فصل زمستان کجا سفر برویم؟

جذابیت‌های چابهار به همین موارد خلاصه نمی‌شود و از آنجا که این منطقه سواحل متعددی دارد، یکی از مراکز مهم پرنده‌نگری ایران به حساب می‌آید و امکان تماشای چنگر، کشیم، انواع حواصیل، فلامینگو و طاووسک وجود دارد. علاوه بر این، چابهار میزبان گاندو (تمساح بومی ایرانی) است و در واقع بخش اعظم منطقه حفاظت‌شده گاندو در این شهرستان قرار دارد.

 

طبس

 

زمستان کجا سفر کنیم؟

 

 

زمستان کجا سفر کنیم؟

 

 

زمستان کجا سفر کنیم؟

از آنجا که جنوب ایران در طول فصل زمستان، آب‌وهوای مطبوع و بسیاری خوبی دارد، اغلب به‌عنوان مقصد سفر‌های زمستانه انتخاب می‌شود.

 

بوشهر 

میدانی بزرگ با سازه‌ای تاریخی در اطرافش در کرمان

 

 

زمستان کجا سفر کنیم؟

اگر راهی بوشهر شدید، در همان ابتدا به بافت قدیم شهر بروید که جذاب‌ترین بخش سفرتان را تشکیل خواهد داد. علاوه بر جاذبه‌های تاریخی متعدد، کوچه‌های سفیدرنگ و تودرتو، کافه‌های متعدد و جذاب با موسیقی زنده و غذا‌های خاص بوشهری، شهرت و محبوبیت بسیاری برای این منطقه به ارمغان آورده‌اند. عمارت گلشن، آب‌انبار قوام، عمارت دهدشتی، مدرسه سعادت، بازار قدیم بوشهر، پارک جنگلی چاه‌کوتاه، اسکله جفره و … همگی از جا‌های دیدنی این شهر هستند.

 

 

 

زمستان کجا سفر کنیم؟

 

استان خوزستان در جنوب غرب ایران می‌تواند گزینه بعدی سفر زمستانی شما باشد؛ مخصوصا شهر‌های این استان که هر یک به‌تنهایی یک مقصد سفر عالی هستند. اگر گذرتان به شهر شوش افتاد، بازدید از محوطه باستانی شوش، موزه شوش، آرامگاه دانیال نبی (ع) و چغازنبیل را در برنامه خود قرار دهید. در شهر شوشتر به دیدن سازه‌های آبی شوشتر، بند میزان، قلعه سلاسل، پل شادروان و موزه رستوران مستوفی بروید و اوقات خوشی را سپری کنید. در صورتی که قصد سفر به دزفول را دارید، می‌توانید از جاذبه‌هایی همچون بافت تاریخی دزفول، روستای پامنار، دریاچه شهیون، دره توبیرون و آبشار شوی دیدن کنید.

بندر چابهار

 

اهواز مرکز خوزستان است و اکثر گردشگرانی که به خوزستان سفر می‌کنند، حتما به اهواز می‌روند؛ جایی که پل سفید به‌عنوان نماد شهر خودنمایی می‌کند. با حضور روی این پل می‌توانید از نزدیک با چهارمین پل معلق دنیا آشنا شوید و در عین حال به تماشای چشم‌انداز رود کارون بنشینید.

 

 

در مهریز نیز با جاذبه‌های متعددی مواجه خواهید شد، از کاروانسرای زین الدین متعلق به عهد صفوی گرفته تا روستای قدیمی سریزد، باغ مدرسی، مسجد جامع باغ بهار، رباط نو، چاپارخانه، مسجد جامع سریزد، زیارتگاه پیرناکی، قلعه مهر پادین، سنگ‌نگاره‌های کوه ارنان و اثر ثبت جهانی باغ پهلوان پور که سفری متفاوت را برایتان ایجاد خواهند کرد.

 

زمستان کجا سفر کنیم؟

جزیره هرمز

شهر جم از زیباترین شهر‌های جنوبی ایران است که به‌واسطه موقعیت کوهستانی و آب‌وهوای مطبوعش می‌تواند در فهرست مقاصد زمستانی شما قرار بگیرد. جنگل گلودبردکان مهم‌ترین جاذبه این شهر است که پیک‌نیک در آن حسابی خاطره‌انگیز خواهد بود. کوه پردیس یا پدری جم نیز با وجود افسانه‌ها و شایعه‌های زیادی که درباره‌اش مطرح است، برای بسیاری از گردشگران جذابیت دارد.

