عواقب مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها به بهانه هوای سرد چیست؟

احمدی‌کیا اضافه کرد: به عنوان مثال اگر نیروگاه شهید منتظری اصفهان با تمام توان ۱۶۰۰ مگاواتی خود فعالیت کند، روزانه ۹۳۰۰ تن مازوت مصرف خواهد کرد و روزانه ۵۶۰ تن دی‌اکسیدگوگرد در هوا منتشر می‌شود که ۲۵ برابر نرخ انتشار تمام خودروهای اصفهان و شهرهای اطراف آن است.

غلظت ۸ برابری ذرات معلق ۲.۵ میکرون اصفهان با مازوت سوزی نیروگاه منتظری

وی افزود: از طرف دیگر گسترش گازرسانی، توسعه صنایع گازسوز و پایین بودن راندمان نیروگاه‌ها سبب افزایش مصرف گاز طبیعی شده و در مواقع سرد سال کمبود گاز بهانه‌ای برای مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌های کشور است.

وی تاکید کرد: زمانی که این نیروگاه با مازوت کار می‌کند، غلظت دی‌اکسیدگوگرد خروجی آن به ppm ۱۲۰۰ می‌رسد که بیش از هشت برابر استاندارد نیروگاه‌های قدیمی در اروپا است.

وی خاطرنشان کرد: راندمان نیروگاه شهید منتظری ۳۳ درصد است، درحالی‌که راندمان نیروگاه‌های جدید ساخت ایران به ۵۹ درصد می‌رسد. اگر تنها همین یک نیروگاه نوسازی می‌شد، با صرفه‌جویی گاز آن مانع از مازوت‌سوزی شده و می‌توانستیم شهری با جمعیت ۲.۱ میلیون نفر را گازرسانی کنیم.


منبع: https://www.imna.ir/news/625906/%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%A8-%D9%85%D8%A7%D8%B2%D9%88%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%87%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D8%AF-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

عضو گروه پژوهشی آلودگی هوای دانشگاه اصفهان ادامه داد: حتی نیروگاه‌هایی که زغال‌سنگ می‌سوزانند نیز اکسیدهای گوگرد کمتری نسبت به نیروگاه‌های مازوت‌سوز ایران منتشر می‌کنند، لازم است بدانیم محتوای گوگرد زغال‌سنگ یک تا سه درصد است که بخشی از آن در زغال‌شویی تصفیه می‌شود، با مازوت‌سوزی نیروگاه شهید منتظری، غلظت دی‌اکسیدگوگرد اصفهان حدود ۷.۷ برابر شرایط فعلی و غلظت ذرات معلق PM ۲.۵ شهر اصفهان هشت درصد بیشتر از شرایط فعلی خواهد شد.

حسین احمدی‌کیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه مازوت گوگرد بالایی دارد و در احتراق علاوه بر اکسیدهای گوگرد، سولفات‌ها، نیترات‌ها، ذرات معلق و دیگر گازهای سمی را منتشر می‌کند، اظهار کرد: مازوت تولیدی ایران بیش از سه درصد گوگرد دارد، درحالی‌که استاندارد جهانی آن نیم‌درصد است.

عضو گروه پژوهشی آلودگی هوای دانشگاه اصفهان تصریح کرد: مازوت ایران پیش‌تر صادر می‌شد و در کشتی‌ها و به‌ویژه کشتی‌های امارات متحده عربی مصرف می‌شد که به دلیل قوانین زیست محیطی دریایی مصرف آن ممنوع شده است و درحال‌حاضر در نیروگاه‌های بخار، کارخانه‌های سیمان و بعضی از واحدهای صنعتی از مازوت استفاده می‌شود.

وی افزود: مازوت را می‌توان با روش‌های مختلف به سوخت با کیفیت بهتر مانند کک نفتی، گازوئیل یا بنزین تبدیل کرد، درحالی‌که تولید مازوت در بسیاری از پالایشگاه‌های جهان ممنوع شده است؛ حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد از نفت خام ورودی به پالایشگاه‌های ایران به مازوت تبدیل می‌شود.