مجموعه‌ای که به بچه‌ها کمک می‌کند تا شغل مورد علاقه خود را انتخاب کنند

تا مدت‌های طولانی والدین تصور می‌کردند که راهنمایی و مشاوره شغلی زمانی آغاز می‌شود که فرزندشان وارد بازار کار شود یا انتخاب رشته انجام دهد؛ درست برخلاف این تصور بلکه این فرآیند باید مدت‌ها قبل از ورود به بازار کار و انتخاب رشته صورت بگیرد. این شناخت باید زمانی که کودک در حال شناخت خود و دنیای اطرافش است، شروع شود. آموزش مشاغل برای کودکان بسیار مهم است، چون این شغل‌ها هستند که آینده افراد را می‌سازند و تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ اما یکی از دغدغه‌های فکری و مشکلات والدین آموزش مشاغل به کودکان است.

بچه‌ها با مطالعه این کتاب، ابزار‌های مورد نیاز برای خاموش کردن آتش را می‌شناسند؛ اتاق کنترل که پر از کامپیوتر‌های بزرگ است را می‌بینند و متوجه می‌شوند که چگونه هنگام خطر، آتش‌نشانان مراحل ارسال نیرو را مدیریت می‌کنند. نکته جالب در این کتاب این است که، کودکان یک روز پرهیجان را در کنار پائول سپری می‌کنند و با او به ماموریت می‌روند.

دوست من زنبورداری می‌کند؛ مترجم: مهدی شهشهانی
کریستیان زنبوردار است. او در این جلد از مجموعه «موش کتابخوان» به خیلی از سوالات بچه‌ها درباره زنبور و شغل زنبورداری پاسخ می‌دهد. خیلی از سوالاتی که شاید ذهن خیلی از ما را درگیر کند. مثل: عسل چگونه به دست می‌آید؟ آیا همه زنبور‌ها می‌توانند عسل تولید کنند؟ کندوی عسل چطور به نظر می‌رسد؟ کار زنبور ملکه چیست؟ تعداد زنبور‌های داخل یک کندو چقدر است؟ چگونه زنبور‌های پرکار، عسل را از روی گل‌ها برمی‌دارند و به کندو حمل می‌کنند؟

بنابراین، چگونه می‌توانیم در مورد شغل با کودکان پیش‌دبستانی تا سنین ابتدایی به روش‌هایی صحبت کنیم که از نظر رشدی مناسب باشد و از تلاش‌های اولیه اکتشاف شغلی آن‌ها حمایت کند؟ مفاهیم انتخاب شغل و مدل دستیابی نشان می‌دهد که کودکان در این گروه سنی درک خود از مشاغل و کار را بر روی تخیل قرار می‌دهند و از تفکر جادویی برای توضیح نحوه ورود به مشاغل استفاده می‌کنند. خوشبختانه در حال حاضر کتاب‌های زیادی برای آموزش کودکان ارائه شده است. یکی از این کتاب‌ها، مجموعه «موش کتابخوان» است. در این مجموعه رالف بوچکو در هر کتاب به معرفی یکی از مشاغل پرداخته است.

دوست من پلیس است؛ مترجم: مهدی شهشهانی
در این جلد از این مجموعه، بچه‌ها با توماس همراه می‌شوند. او کلانتر است. کودکان و نوجوانان در همراهی با توماس، با اتومبیل‌های پلیس آشنا می‌شوند؛ آن‌ها تجهیزاتی که پلیس‌ها استفاده می‌کنند، می‌شناسند؛ بچه‌ها با ماموریت‌های گشت‌زنی همراه با توماس یک روز جالب را تجربه می‌کنند. توماس به بچه‌ها یاد می‌دهد که در صحنه تصادف یا صحنه جرم باید چه کار‌هایی انجام داد.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1059198/%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%DA%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%DA%A9%D9%85%DA%A9-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D8%A7-%D8%B4%D8%BA%D9%84-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%82%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF

من دوستی دارم که راننده قطار است؛ مترجم: مسلم قاسمی
به نظر شما رانندگی با یک قطار تندرو چگونه است؟ آیا کسی که می‌تواند با ماشین رانندگی کند، با قطار هم می‌تواند؟ لوکوموتیوران یا همان راننده قطار، چگونه قطار را به چپ یا راست هدایت می‌کند؟ برای پاسخ به این سوالات باید با فرانس همراه شد. او راننده قطار تندرو جدید است. فرانس می‌تواند به همه بچه‌هایی که می‌خواهند این شغل را انتخاب کنند یا درباره آن چیز‌هایی بدانند، توضیحات خوبی بدهد.

