وی افزود: باید شرایطی فراهم کرد که مطالعه به عادت تبدیل شود. جامعهای موفق و باسواد تلقی میشود که میانگین سطح مطالعه در آن، بالاتر ازمیانگین سطوح دیگر باشد. کتاب رسانهای ماندگار، مانا، جریانساز و دارای پیشینهای کهن برای افزایش دانش بشری است. کتاب گنجینه موفقیت، آگاهی، تجربه و چراغ آیندگان در همه حوزههاست، ولی متأسفانه مطالعه به دلایل متعدد ازجمله ورود به فضای مجازی، دچار خُسران شده است.
مدیر شبکه سپهر گفت: علیرغم اینکه اهل مطالعه کم نداریم، ذائقه مردم به سمت مطالعه متون کوتاه و «کتابهای ساندویچی» در حال حرکت است و کمتر به خواندن محتواهای ماندگار و عمیق که نیازمند زمان بیشتری برای مطالعه است، رغبت دارند.
مدیرکل ترویج و سواد رسانه معاونت مجازی سازمان صدا و سیما همچنین گفت: ما در خوانش کتابها مشکل داریم. هم کتابهای حجیم و عمیق که عمدتاً کتابهای دانشگاهی هستند، مورد کممهری قرار میگیرند و عموما سرسری مطالعه میشوند و هم در حوزه چکیدهنویسی کتابها، کمکاری شده است. ذائقه مردم به مطالعه مینیمالی عادت دارد. شاید در این شرایط تولید کتابهای صوتی و الکترونیکی در کنار کتابهای فیزیکی بهعنوان یکی از راهکارها تلقی شود.
مدیر شبکه سپهر گفت: ذائقه مردم به سمت مطالعه متون کوتاه و «کتابهای ساندویچی» در حال حرکت است و کمتر به خواندن محتواهای ماندگار و عمیق که نیازمند زمان بیشتری برای مطالعه است، رغبت دارند.