رمزگشایی از صداهای انفجار در برج میلاد/ «سینمایش ۴۱۰» از حماسه حسن یزدانی در اروند می‌گوید

در ابتدای این نشست کوروش زارعی کارگردان این نمایش که از شب گذشته اجرای خود را در پارکینگ رو باز برج میلاد تهران آغاز کرده گفت: حدود سه ماه است که درگیر پیش‌تولید، انتخاب بازیگران، تمرین و طراحی و اجرای دکور این نمایش هستیم. سینمایش «۴۱۰» درباره جانفشانی رزمندگان گردان غواصی لشکر ۴۱ ثارالله کرمان است که تحت فرماندهی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در عملیات‌های متعدد و پیچیده‌ای حماسه آفریدند.

 

وی اظهار کرد: نویسنده این اثر ابوالفضل شاه‌کرم از نویسندگان نام‌آشنای تئاتر دفاع مقدس است. حدود هفتاد درصد شخصیت‌های این داستان واقعی هستند و به همین میزان هم وقایعی که در آن روایت می‌شود واقعی است. ما در این گردان با شخصیت‌های عجیبی مواجه هستیم که ظرفیت‌های دراماتیک بالایی دارند. علاوه بر حاج قاسم سلیمانی که فرمانده این لشکر است، شخصیت‌هایی مثل احمد امینی، حسن یزدانی، علی عابدینی و حسین یوسف‌الهی هم که از رزمندگان و شهدای این لشکر بودند در این اثرحضور دارند.

وی افزود: عوامل فنی این سریال از بهترین‌های سینما و تلویزیون هستند و ما از بابت وجود انفجار و مسائلی از این دست نگرانی نداریم. یکی از دلایلی هم که کار را تعویق انداختیم این بود که ممکن بود صدای انفجار‌های این اثر شائبه‌هایی را ایجاد کرده و یا شهروندان را نگران کند. با توجه به تبلیغاتی   که انجام شده و ان شالله اهالی رسانه نیز در این مدت  به این اطلاع‌رسانیادامه خواهند داد نگرانی‌ای از این بابت نداریم.

زارعی گفت: زمان «سینمایش ۴۱۰» دو ساعت است؛ علت این که از آن به عنوان «سینمایش» یاد می‌کنیم این است که در آن شاهد تلفیقی از تکنیک‌ها و جلوه‌های ویژه سینمایی و هنر تئاتر هستیم. من چند سالی است که این شکل از اجرای نمایش را تجربه کرده‌ام. اولین تجربه هم به نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» باز می‌گردد که در سال ۱۳۹۷ در دمشق اجرا شد. آخرین تجربه در این زمینه نمایش رقص پرچم بود که سال گذشته در ایلام اجرا شد. با این که زمان این نمایش حدود دو ساعت و نیم بود و آنتراکت هم نداشت، اما تماشاگران از آن استقبال کردند و خسته نشدند.

علی فروزانفر گفت: ایده اولیه این اثر چند سال پیش مطرح شد، اما حدود سه ماه پیش بود که وارد فضای تولید شد. «سینمایش ۴۱۰» قرار بود در هفته دفاع مقدس روی صحنه برود که با توجه به فضای اربعین و تعطیلات آخر صفر و البته نا آرامی‌هایی که رخ داد به این تاریخ منتقل شد. انفجار‌های متعدد، نورپردازی خاص و وجود یک آکواریوم تئاتری بر روی صحنه از جمله ویژگی‌هایی است که «سینمایش ۴۱۰» را به اثری متمایز و متفاوت تبدیل کرده است.

کارگردان سینمایش «۴۱۰» افزود: حسن یزدانی یک نوجوان ۱۶ ساله است که برای شناسایی مواضع دشمن حدود ۶۰ بار طول رودخانه اروند رود را می‌رود و بر‌می‌گردد. رزمندگان و اهالی بومی منطقه می‌دانند که برخلاف سطح آرامی که اروندرود دارد، سرعت آب در عمق آن بسیار بالا است به گونه‌ای که حتی اگر یک قایق سنگین در آن غرق شود آن را جا‌به‌جا می‌کند؛ در چنین رودخانه‌ای است که این نوجوان شجاع دست به این کار بزرگ می‌زند که در این اثر هم به آن پرداخته می‌شود.

