اما آنچه قابل تأمل است، این است که در بین هشتگها موضوعات فرهنگی به مراتب کمرنگتر و برخی کلمات از جمله کتاب، فیلم، سینما، یا اسامی تولیدات فرهنگی دیده نمیشود.هشتگ که موجب بازبینی و جستجوی هر چه بیشتر یک محتوا میشود به عبارتی بر اساس سلایق و اولویتهای کاربر شکل میگیرد.
انتهای پیام/
منبع: https://ana.press/fa/news/814133/%D8%BA%DB%8C%D8%A8%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D8%B4%D8%AA%DA%AF-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D9%BE%D8%A7-%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF
در بررسی نحوه برخورد با رژیم ناصحیح رسانه، از پاک کردن صورت مسئله تا تلاش برای منفی جلوه دادن کلیت شبکههای اجتماعی از قضا نتوانسته دردی را درمان کند. در صورتی که سرشماری جدیدی از ایرانیها انجام شود، دور از انتظار نیست که ساعات مطالعه کاهش یافته باشد و در مقابل جستجو در اینترنت و شبکههای اجتماعی افزایش. این وضعیت در حالی هنوز ساز و کار مشخصی برای مواجه ندارد که شبکههای اجتماعی از فقر برخورد بهره برده و تفکر و سلیقه نسلهای آینده را شکل میدهند. واقعیت تلخ این است که یار مهربان زبانی برای گریه و استمدادطلبی ندارد.
گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، ونوس بهنود ـ نگاهی به هشتگگذاری کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی نشان میدهد که موضوعات فرهنگی به ویژه کتاب از گروه علاقهمندیها خارج شده است.
در مقابل غیبت کتاب از جستجوها در شبکههای اجتماعی، مرکز آمار ایران نیز بر اساس آخرین گزارشهای خود اعلام کرده که کاربران ایرانی در ماه تنها هشت ساعت و ۱۸ دقیقه مطالعه کتب درسی، روزنامه و نشریه دارند، اما در مقابل روزنامه یک ساعت و ۳۲ دقیقه در شبکههای اجتماعی وقت صرف میکنند. به موازات افزایش مصرف شبکههای اجتماعی، مصرف کتاب نیز کاهش یافته در حالی که بر اساس نتایج پژوهشهای مرکز آمار ایران طی ۵ سال اخیر تولید کتاب، تعداد کتابخانه و تعداد کتب موجود در کتابخانههای عمومی با افزایش همراه بوده است.
در بین موضوعات موردعلاقه ایرانیان در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی، موضوعات فرهنگی کمرنگ و به تعبیر بهتر غایب هستند.