عکس| راز غار چهل دختر چیست؟/ سفر به این روستا را از دست ندهید

 عکس| راز غار چهل دختر چیست؟/ سفر به این روستا را از دست ندهید

چای کوهی، سیرچه، والک، گل شقایق،‌ گل بنفشه،‌بوته زرشک و سایر گیاهان معطر از جمله گیاهان موجود در این منطقه است و حیواناتی مانند کبک و روباه خاکستری و عقاب در این محدوده به چشم می‌خورد.

پس از رسیدن به کمرد باید حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه پیاده روی کنید تا به منطقه‌ای پر از درختان زرشک کوهی و چنار و نارون برسید و در امتداد رودخانه که قدم بزنید صخره بزرگی را خواهید دید که بسیار مرتفع بوده و با گیاهان و خزه پوشیده شده است. آبشار کمرد از قنات آراکوه سرچشمه می‌گیرد و مسیری نسبتا طولانی را به سمت کمرد طی می‌کند.این آبشار حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد و تنها در فصل بهار آب در آن جاری است زیرا منطقه کمرد کم بارش است و در سایر فصول آب چندانی از صخره‌ها جاری نیست.

اگر قصد شب‌مانی در کمرد را دارید باید در نظر داشته باشید که در این محدوده هیچ هتل و اقامتگاهی برای استقرار وجود ندارد اما جای نگرانی نیست و شما می‌توانید تجهیزات کمپینگ را با خود داشته باشید می توانید در مناطق بزرگ اطراف آبشار یا در دشت نزدیک کمپ زده و چادر خود را برپا کنید البته می توانید با هماهنگی متولیان امامزاده‌ها نیز یک شب را در محدوده آستان مقدس بگذرانید.

بیشتر بخوانید:

عکس| عید امسال مهمان روستای این شاعر بزرگ باشید

4747


منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1743267/%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%BA%D8%A7%D8%B1-%DA%86%D9%87%D9%84-%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D9%86%D8%AF%D9%87%DB%8C%D8%AF

روستای کمرد دارای تاریخچه بسیار قدیمی است و آستان امامزاده‌ طیب ابن طاهر و امامزاده دو برادران در این منطقه واقع شده است به طوری که آرامگاه امامزاده طیب ابن طاهر در شرق روستا قرار دارد و منسوب به امام زین العابدین امام چهارم است و آرامگاه امامزاده دو برادران در کنار چشمه کوچکی بنام چشمه دوبرادران واقع شده است.

کَمَرْد (Kamard) یکی از روستاهای دیدنی در مسیر جاده آبعلی و واقع در بخش جاجرود است که آب و هوایی کوهستانی و معتدل دارد. این روستا در ۳ کیلومتری پردیس تهران قرار گرفته که حتی می‌توانید با ایستادن روی تپه‌ها و کوه‌های آن آپارتمان‌های سفید و نوساز پردیس را به چشم خود ببینید و حتی از ابتدای جاده تا اول اتوبان بابایی از طریق جاده قدیم ۱۲ کیلومتر فاصله است.

روستای کمرد قدمتی حداقل هزار ساله دارد و تا پیش از ویلاسازی‌ها جدید، این روستا سبک تاریخی و قدیمی خود را حفظ کرده بود اما هر ساله به تعداد مهاجران این روستا به سمت تهران اضافه شد و امروزه بخش عظیمی از مردم روستا را سالمندان تشکیل می‌دهند.

پشت آبشار، غار معروفی به نام چهل دختر واقع شده است که برای ورود به غار ناچار باید صخره نوردی را از دل آبشار آغاز کنید.غار چهل دختر افسانه‌ّ‌ها و روایت‌های بسیاری را در خود جای داده است به طوری که قدیمی‌ها معتقد بودند اگر فردی حاجتی داشته باشد باید ابتدا نیت کند سپس ۴۰ سنگ ریزه را به سمت آبشار پرتاب کند. از سوی دیگر روایت شده که در زمان جنگ ۴۰ دختر در این غار پنهان شدند و هرگز از این غار خارج نشدند و هم اکنون نیز هاله‌ای از جسم دختران روی دیوارهای سنگی غار به چشم می‌خورد. برهمین اساس یکی از مرموزترین غارهای ایران است که هر کس روایتی از آن در نظر دارد.

تهرانی‌های قدیم این روستا را به نام امامزاده طیب می‌شناسند اما امروزی‌ها بیشتر برای دیدن غار چهل دختر و آبشار راهی این روستا می‌شوند.

آبشار کمرد کجاست؟

 عکس| راز غار چهل دختر چیست؟/ سفر به این روستا را از دست ندهید

بهترین فصل برای سفر به کمرد و گشت و گذار در طبیعت بکر آن ایام نوروز و فصل بهار است زیرا در این فصل میزان آب آبشار و رودخانه اطرافش نسبت به سایر فصول بیشتر است.

اهالی روستای کمرد معمولا در گذشته به مشاغلی همچون باغداری و کشاورزی مشغول بودند و امروزه اگر چه هنوز هم برخی افراد این روستا کشاورزی می‌کنند اما معمولا بیشتر افراد به مشاغل آزاد روی آورده‌اند.

این دو آستان در قسمت کوه جنوبی روستا به نام نسوم واقع شده که با انبوه درختان و گیاهان پوشیده شده است که تقریبا از تمامی مناطق روستای کمرد قابل رویت است.

مهرو ماهر: شاید باور نکنید اما در ۲۰ کیلومتری شهر تهران همان پایتخت همیشگی آلودگی هوا، روستایی واقع شده که نه تنها آب و هوایی پاک و وصف نشدنی دارد بلکه می‌توانید ساعت‌ها و روزها از سکوت و آرامش طبیعت زیبایش بهره ببرید.