فاز سوم مرمت خانه تاریخی اوشیدری کرمان آغاز شد

استان کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در سفر اخیر رییس جمهور به کرمان برای مرمت و بازسازی این بنای تاریخی نیز اعتبار مناسبی تخصیص یافت.

وی افزود: با اتمام این عملیات مرمتی که به مدت ۶ ماه به طول می‌انجامد، می‌توان شاهد پیشرفت ۵۰ درصدی مرمت خانه اوشیدری کرمان بود.

معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان کرد: در فاز اول و دوم این پروژه، پشت بام‌های ضلع شمالی و شرقی این بنای تاریخی سبک‌سازی، آواربرداری، کاه گل و سقف پوشی و عملیات دیوارچینی و نماچینی بنای تاریخی مذکور انجام شد.

شفیعی با بیان اینکه ساخت این بنا به اواخر دوره قاجار باز می‌گردد و برای تامین مواد اولیه کارخانه سابق ریسندگی خورشید( محل فعلی کتابخانه ملی کرمان)، مورد استفاده قرار می‌گرفته است خاطرنشان کرد: پس از اتمام عملیات مرمتی مذکور، این بنا در قالب بازارچه صنایع‌ دستی احیا خواهد شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان مجتبی شفیعی اظهار داشت: در عملیات مرمت خانه تاریخی اوشیدری کرمان، استحکام‌بخشی، پی‌بندی، خشت چینی، سقف پوشی با خشت، اندود کاه گل پشت بام و نماچینی سیم‌گل این بنای تاریخی انجام می‌شود.

خانه اوشیدری در خیابان ابن سینا شهر کرمان واقع شده و در سال ۹۶ با شماره ۳۱۷۶۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و عملیات مرمت آن از سال ۹۸ آغاز شده است.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84933349/%D9%81%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%88%D9%85-%D9%85%D8%B1%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D8%A7%D9%88%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%AF