنان، قزوین و نیشابور برای عضویت در اتحادیه شهرهای گردشگری جاده ابریشم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان سایر ویژگی متعدد استان را نیز از جمله نزدیکی سمنان به فرودگاه امام خمینی(ره)، وجود بیش از صد نوع نان، دارا بودن صنایع‌دستی و هنرهای سنتی متعدد، بهره‌مندی از اقلیم، حیات‌وحش و بسترهای طبیعی متنوع را از جمله ویژگی‌های گسترده و متنوع برای تبدیل شدن به پایگاه ملی قابل انتظار عنوان کرد.

همتی ادامه داد: با عنایت به ظرفیت حاصل از گذشته در فضای شهری و شورایی و پیشنهاد صورت گرفته مبنی بر بررسی شهر سمنان به عنوان نماینده ملی کشور در اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری جاده ابریشم  این موضوع هم‌اکنون قابل تحقق است و با توجه به اینکه کاروانسراهای متعددی به عنوان نماد جاده ابریشم در این استان وجود دارد، لذا می‌توان میزبانی از رویدادهای مرتبط را در دستور کار قرار داد.

وی افزود: در سوابق شهرداری سال ۱۳۹۵، پیرو برگزاری اجلاس شهرداران جاده ابریشم، استان سمنان به سطح توانمندی‌های خود در این موضوع ایمان آورد و مرکز همکاری راه ابریشم و شهرهای آسیایی را دایر کرد. برای این مرکز سازوکارهایی در نظر گرفته شد و تعاملات با کشور چین با امضای تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی آغاز و مصوبات اجرایی متعدد مورد پیگیری قرار گرفت.

کرم‌زاده یادآور شد: پس از استخراج شاخص‌های ارزیابی شهر منتخب از سوی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و انطباق ویژگی شهر سمنان با معیارهای مورد نظر، بی‌شک این استان می‌تواند از امیتاز بالایی برای همکاری بین‌المللی پیش رو برخوردار شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84940628/%D8%B1%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D8%B3%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%B2%D9%88%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D9%86%DB%8C%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%B6%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%87-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C

سمنان بیش از ۶۰۰ کیلومتر مسیر مشترک در جاده ابریشم دارد

«یادداشتی رسمی از سفارت جمهوری خلق چین در کشورمان با موضوع پیشنهاد تاسیس اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم دریافت کرده‌ایم که یک شهر از کشورمان به عنوان عضو اصلی تشکل مذکور انتخاب شود. یکی از معیارهای اصلی برای انتخاب شهر سمنان، دارا بودن بیش از ۶۰۰ کیلومتر مسیر مشترک در جاده ابریشم، به شمار می‌آید که در این نشست مورد ارزیابی اولیه قرار می‌گیرد»

رقابت سمنان، قزوین و نیشابور برای پیوستن به ۴۰ شهر عضو اتحادیه جاده ابریشم