شناخت آمریکا؛ از نائومی کلاین تا سعیدرضا عاملی

 

شناخت آمریکا؛ از نائومی کلاین تا سعیدرضا عاملی (بخش دوم)

نشر اختران

شناخت آمریکا؛ از نائومی کلاین تا سعیدرضا عاملی (بخش دوم)

انتشارات امیرکبیر

 اصلاً دوست ندارم مثل ميرزا حسن خان ايلچي و روشنفكران نديد بديد دوره ناصري “حيرت نامه” در فرنگ بنويسيم و يا مثل جلال آل احمد، هي تاريخ و فرهنگ و پدربزرگم را برسر آمريكائي‌ها بکوبم و صيغه تصغير “ك” بر سر نام هر كس و چيزي كه در آنجا زائيده و روئيده بگذارم ولي ” نيويورك” هم جاي حيرت دارد هم جاي تحقير. هم شهر فرهنگ است هم نيست. هم شهر سياست است هم نيست و هم از اساس ” شهر ” است و هم به كل شهر نيست. ولي هر چه هست و هر چه نيست، يك چيز قطعي است و آن اين‌كه نيويورك شهر “پول” است و دلار و در اين احد الناسي شك و شبهه ندارد . همه مورچگان نيويوركي از صبح تا شب مي‌دوند به خاطر يك مشت “دلار” بيشتر و يك قران “Tax” كمتر. » سید مجید حسینی با سفر به امریکا سعی کرده است تصویری واضح از وضعیت کنونی امریکا به ما بدهد. از جمله کارهای جالب بعد از چاپ کتاب راه اندازی سایتی با اسم کتاب است که به تمامی حواشی کتاب در این سایت پرداخته شده است

جلال رفیع

روایت فتح

نیل گابلر / الهام شوشتری زاده

انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)

شناخت آمریکا؛ از نائومی کلاین تا سعیدرضا عاملی (بخش دوم)


منبع: https://snn.ir/fa/news/1047514/%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%A7%D8%A6%D9%88%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%A7-%D8%B3%D8%B9%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AF%D9%88%D9%85

امپراتوری هالیوود

وجود روابط پنهان و آشکار امریکا و اسراییل بر کسی پوشیده نیست. حمایت بی چون و چرای ایالات متحده امریکا از اسراییل مهر تاییدی است بر این مطلب که امریکا و اسراییل هم از لحاظ ایدئولوژیک و هم از لحاظ سیاسی دارای منافع استراتژیک مشترک بسیاری هستند. در واقع زمینه‌های تاریخی، ارزش‌ها و فرهنگ مشترک، نفوذ لابی‌های یهودی در نهادهای تصمیم‌گیری آمریکا، وجود منافع استراتژیک مشترک، موجب روابط ویژه میان آمریکا و اسرائیل شده است. استراتژی امنیتی ایالات متحده و به طور اخص جهت‏گیری‏های مداخله‏گرایانه آن از مسائل مهمی است که امروزه تئوری‏پردازان و محققان عرصه سیاست بین‏الملل توجه وافری به آن دارند. اهمیت ویژه این مسأله برای کشور ما این است که با شناخت دقیق‏تر و معتبرتر از مسایل مربوط به سیاست خارجی آمریکا زمینه مناسب‏تری برای تعامل مدبرانه و منطبق بر منافع ملی با این کشور فراهم می‏گردد.

شاید تاکنون آنچه در تاریخ امریکا دیده نشده است و یا کمتر دیده شده است روایت بومیان امریکا از فتح و کشف آن توسط بیگانگان باشد. این کتاب روایت گر کسانی است که تا کنون سخنگویی نداشته اند تا آنچه بر آنها گذشته است را صادقانه مطرح کنند. این کتاب داستان کشف قاره‏ آمریکا است از دیدگاه بومیان و آراواک‏ها. ماجرای قانون اساسی ایالات متحده را از دیدگاه بردگان سیاه پوست تعریف می کند. سرگذشت «اندرو جکسون» را از دید سرخ‏پوستان چِروکی و ماجرای جنگ داخلی را از دید ایرلندی‏های نیویورک و جنگ مکزیک را از دید سربازان فراری لشکر «ژنرال اسکات» پیدایش و توسعه‏ صنایع و صنعت‌مداری را از نگاه زنان جوان کارگر درکارخانجات نساجی لاوِل شرح می دهد. نویسنده کتاب ترجیح داده است به جای دمیدن در شیپور تاریخ سرایی دولتی بخشی از حقیقت را بیان کند که شاید تا کنون از دیده ها پنهان مانده است و شایدتر پنهان کرده اند.