من دوستی دارم که آتش‌نشان است؛ مترجم: مسلم قاسمی
این داستان درباره پائول آتش‌نشان است. او اغلب آتش‌سوزی‌های خطرناک را خاموش می‌کند. پائول، آتش‌نشانی بسیار ماهر است و تجربه زیادی در این کار دارد. کودکان با همراه شدن با پائول، با ایستگاه آتش‌نشانی آشنا می‌شوند. ایستگاه آتش‌نشانی یک سالن بزرگ دارد که محل آماده‌سازی ماشین‌های آتش‌نشانی است.

در این داستان کودکان با تفکیک زباله آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند که چه اتفاقی برای زباله‌ها می‌افتد؛ مراحل بازیافت را تک به تک در تصاویر کتاب می‌بینند؛ کودکان و نوجوانان متوجه می‌شوند که هر زباله‌ای پس از بازیافت ممکن است به چه مواد سودمندی تبدیل شوند.

من دوستی دارم که فضانورد است؛ مترجم: مسلم قاسمی
بچه‌ها در جلد سوم این مجموعه با یورگن آشنا می‌شوند. او یک فضانورد است. یورگن در موسسه هوا و فضا، خود را برای اولین پروازش به فضا آماده می‌کند. او در این کتاب برای بچه‌ها توضیح می‌دهد که فضانوردان چگونه باید در فضا کار و زندگی کنند. یک سفینه فضایی از چه اجزایی تشکیل شده است؟ یک فضانورد قبل از سفر فضایی باید چه دوره‌هایی را بگذارند؟ لباس فضانورد چگونه است و به چه صورت ساخته می‌شود؟ و…

من دوستی دارم که کارگر شهرداری است؛ مترجم: مسلم قاسمی
این کتاب درباره آقای پیتر، کارگر شهرداری است. تا به حال از خود سوال کردید که چه اتفاقی برای زباله‌های ما می‌افتد؟ کدام زباله متعلق به کدام سطل زباله است؟ کدام ماشین‌ها زباله‌ها را حمل می‌کنند؟ در واقع بازیافت یعنی چه؟

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مجموعه «موش کتابخوان» به تازگی از سوی انتشارات سفیر اردهال منتشر شده است. این مجموعه هفت جلدی درباره آموزش شغل‌های مختلف به کودکان است. نویسنده ۶ جلد از این مجموعه، رالف بوچکو و تک جلد مانده، کنستانسه اشتایندام است. در این گزارش به توصیف ۶ جلد نوشته شده رالف بوچکو می‌پردازیم.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وقتی همه اعضای خانواده در مراسمی خاص و بعد از مدتی طولانی دور هم جمع می‌شدند، یکی از اعضای فامیل که احتمالا از بزرگان خاندان هم به حساب می‌آمد، حضور داشت؛ برای اینکه با کوچک‌ترین فرد حاضر در جمع ارتباط برقرار کند یکی از سوال‌های تکراری و کلیشه‌ای را از او می‌پرسید و آن سوال این بود: «بزرگ شدی می‌خوای چی کاره بشی؟» وای به حال آن بچه‌ای که این سوال ازش پرسیده می‌شد؛ چون بچه بیچاره هنوز نمی‌دانست به چه چیزی علاقه دارد و در چه چیزی استعداد دارد. او اصلا نمی‌دانست که در هر شغلی باید چه فعالیت‌هایی داشته باشد یا باید چه دوره‌هایی را طی کند! در آخر کودک، درمانده از این پرسش، تنها پاسخ می‌داد دکتر یا مهندس. او اصلا نمی‌دانست مهندس کیست؟ دکتر چه تخصصی دارد؟