سینمای مستند ابزار مناسبی برای نشان دادن فرهنگ غنی ایران به جهانیان است

وزیر فرهنگ در دیدار صمیمی با مستندسازان سراسر کشور مطرح کرد:

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به طور کلی به تعریف ساختاری جدید در حوزه مستند نیاز داریم که با ارائه ساز و کاری منطقی، یک ساختار هدفمند برای سینمای مستند تشکیل شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: حمایت از جوانان فیلمساز باید به رویکرد اصلی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تبدیل شود و با ایجاد فضایی مختص مستندسازان جوان، به رشد و بالندگی آنان کمک شود البته ناگفته نماند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه هنر، نقش حمایتی، نظارتی و تسهیل گری دارد که باید با اهتمام ویژه در این خصوص، جوانان هنرمند را در مسیر اصلی خود هدایت و حمایت کنیم.  

وی ادامه داد: به ظرفیت‌هایی که هنرمندان سینمای مستند ایجاد کرده اند، افتخار می‌کنیم. زیرا هنرمندان تمام دارایی، اندوخته و سرمایه کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.  

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز پنجشنبه در نشستی صمیمانه با مستندسازان حاضر در جشنواره سینماحقیقت، سینمای مستند را ابزار مناسبی برای نشان دادن فرهنگ غنی و شکوفای ایران به جهانیان دانست و گفت: ایران فرهنگی مرزهایش بسیار فراتر از مرز‌های سیاسی است، زیرا ایران دارای اقلیم‌ها، گویش‌ها و ظرفیت‌های کم‌نظیری است که برای جهانیان از جذابیت‌های بالایی برخوردار است و سینمای مستند ابزار نمایش این عظمت در فضای بین‌المللی و کشور‌های دیگر است.

وی با بیان اینکه جشنواره سینما حقیقت محلی برای نشان دادن تنها بخشی از استعداد‌های درخشان سینمای مستند در کشور است، گفت: برای تقویت و حمایت از استعداد‌های جوان، برپایی جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای می‌تواند کمک بسیاری کند که این مسئله در دستور کار مسئولان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به دنبال افزایش بودجه و امکانات برای مستندسازان در شورای عالی سینما و سازمان سینمایی خواهیم بود.

گفتنی است، شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با حضور مستندسازانی از سراسر کشور هم اکنون در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1049360/%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%86-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%BA%D9%86%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

وی با اشاره به اینکه باید برنامه مناسبی برای تقویت و گسترش سینمای مستند تدوین شود، گفت: مسئولان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی باید وضعیت فعلی حوزه مستند در تمامی استان‌ها را آسیب شناسی کنند تا با یک چشم انداز روشن، مشکلات را حل و فصل کرد.  

وزیر فرهنگ افزود: یکی از اتفاقات مهم لایحه بودجه ۱۴۰۲ تخصیص اعتبارات مستقل برای انجمن‌های هنری، فرهنگی است که امیدواریم با تشکیل ساختار جدیدی برای سینمای مستند بتوان از این ظرفیت برای حمایت از مستندسازان استفاده شود.

وی داشتن برنامه جدی برای رشد منطقه‌ای و بین‌المللی سینمای مستند را الزامی دانست و گفت: باید برنامه‌ای برای رشد منطقه‌ای و بین اللملی سینمای مستند طراحی شود و در این راستا باید از ظرفیت‌های رایزنان فرهنگی در بیش از ۶۰ کشور دنیا بهترین استفاده را کرد.

اسماعیلی تصریح کرد: سینمای مستند باید از وضعیت فعلی فاصله بگیرد و قدرتمندتر از گذشته شود و طی ۲ تا ۳ سال آینده به وضعیت بهتری برسد همچنین باید برای پیشرفت این حوزه مهم سینمایی تلاش کرده و نقشه راه برای پی‌ریزی این مسیر این است که بدانیم تا پایان دوره دولت سیزدهم، سینمای مستند به چه نقطه‌ای دست خواهد یافت.

اسماعیلی در ادامه بیان کرد: پیوند دقیق تولیدات با جریانات بین المللی حوزه فرهنگی می‌تواند در این راستا راهگشا باشد که ارتباط سازنده میان سازمان سینمایی و سازمان فرهنگ و ارتباطات از اهمیت خاصی برخوردار است البته خوشبختانه سازمان سینمایی در یک سال اخیر ارتباطات بین‌المللی خود را در عراق، سوریه و… افزایش داده که این مسئله بسیار امیدوار کننده است.

وی گفت: این روز‌ها کشور در شرایط حساسی قرار دارد و عده‌ای به دنبال ناآرام کردن فضای کشور هستند و اهالی فرهنگ و هنر باید در ماموریتی بزرگ، بهترین نقش را در مسیر روایت زیبایی‌ها و دستاورد‌های ایران بزرگ ایفا کنند، زیرا هنر، هر رویداد و موضوعی را ماندگار می‌کند.