فرانسیس شور/ رشید جعفرپورکلوری، عباس نجفیان

نشر میترا

 

شناخت آمریکا؛ از نائومی کلاین تا سعیدرضا عاملی (بخش دوم)

شناخت آمریکا؛ از نائومی کلاین تا سعیدرضا عاملی (بخش دوم)

شناخت آمریکا؛ از نائومی کلاین تا سعیدرضا عاملی (بخش دوم)

دکترین شوک

هاوارد زین/ ترجمه مانی صالحی

 

شناخت آمریکا؛ از نائومی کلاین تا سعیدرضا عاملی (بخش دوم)

استعمار دوره‌هاي متفاوتي را پشت سر گذاشته است . در دوره استعمار كهن ، فيزيك جهان از طريق اكتشافات سرزميني ، جنگ و قدرت سخت و استفاده از شگردهاي استعمار سياسي ، تحت سلطه اروپا قرار گرفت . در دوره بعد كه از آن به استعمار نو تعبير مي‌شود ؛ فرهنگ و انديشه ملت‌ها استعمار شد و با روش‌هاي مختلف براي عقب نگه‌داشتن كشورها از طريق سياست‌هاي اقتصادي و فرهنگي تلاش شد .

 

شهریار زرشناس

نیمه پنهان آمریکا

امپراتوری رو به احتضار

این کتاب ویراستاری شده مجموعه‌ای از مقالات برگزیده کنفرانسی بین‌المللی در حوزه قدرت نرم به شمار می‌آید. فصول مختلف این اثر با رویکردی نقادانه قدرت نرم را به لحاظ نظری، عملی، تاریخی، و مفهومی بررسی می‌کنند. مطالعه موردی و تطبیقی این کتاب نظرات اولیه آمریکامحور درباره قدرت نرم را با چالشی جدی مواجه و از رویکرد آمریکامحوری در این حوزه ساختارشکنی کرده است و آن را به بازیگران دیگر عرصه روابط بین‌الملل از جمله چین و اتحادیه اروپا تعمیم می‌دهد. مضامین این اثر در 13 فصل تنظیم شده‌اند. فصل نخست و آخر این کتاب توسط «جوزف نای» مبدع قدرت نرم نوشته شده‌اند.  در واقع این اثر می‌کوشد به پرسش‌های اساسی در حوزه قدرت نرم پاسخی منطقی و مستدل ارایه دهد و مسایل مبهم این حوزه را موشکافی و تبیین کند.

 

اطلاعات

جان . ج . میر شایمر/ ن. نوری زاده

نائومی کلاین/ مهرداد شهابی،میرمحمود نبوی

ایالات متحده امریکا در چندین سال قدرت یافتن خود و سیطره ای که بر جهانیان انداخته است تا کنون ناتوانی بسیاری در بالا بردن سطح محبوبیت خود در میان جهانیان داشته است. این مساله در کنار هزینه های سرسام آور در زمینه فعالیتهای فرهنگی و سیاسی این کشور حائز اهمیت بسیاری است.  در این کتاب به بررسی علل و پیش زمینه های شکل گیری حادثه یازده سپتامبر با محوریت دخالت آشکار امریکا در مسائل داخلی دیگر ملل برای منافع خود پرداخته است.

