مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند پیگیری شود

به گزارش خبرنگار ایمنا، یوسف یوسفی امروز _سه‌شنبه پانزده آذرماه_ در جلسه کمیسیون نظارت و پیگیری پارلمان شهری اراک برای بررسی موضوع آلودگی هوای این کلانشهر که با حضور سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: قوانین در این زمینه فراز و نشیب‌هایی داشته و قانون هوای پاک از سال ۹۶ تا کنون اجرا شده و طبق ارزیابی‌های انجام گرفته ۲۰ دستگاه در این زمینه موظف به اجرای تکالیف خود شده‌اند که نظارت بر آن به سازمان محیط زیست محول شده است.

وی گفت: دلیل عمده اجرایی نشدن وظایف دستگاه‌ها کمبود اعتبارات بوده است و برای تحقق قوانین کاهش آلودگی باید وظایف هر ارگان تعریف و محل تأمین اعتبارات آن مشخص شود، حلقه گمشده این است که اعتبارات دریافتی به درستی در این زمینه هزینه نشده است، لذا باید اقدامی جدی و همگرا در این زمینه انجام شود.


منبع: https://www.imna.ir/news/624673/%D9%85%D8%A7%D8%B2%D9%88%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B4%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF-%D9%BE%DB%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: مازوت‌سوزی نیروگاه از بیستم آبان ماه در یکی از واحدهای آن آغاز شده است و یک واحد در اورهال به سر می‌برد و دو واحد نیز گاز می‌سوزاندند و از بیست‌وهشتم این ماه این سه واحد به مصرف مازوت رو آورده‌اند، لذا می‌طلبد مسئولان ذی‌ربط در این زمینه چاره‌ای بیندیشند.

یوسفی تاکید کرد: اگر نیروگاه اقدام به تغییر سوخت خود کند، سازمان محیط زیست استان مرکزی به عنوان دستگاه متولی و ناظر می‌تواند از محل اعتبارات صندوق حفاظت از محیط زیست تسهیلاتی را برای حمایت از این واحد در نظر بگیرد.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد قانون هوای پاک تنها حدود ۱۰ درصد پیشرفت داشته است و برای مثال شهرداری اراک ۱۲ عنوان وظیفه داشته که هیچ یک اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: با سوخت حدود چهار میلیون لیتر مازوت در شبانه روز حدود ۱۰۰ تن گوگرد در هوا پخش می‌شود، از همین رو اولین اخطار در این زمینه داده و شکایت نیز به دادگاه ارائه شد، اما با توجه به قول‌هایی که داده شده روزهای آتی نیز جلسه‌ای در تهران برگزار خواهد شد که سعی داریم در آن برای جذب سهمیه گاز اقدام کنیم.