ضرورت خلق روایت‌های حماسی از دل وقایع دفاع مقدس

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه با بیان اینکه نگارش کتاب «زمین‌های مسلح» کار بسیار بزرگی است، خاطرنشان کرد: در این کتاب، به همه رویکرد‌ها و دیدگاه‌های مختلف اهمیت داده و به همه الزامات و مسائل توجه شده است.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه مطرح کرد؛

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه «گلعلی بابایی» از برجستگان عرصه روایتگری دفاع مقدس است، گفت: کمتر کسی داریم که هم محقق باشد و هم قلم وی مورد توجه جامعه باشد. کمتر نویسندگانی هستند که بتوانند به خوبی از گنجینه اسناد جنگ و روایت‌ها را تطبیق دهند و اثر بی‌مانندی را خلق کنند؛ این توفیقات را خدا به گلعلی بابایی عنایت فرموده است.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه گفت: تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) ۱۸ ماه قبل از شکل‌گیری کارنامه درخشانی دارد و سرداران بزرگی که از فرماندهان لشکر ۲۷ بودند، از فرماندهان بزرگ جبهه غرب بودند؛ لذا موضوعات فراوانی وجود دارد که بر روی برخی از آن‌ها کار شده و بر روی بسیاری نیز کار نشده است.

سردار نایینی تأکید کرد: روایت‌های حماسی از دل ناکامی‌ها کار بسیار سختی است؛ به همین دلیل ما اثر برجسته‌ای از این مقطع جنگ نداریم.

سردار نایینی تأکید کرد: سازمان اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه با سه گنجینه بی‌بدیلی که در اختیار دارد؛ یعنی گنجینه آثار پژوهشی، گنجینه حدود ۲۰۰ فرمانده شاخص دوران دفاع مقدس و گنجینه اسنادی دوران دفاع مقدس که ثبت و ضبط شده است، ۱۰۰ درصد در اختیار «نشر ۲۷» است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سردار «علی‌محمد نائینی» رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امروز (سه‌شنبه) در آیین رونمایی از کتاب «زمین‌های مسلح»، سرمایه انسانی متعهد مومن و برخوردار از توانایی‌های حرفه‌ای را از باارزش‌ترین سرمایه‌ها دانست و اظهار داشت: امروز در جنگ روایت‌ها سرمایه انسانی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ کسانی که آقار بی‌بدیل خلق کرده و مجاهدت‌ها را ماندگار می‌کنند.

سردار نایینی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کرده‌اند که به عملیات‌های ناموفق و شکست‌ها بپردازید؛ چراکه در دل آن‌ها حماسه‌های زیادی وجود دارد، گفت: وجود فراز و فرود‌های تلخ، بیم‌ها، نارسایی‌ها، کمبودها، ضعف در تدبیر، قصور، غفلت، غرور و در مواردی فشار‌های سیاسی پشت جبهه، می‌توانست تاثیرگذار باشد؛ لذا باید از دل این‌ها روایت حماسی خلق شود.
وی افزود: گاهی نویسنده با انبوهی از روایت‌های گوناگون، متناقض و متفاوت روبه‌رو می‌شود که باید از بین آن‌ها روایت معتبر و خواندنی را استخراج کند؛ لذا نویسندگانی داریم که روایت‌های جذاب و خواندنی دارند؛ اما ممکن است که بخش‌هایی از روایت‌های آن‌ها اعتبار اسنادی لازم را نداشته باشد؛ ولی روایت‌های «گلعلی بابایی» هم مستند، هم معتبر و هم خواندنی است که ترکیب این موارد، بسیار اهمیت دارد و نوع قلم و لحن روایت و همچنین نحوه نگارش، آن هم از یک شکست، کار را مشکل می‌کند.

وی با بیان اینکه «زمین‌های مسلح» به دلیل اینکه به ناکامی‌های جنگ می‌پردازد، با چهار اثر فاخر قبلی «گلعلی بابایی» متفاوت است، تصریح کرد: در این کتاب به کارنامه شهید همت هم در نقش فرمانده قرارگاه و هم در نقش فرمانده لشکر، به صورت توأمان پرداخته شده است.

انتهای پیام/ ۱۱۳


منبع: https://snn.ir/fa/news/1050439/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%AE%D9%84%D9%82-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%84-%D9%88%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%B3