طالبان آخرین امید زنان افغانستان را گرفت

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، هفته گذشته زنی به نام زهرا داشت خود را برای شرکت در امتحانات نهایی دانشگاهی در کابل آماده می‌کرد. به عصر نرسیده، او را، مانند سایر دانشجویان مونث در افغانستان، به خاطر جنسیتش از دانشگاه اخراج کره بودند. دولت طالبان طی حکمی همه زنان را از شرکت در دانشگاه تعلیق کرد و اعلام کرد که بالاترین سطح سوادی که دختران افغان از این به بعد می‌توانند به آن دست پیدا کنند، کلاس ششم یعنی پایان دوره ابتدایی است.

پس از تصمیمی ناگهانی؛

از آن زمان مقامات طالبان دلایل مختلفی را برای ادامه ممنوعیت زنان در افغانستان آورده اند، از بررسی دروس تحصیلی دختر‌ها گرفته تا بحث پیرامون یونیفرم‌های آنها. اما به دلیل تناقض در فرایند تصمیم گیری، زنان افغان هنوز اجازه به شرکت در دانشگاه بودند، هرچند تحت شرایط بسیار دشوار؛ آن‌ها باید همواره مو‌ها و صورت خود را می‌پوشاندند، ردا‌های بلند، گشاد مشکی می‌پوشیدند و تفکیک جنسیتی را رعایت می‌کردند. معلوم نیست که هنوز چه تعداد زن در دانشگاه‌های افغانستان تحصیل می‌کنند. در ابتدای این ماه، مقامات طالبان حتی به زن‌ها اجازه دادند تا در آزمون کنکور ورودی سال تحصیلی آینده شرکت کنند.

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/821702/%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%AF-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA

درحالی که آن‌ها بار‌ها و بار‌ها به جامعه بین المللی قول داده بودند که این ممنوعیت موقتی خواهد بود، اما در مارس، این گروه ناگهان قول خود مبنی بر موافقت با بازگشت دختر‌ها به مدرسه را زیر پا گذاشت و آن را انکار کرد.

سخنگوی وزارت آموزش عالی طالبان، ضیالله هاشمی، ضمن تایید این خبر در توییتی با عنوان «خبر مهم» آن را در توییتر خود نیز منتشر کرد. این اقدام دیگری از طرف طالبان برای حذف تحصیل برای زنان این کشور بود. بعد از به قدرت رسیدن طالبان در اوت ۲۰۲۱، آن‌ها ورود بسیاری از زنان و دختران به دبیرستان را ممنوع اعلام کردند.

محققان و دیپلمات‌های غربی که هنوز با مقامات بلندپایه طالبان در ارتباط هستند می‌گویند که حکم ممنوعیت تحصیل دختر‌ها در دبیرستان‌های افغانستان توسط رهبر طالبان، ملا هبتالله آخوندزاده و تعدادی دیگر از تندرو‌های اطراف او صادر شده است. این اقدام طالبان به سرعت با واکنش جامعه بین المللی، که هنوز حکمت این گروه اسلامی بر افغانستان را به رسمیت نشناخته است، رو به رو شد. ممنوعیت تحصیل برای زنان در بحبوحهه شدیدتر شدن بحران بشری در افغانسان رخ می‌دهد.

بسیاری از افغان‌ها دچار سوءتغذیه شده اند، چون پول کافی برای خرید غذا ندارند. جامعه بین المللی حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته و این کشور را تحریم کرده که این تحریم‌ها اقتصاد این کشور را فلج کرده اند. دیپلمات‌های غربی بار‌ها گفته اند که برداشتن ممنوعیت تحصیل زنان و دختران یکی از عوامل کلیدی شروع مذاکرات برای به رسمیت شناختن طالبان توسط جامعه بین المللی خواهد بود. امروز از هر زمان دیگر رسیدن به این توافق غیرممکن به نظر می‌رسد.

این تصمیم به قدری ناگهانی بود که بسیاری از دانش آموزان دختری که به کلاس برگشته بودند توسط معلمهایشان به زور بیرون رانده شدند. بسیاری از این دانش آموز‌ها با چشمانی گریه به خانه‌های خود بازگشتند.

ممانعت از حضور زنان و دختران در کلاس‌های درسی افغانستان از سوی طالبان به قدری ناگهانی بود که بسیاری از دانش آموزان دختری که به کلاس برگشته بودند توسط معلمهایشان به زور بیرون رانده شدند.