ضرورت انجام پایش محیط‌زیست در استان زنجان

وی در خصوص پسماند شهری، گفت: ۷۸۰ تن پسماند شهر زنجان پسماند شهری است و از این میزان ۴۲۰ تن مربوط به شهرداری است و تنها پنج تن بازیافت می‌شود و شهرداری قراردادی با بخش خصوصی منعقد کرده است و در مهتر به تفکیک زباله‌ها پرداخته می‌شود، همچنین طرح جامع مدیریت پسماند در شهرستان‌های ایجرود و زنجان در اختیار شهرداری است و برای شهرهای دیگر استان طرح جامع نداریم.

وی در خصوص مالکیت دپوی سرب و روی، افزود: در سال گذشته مالکیت دپو به دولت داده شد و ارزیابی‌های لازم اتفاق افتاد و اداره کل صمت دنبال فروش آن است، همچنین لازم است بدانیم واحدهای آلاینده یا نداریم یا متخلف هستند و پایش‌های محیط زیست شبانه انجام می‌شود و واحدها به دلیل پساب، پسماند، خروجی هوا و دودکش‌ها و نوع مواد مصرفی پایش می‌شوند، زیرا این اقدام مهم و ضروری است.

مدیر کل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه ۹ میلیارد تن در چهار سال پیش پلاستیک تولید شده است، گفت: از این میزان هفت میلیارد تن به زباله تبدیل شده است و تنها ۱۰ درصد بازیافت شده است.

یافتیان تصریح کرد: در منطقه ابهر و ماه‌نشان به دلیل صنعتی بودن ضرورت ایجاد لندفیلد (محل دفن زباله) وجود دارد، در حالی که سیاست محیط زیست ایجاد لند فیلد چند منظوره نیست.

وی با بیان اینکه وظیفه ما حفاظت از محیط زیست است، افزود: اجرای مأموریت‌های محیط زیست برای عمل به وظایف در قانون حفاظت از خاک، آب، شکار و صید در حوزه محیط طبیعی و مدیریت پسماند باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان ادامه داد: اداره کل محیط زیست استان از ۵۲ واحد شکایت کرده است و ۳۳ مورد محکومیت و دو مورد توقف فعالیت اخذ شده است، بخشی از اراضی منطقه حفاظت شده سهرین که زمین‌های کشاورزی را شامل می‌شود، دارای مالک بوده و از طرفی اگر نسبت به کشت و نحوه آبیاری محصولات انتقاداتی وجود دارد، باید مراتب از سوی ارگان‌های ذی‌ربط نظیر جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای پیگیری شود.


منبع: https://www.imna.ir/news/665622/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%85%D8%AD%DB%8C%D8%B7-%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B2%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد رضا یافتیان در نشست خبری امروز _ سه‌شنبه شانزدهم خردادماه_ با اشاره به فداکاری محیط‌بانان در حفاظت از محیط زیست، اظهار کرد: محیط زیست یکی از سه رکن توسعه متوازن است و بحث‌های اقتصادی و رشد اجتماعی باید با توجه به محیط زیست شکل گیرد.