چرا مردم از آمریکا متنفرند

هاروارد مک دونالد

 

منافع استراتژیک مشترک و اتحاد آمریکا – اسراییل

ایندر جیت پارمر –  میشل کاکس / جواد علی پور

لابی اسراییل و سیاست خارجی آمریکا

 

در دوره استعمار مجازي ، ايالت متحده آمريكا قله‌دار فضاي سلطه و استعمار بوده است . از آنجا كه هدف استعمار در درجه اول مسخ فكري فرد و جامعه مستعمره بوده است ؛ در استعمار مجازي كه از ساز و كارهاي قدرت نرم استفاده مي‌شود ، هدف اصلي از بين بردن استقلال راي كاربران و عضويت آنها در جامعه فرهنگي آمريكاست . از ديدگاه نويسنده كتاب حاضر ، ياهو ، ام . اس . ان ، گوگل ، فيس بوك ، توئيتر ، ويكي‌پديا ، يوتوب و همچنين آي . ام . دي . بي از جمله هشت امپراتوري مجازي مورد مطالعه هستند كه هريك به تنهايي قدرت نرم قابل توجه‌اي براي گردانندگان آن و كشور ايالات متحده آمريكا ايجاد كرده است. كتاب «مطالعات انتقادي استعمار مجازي آمريكا» با عناوین مطالعه انتقادی yahoo، مطالعه انتقادی msn، مطالعه انتقادی google، مطالعه انتقادی facebook و همچنین مطالعه انتقادی twitter به بررسی ابعاد گوناگون قدرت نرم و امپراطوری جنگ مجازی می پردازد.

در بهشت شداد

«چرا در ادوار مختلف و در نقاط مختلف، یهودیان آنقدر وجهه، ثروت و قدرت به دست می‌آورند که یا بیرون رانده می‌شوند یا جلوی نفوذ و قدرتشان گرفته می‌شود؟ یا حتی بدتر، مورد نفرت قرار می‌گیرند؟» فقط زمانی می‌توان فراز و افول تاریخی و مکرر مردم یهود را به درستی درک کرد که رابطه سنتی و دیرینة بین یهویان و ملت ـ دولتی را که در بین‌اشان زندگی کرده‌اند به درستی شناخت. یهودیان همواره در جست و جوی راه‌هایی برای حفظ دولت بوده‌اند، حاکمان و دولتمردان هم به خاطر مقاصد و نیات خودشان اغلب در ازای خدماتی که از آنان دریافت می‌کردند، از مساعدت و تعامل با یهودیان خشنود بودند. اهمیت گسترش قدرت یهودیان امریکا در قرن بیستم نه تنها کمتر از تأسیس دولت اسرائیل نیست، بلکه بیشتر است. پیشرفت در تمامی جنبه‌های زندگی و نفوذ در عرصة سیاسی برای یهودیان در امریکا هیچ‌وقت تا این حد سابقه نداشته است. اکنون روشن است که سیصد و پنجاه سال تبعید[!] به امریکا، عصری طلایی را به وجود آورده که تاریخ یهود هرگز در گذشته تجربه نکرده است. در این کتاب مایکل کالینز پایپر امریکایی سعی در نشان دادن قدرت نفوذ بالای یهودیان در سیاستهای امریکا دارد.

شناخت آمریکا؛ از نائومی کلاین تا سعیدرضا عاملی (بخش دوم)

این کتاب هسته اصلی لابی اسرائیل را سازمان‌هایی چون کمیته روابط عمومی آمریکایی اسرائیل (آیپک)، کمیته یهودیان آمریکا و انجمن روسای سازمان‌های یهودی آمریکا ذکر می‌کند و این سازمان‌ها را تحت کنترل نیروهای تندرویی می‌خواند که عمدتاً با اهداف توسعه طلبانه حزب لیکود اسرائیل همسو هستند و در تضاد با مفاد قرارداد صلح اسلو عمل می‌کنند.

نشر معارف

 

استعمار مجازی آمریکا

شناخت آمریکا؛ از نائومی کلاین تا سعیدرضا عاملی (بخش دوم)

تاریخ آمریکا

شاید در ذهن بسیاری از علاقه مندان به سینما این سوال باشد که بزرگترین سازنده فیلم در حال حاضر، یعنی هالیوود، چگونه تاسیس شد؟ هدایت آن را چه کسانی بر عهده گرفتند؟ و از کجا به کجا رسید؟ بی شک یکی از راههای یافتن جواب این سوالات این است که به بررسی زندگی مدیران آن بپردازیم. مدیرانی که کودکی خود را در فقر و تنگدستی حاکم به دهکده‌های یهودی‌نشین روسیه، لهستان، مجارستان و آلمان گذرانده و شرایط دشوار زندگی آنها را به جوانانی ستیزه جو و بی‌رحم تبدیل کرده بود، همراه با گروهی از هم کیشان خود، در پی فرصت‌های جدید کسب و کار راهی آمریکا شدند. در این کتاب با بررسی اسناد مختلفی به روشن کردن زوایای تاریک و پنهان صاحبان یهودی کمپانی های معروف هالیوود پرداخته شده است.

