عملیات زیرسازی اتوبان آقابابایی به اتمام رسید+ فیلم

شیشه‌فروش تصریح کرد: همچنین جهت احیای آبخوان‌ها و جبران کسری منابع آب زیر زمینی، لازم است وزارت نیرو به‌صورت ویژه در جهت اجرای طرح‌های تأمین آب استان و احیای رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی تأمین حقابه‌های قانونی زیست محیطی و کشاورزی زاینده رود اقدام و از بارگزاری‌های غیر قانونی و خارج از ظرفیت حوضه ابریز خودداری شود.

اتمام عملیات زیرسازی به‌طور کامل / شهرداری امشب مسیر را آسفالت می‌کند+ فیلم

وی با اشاره به مطالعات اثرات فرونشست زمین در دشت اصفهان و پهنه شهری اصفهان از طریق مشاور توسط شهرداری اصفهان، گفت: این مطالعات با هدف بررسی مناطق تحت تأثیر و ارائه راهکارهای عملیاتی برای پیشگیری و کنترل این پدیده در حال تکمیل است.

وی افزود: عملیات آسفالت مسیر امشب توسط سازمان عمران شهرداری اصفهان انجام خواهد شد و پیش بینی می‌شود که پس از تائیدیه فنی طرح و بررسی پلیس راهور بازگشایی محور انجام شود.

وی ادامه داد: در این رابطه تأمین اعتبارات مورد نیاز استان برای اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی منابع آب، اجرای طرح‌های تأمین آب و احیای زاینده‌رود، بررسی موضوع فرونشست زمین در جلسات شورای عالی آب و کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، با تدوین برنامه‌های حمایتی و اجرایی ملی برای کاهش خطر و پیشگیری از تشدید آثار این پدیده در استان اصفهان مورد درخواست استان اصفهان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: با توجه به اینکه مطالعات اولیه در خصوص وضعیت فرونشست زمین توسط مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی برای دشت اصفهان برخوار تهیه شد، مقرر شد اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌های کاهش خطر توسط سازمان برنامه و بودجه به استان تخصیص یابد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در اثر این حادثه حدود ۱۵ میلیارد ریال هزینه انجام عملیات بازسازی و خسارات وارده برآورد شده که البته خسارات ناشی از ترافیک و خسارات غیرمستقیم وارده قابل محاسبه نیست.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: وقوع این حادثه و حوادث مشابه می‌توانست خسارات جبران‌ناپذیری را ایجاد کند که باید برنامه‌های پیشگیری و کنترل فرونشست زمین به‌صورت ملی برای استان اجرایی و مورد حمایت قرار گیرد.

وی ادامه داد: در خواست استان تسریع در تخصیص اعتبار مصوب به استان برای اجرای طرح‌های اولویت‌دار پیشنهادی مرکز تحقیقات است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به آخرین وضعیت عملیات ترمیم ریزش اتوبان شهید آقابابایی، اظهار کرد: پس از ۴۸ ساعت تلاش عوامل اجرایی و فنی شرکت آب و فاضلاب و همکاری عوامل اجرایی شهرداری اصفهان سازمان‌های خدمات موتوری و آتش‌نشانی، پلیس راهور و هماهنگی‌های انجام شده توسط استانداری و فرمانداری شهرستان اصفهان، مراحل بازگشایی مسیر لوله فاضلاب، هدایت جریان فاضلاب، اتصال لوله به منهول و تعویض ۱۲ متر لوله آسیب‌دیده در عمق ۱۲ متری، عملیات پرسازی حفره و ترانشه با انتقال بیش از ۱۰۰ کامیون خاک و مصالح تثبیت، محل در محور جنوب شمال اتوبان شهید آقابابایی به اتمام رسید.

وی خاطرنشان کرد: ریزش و نشست خاک زیر خط لوله باعث شکستگی و نشتی آب از لوله شده و به تدریج خاک‌های اطراف لوله طی زمان طولانی شسته شده بود و باعث ایجاد حفره زیر آسفالت اتوبان و وقوع این حادثه شد.

وی اظهار کرد: جریان دائمی زاینده‌رود می‌تواند تا حدی در جهت تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش اثرات فرونشست زمین تأثیرگذار باشد.

اتمام عملیات زیرسازی به‌طور کامل / شهرداری امشب مسیر را آسفالت می‌کند+ فیلم

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: با مطالعات انجام شده از ۳۵ دشت مطالعاتی استان ۲۹ دشت استان مواجه با کاهش سطح آب‌های زیرزمینی شده و در دشت‌های اصفهان، برخوار، مهیار، دامنه، کاشان، گلپایگان، نجف‌آباد، اردستان، شهرضا، فلاورجان و بادرود اثرات فرونشست زمین ناشی از تخلیه آب‌های زیرزمینی آشکار شده و باعث بروز خسارت به بخشی از اراضی کشاورزی، راه‌ها، مدارس و اماکن مسکونی شده است.


منبع: https://www.imna.ir/news/665649/%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85

شیشه‌فروش اظهار کرد: مقرر شد تیم فنی شرکت آب و فاضلاب، با همکاری مراکز علمی و مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی، جهت بررسی حادثه و تأثیر فرونشست زمین در ایجاد حادثه گزارشی تهیه کنند و سازمان زمین‌شناسی نتایج تعیین نرخ فرونشست زمین در این محدوده را بررسی و اعلام کند.