لزوم افزایش چندبرابری تعداد محیط‌بانان در مناطق حفاظتی

وی پیرامون سایر مشکلات درباره محیط‌بانان، اضافه کرد: اگر اتفاقی برای محیط‌بانان حین خدمت در برخورد با متخلفان رخ دهد، فقدان حمایت قانونی از آن‌ها روند رسیدگی به پرونده را با دشواری‌هایی همراه می‌کند.

این کارشناس محیط‌زیست افزود: سال گذشته طی حمایت‌هایی از محیط‌بانان تا حدودی حقوق‌های آن‌ها هم ردیف حقوق کارمندان دولتی تعیین شده است، اما این در حالی است که قشر محیط‌بان مظلوم واقع شده، از حمایت‌های قانونی چندانی نیز برخوردار نبوده و آن‌طورکه باید مورد حمایت قرار می‌گرفتند، پشتیبانی نشده‌اند.

وی با تاکید بر لزوم حمایت جدی مجلس و دولت از محیط‌بانان، خاطرنشان کرد: امید است مجلس و دولت توجه بیشتری به موضوع محیط‌زیست داشته باشند و حمایت‌های بیشتر از محیط‌بانان را در دستور کار خود قرار دهند.


منبع: https://www.imna.ir/news/612446/%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%DA%86%D9%86%D8%AF%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%AD%DB%8C%D8%B7-%D8%A8%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B7%D9%82-%D8%AD%D9%81%D8%A7%D8%B8%D8%AA%DB%8C

کهرم ادامه داد: شغل محیط‌بانی شغل سخت و پرخطری است؛ چراکه محیط‌بانان باید در سرما و گرما و در برخورد با متخلفان از محیط‌زیست کشور حفاظت کنند اما نبود حمایت قانونی از این افراد مشکلات بسیاری را برای آن‌ها ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: با نبود نیروهای کافی محیط‌بانان، هنوز مأموریت فعلی تمام نشده است اما نیروها با مشاهده نور غیرعادی در چهار تا پنج کیلومتری جنگل‌ها باید با وجود خستگی به مأموریت و گشت‌زنی جدید بروند.

این کارشناس محیط‌زیست افزود: اگر با حمایت‌های قانونی و رفع مشکلات، تعداد نیروهای محیط‌بان حتی دو برابر محیط‌بانان فعلی یعنی شش هزار نفر هم افزایش پیدا کند، می‌توانیم با حفاظت گسترده‌تر از مناطق حفاظتی محیط‌زیست با خیال آسوده و به دور از تنش‌های وارده به محیط‌بان در نگهداری سرزمین خود گام‌های محکمی برداریم و نگهبانان طبیعت نیز با مسئولیت بیشتری زندگی خواهند کرد.

لزوم حمایت جدی مجلس و دولت از محیط‌بانان

اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه درحال‌حاضر حدود ۳۳۰۰ محیط‌بان از مناطق حفاظتی محیط‌زیست کشور حفاظت می‌کنند، اظهار کرد: با وسعت منطقه‌های مراقبتی تقریباً ۹ هزار محیط‌بان نیاز است که به‌راحتی و خیال آسوده بر نواحی محافظت داشته باشند.

وی با بیان اینکه حقوق محیط‌بان‌ها کفاف زندگی آن‌ها را نمی‌دهد، گفت: شغل محیط‌بانان جزو مشاغل پرخطر شناخته شده که باید روزهای طولانی به دور از خانواده و شهر در مناطق حفاظتی محیط‌زیست، به مراقبت از منابع طبیعی و حیات‌وحش مشغول باشند اما با دو برابر کار و فعالیت شبانه‌روزی، حقوق آن‌ها نصف حقوق کارکنان دولتی است.

وی تصریح کرد: محیط‌بانی را می‌شناسم که با وجود خدمت در مناطق حفاظتی گرمسار نمی‌تواند به دلیل هزینه‌های هنگفت رفت و آمد، خانواده خود را به صورت مکرر در کرج ملاقات کند و هر سه تا چهار ماه به دیدن خانواده می‌رود.

فقدان حمایت‌های قانونی

کهرم گفت: چنان‌چه افسری هنگام خدمت، فرد خاطی دزد یا سارق را مصدوم کند یا سبب کشتن او شود، همانند محیط‌بانان مورد محاکمه قرار نمی‌گیرد اما محیط‌بانانی با وجود انجام وظیفه و برخورد با متخلفان به علت نبود حمایت قانونی با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده بودند.