نشر امیر کبیر

شناخت آمریکا؛ از نائومی کلاین تا سعیدرضا عاملی (بخش دوم)

ضیاالدین سردار/ موسسه خط ممتد اندیشه

شناخت آمریکا؛ از نائومی کلاین تا سعیدرضا عاملی (بخش دوم)

در زمان های گذشته شرق شناسان بسیاری به کشورهای حوزه تمدنی شرق وارد شدند و درباره آداب و رسوم و فرهنگ مردمان این مرز و بوم کتابهای بسیاری نوشتند.یکی از بهترین راههای شناخت امریکا خواندن کتابهایی است که به نوعی نویسنده آن را در خلال سفر خود به این کشور نوشته است. کتاب «در بهشت شداد» از این نوع کتابهاست. اين كتاب رهاورد سفر نویسنده است اما نه سفرنامه‌ است‌ و نه ‌خاطرات و نه گزارش ! بلكه مجموعه اي است مانند سفر، با همه تنوع و حتي تهوعي كه گاه خاص سفر است.

 

نشر افق

جلال رفیع خود می گوید:

به راستی تولیدات فرهنگی آمریکا چه تصوری از خود آمریکا و فهمی که از جهان دارد، به ما ارائه می‌‏دهد؟ آیا این تصاویر بر نگرش‏های مربوط به مسائل وخیم نظامی و روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این کشور با دیگر کشورهای جهان تأثیر می‌‎گذارند؟ باید دانست که گفتمان سیاسی آمریکا با ارجاع به این اسطوره‏های ملی و روایت‏های تاریخی در سال‏های پس از واقعه ۱۱ سپتامبر است که به حیات خود ادامه می‌‏دهد.

قدرت نرم و سیاست خارجی آمریکا

 

سعید رضا عاملی

شناخت آمریکا؛ از نائومی کلاین تا سعیدرضا عاملی (بخش دوم)

علی اکبر جعفری

 

 

لابی اسرائیل نقشی کلیدی را در حمایت از دیدگاه ضرورت حمله نظامی آمریکا به عراق و مقابله و جنگ روانی با کشورهای ایران و سوریه و نیز جنگ اسرائیل و لبنان 2006 داشته‌است. اسرائیل یک غول تا دندان مسلح است که در هر زمان در استفاده از قدرت نظامی اش علیه غیرنظامیان تردیدی به خود راه نمی‌دهد.آمریکا سالانه ۳ میلیارد دلار به اسرائیل کمک مستقیم می‌کند که بخش اعظم آن کمک نظامی است. این کمک یک ششم بودجه آمریکا برای کمک رسانی مستقیم به این دولت مسلح به تسلیحات هسته‌ای است. در عین حال آمریکا به شدت در مناقشات خاورمیانه و مذاکرات صلح خاورمیانه از اسرائیل هواداری می‌کند. اما آنچه که جالب است این است که آمریکا در ازای این کمک عظیم چیز چشمگیری از اسرائیل دریافت نمی‌کند.

«نيويورك شهر نيست كه اژدهاست، وارد شهر كه مي‌شوي مثل اين مي‌ماند كه اژدهاي هفت سري را از فراز كوهي بلند مي بینی و به سرت مي‌افتد كه نكند اژدها خشمگين شود و دودي هم از خاكسترت برنخيزد. داخل خیابانهای تنگ «منهتن» جرم سنگين شهر روي سينه‌ات سنگيني مي‌كند و احساس مي‌كني مردم كه مثل مورچه از اين سو به آن سو مي‌دوند، مشغول بردن جرم سنگين شهراند. شهر در دست مورچه‌هاست و همگی به خط و منظم حركت مي‌كنند، ميليون‌ها مورچه باربر كه بدون ايجاد سروصدا و مزاحمت براي هم، در مسير خود مي‌روند.

