مداحی انقلابی این نیست که واژه‌های انقلابی را با بیل در شعر بریزیم

وی افزود: جوان امروز در وسط تمدن غرب به کدام خدا کافر شده است؟ جریان بشر که به سمت حق در حرکت است؛ پس این جوان به چه چیزی کفر می‌ورزد؟ او به خدایی که در کتاب‌ها نوشته‌ایم کفر می‌ورزد. مگر رهبری نفرمود هدف انقلاب اسلامی تمدن نوین اسلامی است؟ این حرف به معنای آن است که خدا را در جای جای زندگی باید نشان دهیم.

مداح انقلابی باید عقلانیت انفسی را درک کند

رسولی تصریح کرد: به قول مولوی: پای استدلالیون چوبین بُود! امروز دین ما به عقلانیت انفسی احتیاج دارد. رهبر انقلاب می‌فرماید نخبه کسی است که امروز در جامعه اسلامی مسأله‌ای را حل می‌کند. نخبگان جامعه در این جنگ رسانه‌ای و ترکیبی باید در عقلانیت انفسی قرار بگیرند.

مهدی رسولی مداح اهل بیت (ع) در این مراسم با موضوع ورود مباحث انقلابی به اشعار و نوحه‌ها اظهار داشت: برخورد ما با بیانات رهبری اینطور است که آن را تبدیل به بنر می‌کنیم و سربرگ ادارات می‌شود، اما بعد از چندماه اصلاً نفهمیده‌ایم این بیانات چه بوده است! امام خمینی (ره) در پایان تفسیر سوره حمد می‌فرمایند: من استدلال کردم و شما هم قبول کردید، اما آیا قلب شما هم پذیرفته است؟ ۴۰ سال طول می‌کشد که قلب انسان بپذیرد که خدا یکی است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، گردهمایی سالانه نوحه‌سرایان کشور میزبانی کارگاه خوشدل از صبح امروز جمعه ۱۵ اردیبهشت‌ماه در شهر مقدس قم آغاز به کار کرد.

جوانان غربی به خدای کتاب‌های ما کافر شده‌اند

این مداح اهل بیت (ع) تصریح کرد: اگر به ادبیات غرب سر بزنید به خصوص در فرانسه می‌بینیم که قبلاً می‌گفتند تبیین، اما این روز‌ها می‌گویند توصیف باید داشته باشیم. برای فرزندآوری سال‌ها در فیلم‌ها یک بچه به ما نشان دادند، اما امروز نیاز داریم در فیلم‌ها یک خانواده چند فرزندی نشان داده شود. در قرآن خداوند برای بیان حیا، یوسف را توصیف می‌کند و مصداق حیا او می‌شود.

رسولی گفت: تصور من این است که برای تحقق این توصیف باید ابتدا رمان تولید شود و بعد به شعر و نوحه آن را تبدیل کرد.

وی تصریح کرد: گاهی یک بند نوحه شما کاری می‌کند که صد‌ها منبر نمی‌کند. باید بدانیم کار ما اولویت بسیار دارد و جدی است.

رسولی افزود: جهاد تبیین در هیأت صرفاً استدلا ل نیست؛ بلکه همان شعر و عقلانیت انفسی مهم است. مداحی انقلابی این نیست که واژه‌های انقلابی را با بیل در شعر بریزیم. یک مرتبه به رهبری عرض کردم دعا کنید ما مداحان از گزاره‌های انقلاب به مبانی انقلاب برسیم. آقا فرمودند: حرف بسیار جدی‌ای است، این را محقق کنید. مداحی انقلابی، آوردن نام حاج قاسم در شعر و آوردن عین بیانات رهبری نیست؛ بلکه درک عقلانیت انفسی و شرایط روز جامعه است.

مداح باید بیانات سخنران را توصیف کند

این مداح اهل بیت (ع) افزود: رهبر انقلاب فرمودند: کانون جهاد تبیین، هیأت است. ایشان از ما همین هنر را می‌خواهد تا عقلانیت انفسی را به جامعه نشان دهیم. زمانی که از مداحی انقلابی می‌گوییم، بیان همین نکات است. مداحی انقلابی، شعر و نوحه انقلابی این است که عقلانیت انفسی را بفهمد و در این جایگاه بایستد.

با بیل واژه‌های انقلابی را در شعر ریختن، مداحی انقلابی نیست

وی گفت: مداح باید بیانات سخنران را توصیف کند و ابزارش شعر است. مسئولیت مداح توصیف است. جا‌هایی باید محکم بایستیم، اما لازمه شرایط امروز توصیف است. اگر در مقام توصیف وارد خیمه سیدالشهدا شویم، حرف‌هایی را می‌توان بدون دست و پا زدن، مطرح کرد.

بسامد مضامین نوحه‌های دهه ۹۰، امام حسین مقتول و معشوق است

این مداح اهل بیت (ع) با اشاره به اینکه دهه ۹۰ که زمان فتح تشیع و شهادت حاج قاسم است، طبق تحقیقی بیشترین بسامد مضامین نوحه‌های ما امام حسین مقتول و معشوق بوده است، گفت: ما باید در مداحی، عمق مفهوم انقلاب اسلامی و عمق راهبردی بیانات رهبر انقلاب را بیان کنیم. نباید عین واژه را در شعر آورد.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1073440/%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%D9%88%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%DA%A9%D9%87-%D9%88%D8%A7%DA%98%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%DB%8C%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%B9%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D9%85