فراخوان نمایشگاه سراسری صنایع دستی در کرمان/انتخاب ۱۸۰ هنرمند بر اساس شاخص‌های کیفی

در کنار این هشت اثر جهانی ثبت ملی گلیم بیدکردوییه بافت و انتخاب پنج شهر کرمان به عنوان شهر ملی صنایع دستی راور (شهر ملی قالی)، شهربابک (شهر ملی فیروزه)، قلعه گنج (شهر ملی حصیر بافی) و راین (شهر ملی چاقو سازی) موقعیت بسیار ممتازی به این استان در حوزه صنایع دستی بخشیده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84913594/%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%B1%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%DB%B1%DB%B8%DB%B0-%D9%87%D9%86%D8%B1%D9%85%D9%86%D8%AFبه گزارش روز یکشنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، فریدون فعالی در نشست کارگروه گردشگری استان کرمان افزود: برنامه‌ریزی لازم برای بهتر برگزار شدن چهاردهمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی و پنجمین نمایشگاه سراسری گردشگری این استان با همکاری دستگاه‌های مرتبط، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و گردشگری بزرگ استان‌های تهران و کرمان انجام گرفته و بزودی شاهد برگزاری نمایشگاه‌هایی پرشور در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی در این استان خواهیم بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان کرد: در پنجمین نمایشگاه سراسری گردشگری سه رویداد گردشگری سلامت، طبیعت‌ و خوراک برگزار می‌شود که به جذابیت نمایشگاه مذکور کمک زیادی می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری چهاردهمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی و پنجمین نمایشگاه سراسری گردشگری این استان گفت: ۵۰ میلیارد تومان اثر هنری در این نمایشگاه به معرض نمایش بازدیدکنندگان گذاشته می‌شود.

چهاردهمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی و پنجمین نمایشگاه سراسری گردشگری استان کرمان از پنجم تا ۹ آبان‌ در محل مجتمع نمایشگاهی جنوبشرق کرمان برگزار می شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان خاطرنشان کرد: تولید زنده رشته‌های منسوخ شده و بومی استان کرمان را نیز در حاشیه نمایشگاه صنایع‌دستی خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه سه هزار مترمربع فضا برای برگزاری ۲ نمایشگاه در نظر گرفته شده است اظهار داشت: ۲ هزار مترمربع فضا به نمایشگاه حوزه صنایع‌دستی و هزار مترمربع به حوزه گردشگری اختصاص داده شده است.

فعالی ادامه داد: با توجه به توسعه صنایع‌دستی استان کرمان طی سال‌های گذشته امسال ۹۰ غرفه برای هنرمندان داخل استانی و ۹۰ غرفه دیگر برای هنرمندان خارج از استان در نظر گرفته شده است.

هشت اثر ثبت جهانی شامل  ارگ سترگ و تاریخی بم، باغ سحرانگیز شاهزاده، روستای شگفت‌انگیز و دستکند میمند در شهربابک، بخشی از بیابان عظیم لوت و قنات های پرآب و حیات‌بخش گوهرریز جوپار، اکبرآباد و قاسم آباد بم، استان کرمان را بر قله آثار ثبت جهانی کشور نشانده اند و این هفت اثر را بگذارید در کنار گلیم شیرکی پیچ سیرجان که به همراه روستای دارستان و این شهرستان عنوان دهکده جهانی را از آن خود کرده است.

وی تاکید کرد: شاخص‌ها برای انتخاب هنرمندان برای حضور در نمایشگاه صنایع‌دستی تجاری‌سازی، کمیت و کیفیت، برندسازی، نشان ملی و تجارت الکترونیک آثار هنری هنرمندان بوده است.