 

ضمن اینکه این محل زیستگاه حیوانات خاصی مثل یوزپلنگ آسیایی است که طبیعت‌دوستان زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند.

شهر کرمان با جاذبه‌هایی متعددی از باغ فتح آباد و مجموعه گنجعلی خان تا بازار بزرگ کرمان، گنبد جبلیه، باغ موزه دفاع مقدس، حمام وکیل، موزه سکه و … اوقات خوشی را برایتان به وجود خواهد آورد. ضمن اینکه می‌توانید از غذا‌های محلی کرمانی اعم از آش شولی، بز قورمه و حلیم بادمجان نوش جان کرده و قاووت، کلمپه، کماچ سهن، سوهان زرند، گلاب و عرقیجات گیاه، خرما، گردو، زیره و پسته را به‌عنوان سوغاتی تهیه کنید.


منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/3722478/%D9%81%D8%B5%D9%84-%D8%B2%D9%85%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%AC%D8%A7-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D9%88%DB%8C%D9%85

 

 

شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی قرار دارد که به‌دلیل اقلیم بیابانی، تابستان‌های به‌شدت گرم و زمستان‌های نسبتا مطبوعی دارد. اگر گذرتان به این شهر افتاد، حتما از باغ سرسبز گلشن در دل بیابان دیدن کنید که تنها باغ مربعی کشور است. کال جنی یا دره معروف جن، سد شاه عباسی، برج‌های خشتی هادرباش، روستای ازمیغان، کویر حلوان، کاروانسرای خان طبس با ساختار چهارگوشی در کویر لوت، جا‌های دیدنی طبس را تشکیل می‌دهند. ارگ طبس نیز بسیار دیدنی است؛ به‌ویژه که قدمتش به هزار سال پیش می‌رسد و جالب اینکه در برابر زلزله بزرگ سال ۱۳۵۷ هیچ آسیبی ندید.

 

چابهار، بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی ایران است که به‌لطف موقعیت جغرافیایی‌اش، سواحل بسیار زیبایی دارد و در نتیجه علاوه بر استفاده از پلاژ‌های ساحلی می‌توانید به تفریح‌های آبی همچون غواصی، گشت تفریحی با قایق، ماهیگیری، شاتل‌سواری، ویک برد، موج‌سواری، شنا و… مشغول شوید. اگر در طول زمستان به این منطقه سفر کردید، از جاذبه‌های طبیعی آن مانند کوه‌های مریخی یا مینیاتوری لذت ببرید که چشم‌اندازی از کوه‌های ماه و مریخ را در ذهن تداعی می‌کنند. تالاب لیپار، درخت انجیر معابد، پدیده گل فشان، ساحل ماسه‌ای، غار‌های بان مسیتی تیس، صخره‌های مرجانی و … نیز آثار طبیعی این منطقه را تشکیل می‌دهند. قلعه پرتغالی‌ها (قلعه تیس)، ساختمان قدیم فرمانداری (موزه)، ساختمان‌های قدیمی گمرک و پست، حسینیه آل رسول و روستای تیس از جمله آثار دیدنی چابهار هستند.

استان پهناور کرمان مملو از ارگ‌ها و قلعه‌های تاریخی، عمارت‌ها و باغ‌های چشم نواز، صنایع دستی نفیس و شیرینی‌های خوشمزه است که هر گردشگری با هر سلیقه‌ای را راضی نگه می‌دارد. این استان از شهر‌های کرمان، جیرفت، رفسنجان، بم، زرند، کهنود، شهر بابک، راور، بردسیر، فهرج و… تشکیل شده است که بازدید از هر یک از مکان‌ها شما را با دنیایی از جاذبه، خوراکی، آداب‌ورسوم و فرهنگ مردم بومی آشنا می‌کند.

