سلام بر محمد (ص) / صلوات بر محمد (ص)

سلام بر محمد و صلوات بر محمد…

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :إنَّ أبخَلَ الناسِ مَن بَخِلَ بِالسلامِ. بخيل ترين مردم، كسى است كه در سلام كردن بخل ورزد.( الأمالي للطوسي : ۸۹/۱۳۶ )

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : إذا تَلاقَيتُم فَتَلاقَوا بِالتَّسليمِ و التّصافُحِ، و إذا تَفَرَّقتُم فَتَفَرَّقُوا بِالاستِغفارِ. هرگاه به هم برخورديد، با سلام كردن و دست دادن برخورد كنيد و چون جدا شديد ، با آمرزش خواهى [براى يكديگر] از هم جدا شويد .(  الأمالي للطوسي : ۲۱۵/۳۷۴)

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: إنَّ مِن مُوجِباتِ المَغفِرَةِ بَذلَ السلامِ و حُسنَ الكلامِ. يكى از موجبات مغفرت، سلام كردن و سخن نيكو گفتن است. ( جامع الأخبار:۲۳۰/۵۹۱ )

در معجزه سلام همین بس که این واژه مهم و «کلمه» استراتژیک را در هر جای جهان به هر مسلمان با هر زبانی بگویی حتما به دستور پیامبر رحمت آن را بی درنگ پاسخ خواهد گفت؟ در زمانه هشتگ سازی و دیکته کلمات از طریق امپریالیسم جهانی و رسانه‌های فراگیر یک طرف و یک کلمه از پیامبر ما یک طرف «سلام» چیزی فراتر از یک کلمه است «سلام» معجزه است.

امشب در شب میلاد پیامبر همین یک کلمه را یادآور شویم و با صلوات بر محمد آل محمد (ص) به یک هدف، یک نگاه و یک نگرش فکر کنیم، هر چند کوتاه و آن موضوعی اصولی به نام «وحدت» اصولی فراتر از همه آنچه ما امواجش امروز ما را می‌برد و راهش ساده‌تر از این همه پیچیدگی‌هایی است که روزمره امروزه ما را فراگرفته است.

امشب شبی است که همه کائنات بر کسی سلام می‌کنند که خود این واژه مهم را تبدیل به مهم‌ترین کلمه جهان هستی برای سلم و امنیت، صلح و امنیت قرار داد.

 


منبع: https://snn.ir/fa/news/1036862/%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D8%B5-%D8%B5%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D8%B5

یادداشت: