مدیر باغ‌موزه قصر خواستار شد: بند زنان زندان بازسازی شود

مجموعه فرهنگی تاریخی باغ موزه قصر با وسعت بیش از ۷ هکتار شامل بخش‌ هایی همچون موزه مارکوف، موزه زندان سیاسی، نیایشگاه، برج های دیده بانی، سروستان و باغ ایرانی، سالن فرخی یزدی، نگارخانه ملک الشعرای بهار، کافه لقانطه، کافه گالری مارکوف و نمایشگاه خودورهای کلاسیک است.

وی خواستار استفاده از ظرفیت صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستبافت و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی برای بازسازی بند زنان زندان قصر شد و گفت: یکی از نیازهای ما بازسازی بند زنان زندان است که در دوره‌های گذشته توسط شهرداری کاملا تخریب شده است، در این زمینه نیازمند اهتمام و استفاده از ظرفیت صندوق احیا هستیم.

مدیر باغ‌موزه قصر خواستار شد: بند زنان زندان بازسازی شود

مدیر باغ‌موزه قصر خواستار شد: بند زنان زندان بازسازی شود

آغاز دور جدید خدمات مجازی گردشگری باغ موزه قصر تهران

باغ موزه قصر تهران را مجازی ببینید

باغ موزه قصر در انتهای خیابان شهید مطهری، بعد از تقاطع دکتر شریعتی، میدان پلیس واقع شده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84951172/%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%BA-%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%82%D8%B5%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF-%D8%A8%D9%86%D8%AF-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

بعد از تخلیه کامل زندان قصر در سال ۱۳۸۵ و رایزنی شهرداری تهران برای تغییر کاربری این مجموعه، بعد از اصلاح ساختاری و تغییر کاربری فضای زندان، باغ موزه قصر به همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران آبان ماه ۱۳۹۱ به عنوان یکی از مراکز فرهنگی هنری شهر تهران با بافت تاریخی و موضوعیت فرهنگی اجتماعی به بهره برداری رسید.

ناصر قاسمی در این نشست با اشاره به نیاز و لزوم همراهی وزارت میراث‌فرهنگی در خصوص تقویت بخش موزه‌ای زندان تصریح کرد: توسعه گردشگری داخلی در اولویت برنامه‌های موزه قصر در کنار محتواسازی است؛ لازم است برای تقویت بخش موزه‌ای باغ موزه قصر از ظرفیت وزارت میراث‌فرهنگی و خصوصا اداره‌کل موزه‌ها استفاده کنیم.

مدیر مجموعه باغ موزه قصر با بیان این که موزه قصر ظرفیت بسیار خوبی برای رونق گردشگری داخلی و قرار گرفتن در محور گردشگری دارد، گفت: این آمادگی در موزه قصر وجود دارد که تمام ظرفیت‌های خود را برای حضور اقشار مختلف و گردشگران به کار بگیرد، در عین حال آماده میزبانی از تشکل‌های فعال گردشگری خصوصا صنف راهنمایان گردشگری هستیم.

مدیر باغ‌موزه قصر خواستار شد: بند زنان زندان بازسازی شود

مدیر موزه قصر تهران بکارگیری ظرفیت صندوق برای برخی از مرمت‌های اضطراری را یادآور شد و گفت: آمادگی داریم با تمام ظرفیت با صندوق همکاری داشته باشیم و با تعامل در مسیر توسعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و تاریخ شفاهی پیش برویم.

ساری افزود: موزه قصر به عنوان یکی از موزه‌های ارزشمند و پرظرفیت تهران می‌تواند در محور گردشگری تهران جای داشته باشد در عین حال می‌تواند مکانی مناسب برای گردهمایی‌ها، پاتوق هنرمندان و گروه‌های مختلف باشد.

مدیر باغ‌موزه قصر خواستار شد: بند زنان زندان بازسازی شود

به‌ گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا، باغ‌ موزه قصر که سابقاً زندان قصر نامیده می‌شد، اولین زندان متمرکز تهران بود. این زندان هم اینک تعطیل شده و با عنوان باغ موزه قصر یکی از مراکز فرهنگی، تاریخی و هنری کشور برای بازدید عمومی است.

حسین ساری مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستبافت و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و ناصر قاسمی مدیر مجموعه باغ موزه قصر تهران در دیداری ظرفیت های همکاری دو جانبه برای بازسازی و مرمت و توسعه گردشگری داخلی با محوریت این مجموعه را بررسی کردند.

به دنبال استفاده از ظرفیت وزارت میراث‌فرهنگی هستیم

بیشتر بخوانید

بیشتر بخوانید

به گزارش ایرنا، باغ‌ موزه قصر در دوران پهلوی به عنوان اولین زندان متمرکز تهران بود و بسیاری از زندانیان سیاسی در این مکان، زندانی بودند. پس از انقلاب اسلامی محل حبس زندانیان غیرسیاسی شد و سال ۱۳۸۲ به دلیل حضور زندان در میانه شهر و بافت قدیمی و فرسوده آن، تصمیم به تعطیلی این زندان تاریخی گرفته شد.

وی با اشاره به لزوم حفظ موزه قصر به عنوان یکی از میراث‌فرهنگی و ملی ارزشمند تهران، بر اهمیت محتواسازی و تولید محتواهای متنوع تاکید کرد و افزود: رونق گردشگری در موزه قصر تهران مستلزم برنامه‌ریزی و ارتباط‌گیری با گروه‌های هدف است. برخلاف تصور عموم، تهران در حوزه گردشگری به خصوص گردشگری داخلی بسیار ظرفیت دارد و گردشگران بسیار زیادی به تهران سفر می‌کنند.