خوزستان

روستای نایبند از نمونه‌های معماری پلکانی است که به ماسوله کویر شهرت دارد. درختان مرکبات و نخل، بافت سنتی و خشتی، چشم‌انداز دیدنی، چشمه‌های آبگرم و سرد و برج‌های دیده‌بانی از جذابیت‌های این روستای توریستی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، با فرارسیدن زمستان، بسیاری از گردشگران از این فصل نهایت استفاده را می‌برند تا سفری به‌یادماندنی را برای خود برنامه‌ریزی کنند. از آنجا که جنوب ایران در طول فصل زمستان، آب‌وهوای مطبوع و بسیاری خوبی دارد، اغلب به‌عنوان مقصد سفر‌های زمستانه انتخاب می‌شود. با این حال، گردشگران معمولا با بسیاری از شهر‌ها و جاذبه‌های جنوبی کشورمان آشنا نیستند و متعاقبا به فکر سفر به جا‌های کمتر شناخته‌شده نمی‌افتند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا گوشه‌ای از زیبایی‌های ایران را به شما معرفی کنیم تا با اطلاعات بیشتر مقصد سفرتان را انتخاب کنید.

میبد از شهر‌های بسیار زیبای یزد با تاریخی چند هزار ساله است که یکی از قدیمی‌ترین آثار آن را شاید بتوان مسجد جامع میبد دانست که به عقیده باستان‌شناسان، قدمتی حدود ۷۰۰۰ سال دارد. کبوترخانه، نارین قلعه، یخچال خشتی میبد، چاپارخانه، کاروانسرای شاه‌عباسی و… نیز از جاذبه‌هایی هستند که برای گردشگران جذابیت دارند.

جزیره هرمز نه‌تنها طبیعتی بکر و چشم‌انداز‌های بی‌نظیری دارد، بلکه به‌دلیل داشتن آب‌وهوایی معتدل در فصل زمستان، از بهترین مقاصد سفر‌های زمستانی به شمار می‌آید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جزیره را می‌توان وجود خاک سرخ خوراکی در آن دانست که مشابهی در دنیا ندارد و از همین رو به‌عنوان تنها جزیره خوراکی ایران شناخته می‌شود. سواحل نیلگون خلیج فارس نیز فرصتی ایدآل برای ساحل‌گردی و انجام انواع تفریح‌های آبی و غواصی را در اختیارتان قرار می‌دهد. علاوه بر این، با سفر به این جزیره با سبک زندگی مردم بومی جنوب ایران و نوع پوشاک، غذا و آداب و رسومشان بیشتر آشنا خواهید شد.

 

شهر خشتی یزد

 

 

زمستان کجا سفر کنیم؟

عسلویه نیز جاذبه‌های زیبا و بکر طبیعی و سواحل بی‌نظیری را در خود جای داده است که از آن جمله می‌توان به روستا و ساحل بنود، پارک ساحلی نخل تقی، پارک ملی نایبند، آب‌انبار بندو و قلعه شیخ کنعانی اشاره کرد.

 

 

زمستان کجا سفر کنیم؟

 

خانه‌ای تاریخی در کاشان

 

 

روستا و کمپ کویری فهرج، روستای خرانق، کویر کاراکال و خانه آقازاده ابرکوه از دیگر جا‌های دیدنی استان یزد هستند.

 

 

کاشان به مراسم گلاب گیری بین ایرانی‌ها شهرت دارد؛ همچنین از آنجا که قالی کاشان در میراث ناملموس یونسکو قرار دارد، از آن به‌عنوان پایتخت فرش ایران یاد می‌کنند. خانه‌های تاریخی نظیر خانه طباطبایی‌ها و خانه عباسیان، مسجد آقابزرگ، حمام سلطان امیراحمد و تپه سیلک از جا‌های دیدنی کاشان هستند که ضمن بازدید از آن‌ها، با دنیایی از تاریخ و فرهنگ این مرزوبوم آشنا می‌شوید. علاوه بر این، جاذبه‌های معروفی نظیر ابیانه، کویر مرنجاب، کمپ کویری متین آباد و شهر زیرزمینی نوش آباد در نزدیکی کاشان قرار دارند که اگر فرصت کردید، حتما بازدیدی از آن‌ها داشته باشید.