 

به گزارش تحریریه گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، آمریکا کشوری تاثیرگذار در مناسبات جهانی است و البته دشمنی آشکاری با ملت ایران دارد. تاریخ معاصر ما همیشه تحت تاثیر این کشور قرار گرفته است لذا شناخت دقیق آمریکا برای عموم مردم و متخصصین ضروری می‌نماید. در این راستا با سلسله گزارش‌هایی سعی خواهد شد آثار مکتوب در این زمینه خدمت خوانندگان معرفی شود. در ادامه بخش دوم این آثار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی

شناخت آمریکا؛ از نائومی کلاین تا سعیدرضا عاملی (بخش دوم)

«بايد بپذيريم كه سخن گفتن ازخوب و بد جامعه آمريكا دركشور ما كارفوق العاده حساس و احساس برانگيزي است. ناچار طنز را به كمك گرفته ام تا شايد توانسته باشم بدين ترتيب برخي حساسيتهاي منفي بي مورد و وقت تلف كن را بكاهم.»

این کتاب دستاورد سفرهای ۳ ساله نائومی کلاین و دستیارش از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷به کشورهای مختلف قربانی شوک درمانی برای آشنایی نزدیک با چگونگی پیاده کردن برنامه‌های سرمایه‌داری بنیادگرا و مسائل ناشی از آن بوده‌است. نائومی کلاین در این کتاب بیان می‌کند اجرای برنامه‌های اقتصادی نولیبرالی، از جمله نسخه‌های تجویزی«صندوق بین المللی پول» و «بانک جهانی»، نیازمند این بوده‌ است که جامعه از طریق شوک، وادار به اطاعت و پذیرش برنامه‌هایی شود که در شرایط عادی برای توده‌های مردم بسیار نامطلوب است.

سید مجید حسینی

قدرت پنهان در آمریکا

 

 

نشر اختران

امریکا برای بسیاری ظاهر زیبایی دارد. کم نیست تعداد کسانی که شیفته امریکا هستند و حتی آن را می پرستند. اما حقیقتا آیا امریکا تنها همین ظواهر دل فریب است؟ آیا کسانی که دلسپرده امریکا هستند از زد و بندهای کثیف کانون های قدرت و ثروت در امریکا خبر دارند؟ آیا از سازمان پیچیده ای چون فراماسونری چیزی می دانند و از نفوذ آن در امریکا با خبرند؟ در هر صورت کسی که دلبسته چیزی می شود خوب است پیرامون تاریخچه و شکل گیری آن و ساز و کار داخلی و چگونگی استیلای آن بر جهانیان مطالبی را بداند و اینگونه نباشد که چشم و گوش بسته دلسپرده شود.  این کتاب با متنی بسیار خلاصه در صدد توصیف این سازو کارها بر آمده است.

مایکل کالینز پایپر/ علیرضا عبادتی

 

 نشر عابد

آنچه در واقع امر رخ می دهد استیلای هر روزه امریکاست تحت عنوان زیبای «جهانی شدن». تخصیص بی اندازه بودجه دولت فدرال آمریکا به پروژه های امپریالیستی و نیز آنچه امنیت داخلی خوانده می شود گواه همین مطلب است. موفق نشدن آمریکایی‌ها در ایجاد«مردم سالاری» و «پیشرفت فوری» در کشورهای اشغال شده و هزینه‌کرد مستمر برای پروژه‌های نظامی و امپریالیستی در خارج، منابع اقتصادی لازم برای تلاش های ضروری بازسازی تأسیسات حیاتی و ایجاد جامعه ای برابر و پایدار در داخل، آمریکا را با چالش مواجه ساخته است. واقعیت آن است که دولت آمریکا برای توجیه اقدام های بین المللی خود به نهادینه سازی ناامنی و ترس در جامعه مبادرت کرده و به برقراری دولت امنیت ملی مبادرت کرده و آزادی های سیاسی و اجتماعی را محدود کرده است.  فرانسیس شور استاد تاریخ دانشگاه ایالتی وین با نگاهی انتقادی سیسات های امریکا و بحث جهانی شدن را در این کتاب بررسی کرده است.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی