سایه سنگین فرهنگ اسلام و مقاومت بر سیاست شیوخ و عادی سازی روابط در جام جهانی قطر + فیلم

همه این‌‎ها، اما یک نشانه است تا بگوید: درست است که سیاست و ثروت راه خود را در جهان تاریک این روزها برای هرگونه اعمال خشونت می‌‎رود، اما این فرهنگ اسلامی و مقاومت است که در مردم مسلمان زنده است که حتی در مسابقاتی که سعی می‌‎کند خود را از هرگونه اتفاق قهری مذهبی دور کند متأثر از آن می‌شود، سایه سنگینی از فرهنگ اسلام و مقاومت که حالا حتی بر سر سیاست برخی شیوخ منطقه و البته عادی سازی منحوس روابط نیز افتاده‌است.  


منبع: https://snn.ir/fa/news/1044562/%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%B4%DB%8C%D9%88%D8%AE-%D9%88-%D8%B9%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%82%D8%B7%D8%B1-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85

اسرائیلی گم شو بیرون
مصاحبه نکردن مردم قطر و مسلمانان با رسانه‌‎های اسرائیلی و شعار «اسرائیلی برو بیرون» تا برگزاری همایش‌‎هایی در حمایت از فلسطین در حاشیه جام جهانی یا به اهتزاز در آوردن پرچم فلسطین به هر بهانه‌‎ای در جرین این مسابقات بخش دیگری از فرهنگ سایه انداخته بر بیست و دومین دوره جام جهانی فوتبال به عنوان یکی از بزرگترین آوردگاه‌‎های جهان است.  

اعلام احترام به فرهنگ و قوانین اسلامی در طول جریان مسابقات جام جهانی فوتبال
قطر ماه‌ها پیش از آغاز برگزاری مسابقات جام جهانی به لزوم احترام به فرهنگ این کشور اسلامی تأکید می‌‎کرد که شاید در ابتدا برای خیلی‌‎ها زیاد جدی نبود، اما هرچه به مسابقات نزدیک‌تر شدیم و مسئولین برگزاری قوانین و محدودیت‌های اسلامی را برای برگزاری این رویداد بزرگ به نوعی احصا یا بر شمردند بیش از پیش سایه فرهنگ اسلامی بر این جام که این اولین بار بود در چنین فضایی برگزار می‌‎شد حس شد از حفظ پوشش مناسب تا قانون ننوشیدن مشروبات الکی در ملأعام یا احترام در زمانی که در طول روز اذان پخش می‌‎شود. تا جایی که وقتی اعتراضات به ریاست فیفیا رسید ایفانتینیو در پاسخ گفت: “فکر نکنم اگر روزی برای مدت سه ساعت الکل مصرف نکنید بمیرید. “

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، قبل از برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در کشور قطر این کشور مسابقات قهرمانی جام ملت‌‎های عرب ۲۰۲۱ را میزبانی کرد. در این مسابقات که سعی شده بود فرهنگی ملی گرایی عربی پررنگ‌‎تر باشد، اما بیشترین توجه و نظر‌ها به بارقه‌های اسلامی از جمله آغاز مراسم افتتاحیه مسابقات با تلاوت قرآن و سوره الرحمن و همچنین با نوعی وحدت در مقاومت اسلامی به نفع فلسطین و ضد اشغالگری رژیم صهیونیستی ادامه یافت.  

سایه سنگین فرهنگ اسلام و مقاومت بر سیاست شیوخ و عادی سازی روابط در جام جهانی قطر

اجرای آیه إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ (الحجرات۱۳) با مشارکت مورگان فریمن
 فرهنگی که حالا مستقیما بر سبک زندگی و حتی برخی مواضع سیاسی شرکت کنندگان طعنه می‌‎زند. فرهنگی که بسیار زیبا با قرائت و به نوعی اجرای قرآن به شکل هنرمندانه‌‎ای با مشارکت مجری برنامه افتتاحیه جام جهانی  ۲۰۲۲ یعنی «مورگان فریمن» و یک جوان مسلمان معلول ناظر بر ضد نژادپرستی، عدالت و برابری انسانی و ارزش‌‎های متعالی اخلاقی که نامش در اسلام «تقوا» است برگزار شد.

ریاکاری سیاسیون در مقابل سایه سنگین فرهنگ اسلامی و مقاومت
از دیدار‌های مزورانه مقامات عربستان سعودی و ترکیه با یکدیگر در حاشیه افتتاحیه این مسابقات که اگر یک اشتراک داشته ‎باشند آن رابطه با رژیم صهیونیستی است تا بسیاری از مواضع محافظه کارانه شیوخ سیاسی کشور‌های طائفه‎ای حاشیه خلیج فارس در مقابل اسرائیل و حتی بعضا عادی سازی روابط، اما در توده مردم و بطن فرهنگی کشور قطر و مواضع برگزار کنندگان رنگ و بویی متفاوت وجود دارد.

سایه سنگین فرهنگ اسلام و مقاومت بر سیاست شیوخ و عادی سازی روابط در جام جهانی قطر

سرزمین‌های اشغالی فلسطین
اما زمانی این پازل تکمیل شد که در ادامه حملات وحشیانه اسرائیلی‌ها به مردم مظلوم فلسطین در جریان این مسابقات برگزار کنندگان تصمیم گرفتند  تا نام اسرائیل را از بخش ویژه فروش آفر‌های جام جهانی فوتبال قطر در سایت فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا)، واژه «اسرائیل» را از این بخش حذف کرده و به جای آن از واژه «سرزمین‌های اشغالی فلسطین» استفاده کرد.

تقدیم جام به مردم فلسطین در جام ملت‌‎های عرب
بار‌ها در طول این مسابقات پرچم کشور فلسطین به اهتزاز درآمد تا در فینال این مسابقات مجید بوغره، سرمربی تیم فوتبال الجزایر نیز پس از این بازی در گفت‌وگویی تصویری گفت: «به تمامی هواداران الجزایر تبریک می‌گویم. من این قهرمانی را به مردم فلسطین به خصوص مردم غزه تبریک می‌گویم»؛ و بازیکنان این تیم با پرچم فلسطین به جشن قهرمانی پرداختند.