سردار شهید علی هاشمی و سردار غلامپور در فتح‌المبین + عکس/ دوم فروردین

سردار شهید علی هاشمی و سردار غلامپور در فتح‌المبین + عکس / دوم فروردین

سردار شهید علی هاشمی و سردار غلامپور در فتح‌المبین + عکس / دوم فروردین

یکی دو روز قبل از شروع عملیات میان فرماندهان بر سر شناسایی منطقه و اطلاعات به دست آمده اختلاف پیش آمد. باید اختلاف نظرها از بین می‌رفت و همه به اتفاق نظر می‌رسیدیم تا بعد مشکلی پیش نیاید. ناصری را که از بچه‌های قدیم سپاه بود، صدا کردم و گفتم برای شناسایی نهایی به منطقه برود. قبل از رفتن با او اتمام حجت کردم  و گفتم: خیال نکن نوشتن طرح و گفتن اسم رمز عملیات کار آسانی است. من وقتی زیر طرح را امضا می‌کنم، بدنم می لرزد. آن بچه‌ای که مادرش ۱۶ ـ ۱۷ سال با زجر و بدبختی بزرگش کرده و حالا تحویل ما داده، نباید بیخود جانش به خطر بیفتد. ناصری رفت و کارش را خوب بلد بود و دست پر برگشت.

دومین نفر نشسته از راست، سید صباح موسوی در عملیات ام الحسنین کرخه نور

** اجرای عملیات فریب قبل از فتح‌المبین

قبل از عملیات «فتح المبین» فرماندهان تصمیم گرفتند تا برای فریب دشمن و درگیر کردن لشکر زرهی عراق درغرب اهواز، عملیات ایذایی «ام‌الحسنین (س)» را انجام دهند که اجرای همین عملیات، سبب غافلگیری دشمن و پیروزی در فتح‌المبین شد.

به مناسبت دوم فروردین بخوانید؛

به خانم فاطمه زهرا(س) ارادت خاصی داشتیم و داریم. به آقا رشید و رحیم‌صفوی هم توصیه کردم که رمز عملیات فتح‌المبین را یازهرا(س) بگذارند. آنها هم قبول کردند.

سیدصباح موسوی از همرزمان شهید علی هاشمی می‌گوید: «این عملیات ابتکار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سپاه حمیدیه به خصوص شهید علی هاشمی، سبب درگیری و سپس فریب دشمن شد و ما توانستیم عملیات موفقیت‌آمیزی در فتح‌المبین داشته باشیم. در عملیات «ام‌الحسنین (س)» دشمن نزدیک به ۸۵۰ کشته داشت. دراین عملیات چندین نفر از سپاه حمیدیه به شهادت رسیدند که می‌توان از شهید «حاج‌محمدعلی شریف‌زاده» فرمانده عملیات سپاه حمیدیه و شهید جاویدالاثر «غدیرعابدی» از نیروهای اطلاعات عملیات یاد کرد.»

 

به گزارش خبرنگار حماسه و مقاومت خبرگزاری آنا، در آستانه اجرای عملیات «فتح المبین» فرماندهان تصمیم گرفتند تا برای فریب دشمن و درگیر کردن لشکر زرهی عراق درغرب اهواز، عملیات ایذایی «ام‌الحسنین (س)» به فرماندهی شهیدعلی هاشمی با سه گردان طراحی و اجرا شود. این عملیات در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۶۰ طی سه مرحله و به مدت سه روز در محور حمیدیه و کرخه نور اجرا شد و رزمندگان به شیوه جنگ چریکی در منطقه سیدجابر ضرباتی به دشمن وارد کردند.

یک روز بعد از عملیات «ام‌الحسنین (س)» دشمن حمله سنگینی کرد و حتی از رودخانه کرخه هم عبورکرد. در این حمله، لشکر ۶ زرهی با رزمندگان کشورمان درگیر شد و در نتیجه اهداف فریب دراین عملیات محقق شد.

با توجه به اهمیت عملیات ایذایی «ام‌الحسنین (س)» و عملیات «فتح‌المبین» روایت سردارشهید علی هاشمی فرمانده سپاه حمیدیه از این عملیات‌ها که در کتاب «راز گمشده مجنون» آمده است، را می‌خوانیم:

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/838283/%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D9%88-%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%BA%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%AA%D8%AD%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%86

** اتمام حجت با نیروی شناسایی

عملیات ام‌الحسنین (س) بیشتر در جهت منحرف کردن ذهن دشمن از منطقه شوش بود که عملیات فتح‌المبین قرار بود در آن انجام شود. این عملیات توانست دشمن را سرگرم کند و تلفاتی از آنها بگیرد. در ضمن حرکت دشمن در شوش کُند شد؛ در نتیجه نیروها در فتح‌المبین موفقیت‌های چشمگیری به دست آوردند.

 

** طرحی برای غافلگیری دشمن

وقتی که طرح عملیات «ام‌الحسنین (س)» را نوشتم تا به صورت ایذایی چند روز قبل از عملیات بزرگ فتح‌المبین در منطقه کرخه نور انجام شود، سراغ شیخ‌محمود شوشتری که پیش‌نماز و روحانی سپاه بود، رفتم و پرسیدم: «دوست دارم این عملیات را به نام حضرت فاطمه(س) نامگذاری کنم. آن حضرت به صفات و القابی دارند؟» حاج آقا گفت: «حضرت فاطمه(س) القاب زیادی دارند. بتول، صدیقه، مرضیه، راضیه، ام‌الحسنین» وقتی حاج‌آقا شوشتری گفت ام‌الحسنین، خیلی به دلم نشست. گفتم: «خیلی جالبه، ام‌الحسنین (س) اسم عملیات باشه که هم اسم بی‌بی فاطمه‌(س) است و هم نام امام حسن(ع) و امام حسین(ع). رمز عملیات هم یا فاطمه زهرا(س) باشه».

از راست شهید علی هاشمی و سردار حاج احمد غلامپور در جلسه عملیات فتح المبین سال 1361