معاون هنری حوزه هنری عنوان کرد: با این حال لازم است توضیح دهم که  صدای انفجارهایی که در دو هفته آینده برج میلاد طی ۱۵ روز شنیده می‌شود متعلق به سینمایش «۴۱۰» است.  تمام تمهیدات امنیتی لازم اندیشیده شده و حتی شب گذشته و در اولین اجرا حجم این انفجار‌ها را کمتر کردیم تا خدای نکرده آسیبی به هنرمندان نرسد و تماشاگران هم با آرامش خاطر به تماشای این اثر بنشینند. ما هر شب در پارکینگ شماره ۳ برج میلاد آمادگی میزبانی از ۴هزار مخاطب را داریم و همه تلاشمان این است که مردم تهران یک نمایش باکیفیت، هنرمندانه و به روز را ببینند.

وی افزود: چند سالی است که  در مؤسسه مهنا پروژه‌های میدانی را تجربه می‌کنیم، اما  این پروژه تفاوت‌هایی دارد که اول استفاده از تکنولوژی روز دنیا به لحاظ جلوه‌های ویژه بصری و میدانی است. ما آکواریومی دارای ۱۰۰ هزار لیتر آب روی صحنه داریم که به همراه انفجارهای درون آب، برای مخاطب بسیار جذاب است.

وی درباره بودجه این اثر هم گفت: همه شما از بودجه‌های سینمایی و کار‌های بزرگ تئاتر خبر دارید و «سینمایش ۴۱۰» با آن دکور وسیع و پیچیده و ۱۲۰ بازیگر و هنرور حدود ۴ میلیاد و ۷۰۰ میلون تومان است. بالاترین قراردادی که من با یکی از بازیگرانم داشته‌ام برای سه ماه تمرین و ۱۵ شب اجرا ۵۵ میلیون تومان بوده که اصلا با کار‌های سینمایی و حتی کار‌های تئاتری در این حد قابل مقایسه نیست. می‌بینید که در مجموع این هزینه‌ها در حد یک فیلم تلویزیونی است. ان شاالله پروژه بعدی در این قالب را با محوریت فتح خرمشهر خواهیم داشت.

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/809951/%D8%B1%D9%85%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B5%D8%AF%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D9%81%D8%AC%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%AC-%D9%85%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%DB%B4%DB%B1%DB%B0-%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%D9%85%D8%A7%D8%B3%D9%87-%D8%AD%D8%B3%D9%86-%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%AF%D9%88%DB%8C%D8%AF

رمزگشایی از صداهای انفجار در برج میلاد/ «سینمایش ۴۱۰» از حماسه حسن یزدانی در اروند می‌گوید

تهیه‌کننده « سینمایش 410» نیز گفت: ما ۱۰۰ هنرور داریم که دستمزد این تعداد هنرور و بازیگران اثر در کل حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان شده است. این هزینه جدای بخش هزینه‌های صحنه حجیم و جلوه‌های ویژه و تکنولوژی استفاده شده در اجرای این اثر است.

معاون هنری حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز عنوان کرد: «سینمایش ۴۱۰» توسط حوزه هنری انقلاب اسلامی و با مشارکت موسسه هنری مهنّا، معاونت فرهنگی شهرداری تهران و برج میلاد روی صحنه رفته است.

رمزگشایی از صداهای انفجار در برج میلاد/ «سینمایش ۴۱۰» از حماسه حسن یزدانی در اروند می‌گوید

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ خبرگزاری آنا نشست خبری سینمایش «۴۱۰» پیش از ظهر امروز در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

لازم به یادآوری است که اجرای سینمایش «۴۱۰» به تهیه‌کنندگی علیرضا کوهفر و کارگردانی کوروش زارعی از دوشنبه ۲۵ مهر در پارکینگ برج میلاد تهران آغاز شده و تا روز نهم آبان ادامه خواهد داشت.