مردم به سمت مطالعه «کتاب‌های ساندویچی» می‌روند

وی افزود: باید شرایطی فراهم کرد که مطالعه به عادت تبدیل شود. جامعه‌ای موفق و باسواد تلقی می‌شود که میانگین سطح مطالعه در آن، بالاتر ازمیانگین سطوح دیگر باشد. کتاب رسانه‌ای ماندگار، مانا، جریان‌ساز و دارای پیشینهای کهن برای افزایش دانش بشری است. کتاب گنجینه‌ موفقیت، آگاهی، تجربه و چراغ آیندگان در همه حوزه‌هاست، ولی متأسفانه مطالعه به دلایل متعدد ازجمله ورود به فضای مجازی، دچار خُسران شده است.

مدیر شبکه سپهر گفت: علیرغم اینکه اهل مطالعه کم نداریم، ذائقه مردم به سمت مطالعه متون کوتاه و «کتاب‌های ساندویچی» در حال حرکت است و کمتر به خواندن محتواهای ماندگار و عمیق که نیازمند زمان بیشتری برای مطالعه است، رغبت دارند.

 

مدیرکل ترویج و سواد رسانه معاونت مجازی سازمان صدا و سیما همچنین گفت: ما در خوانش کتاب‌ها مشکل داریم. هم کتاب‌های حجیم و عمیق که عمدتاً کتاب‌های دانشگاهی هستند، مورد کم‌مهری قرار می‌گیرند و عموما سرسری مطالعه می‌شوند و هم در حوزه چکیده‌نویسی کتاب‌ها، کم‌کاری شده است. ذائقه مردم به مطالعه مینیمالی عادت دارد. شاید در این شرایط تولید کتاب‌های صوتی و الکترونیکی در کنار کتاب‌های فیزیکی به‌عنوان یکی از راهکارها تلقی شود. 

مدیر شبکه سپهر گفت: ذائقه مردم به سمت مطالعه متون کوتاه و «کتاب‌های ساندویچی» در حال حرکت است و کمتر به خواندن محتواهای ماندگار و عمیق که نیازمند زمان بیشتری برای مطالعه است، رغبت دارند.

مدیرکل ترویج و سواد رسانه معاونت مجازی صداوسیما؛

سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ آبان‌ماه آغاز شده و تا ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.

وی بیان کرد: باید فعالان حوزه نشر را حمایت و تشویق کرد. تولید کتاب در جامعه ما، وضعیت بدی ندارد و تنوع و تعدد کتاب‌ها خوب است. به‌عبارتی علیرغم مشکلات حوزه نشر، تعداد عناوین منتشر شده قابل توجه است. ولی خواندن همین کتاب‌ها هم نیازمند برنامه‌ریزی است.

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، رسول شکری‌نیا؛ مدیرکل ترویج و سواد رسانه معاونت مجازی سازمان صدا و سیما و مدیر شبکه سپهر بیان کرد: موسسات انتشاراتی نیازمند نوآوری برای تشویق نسل جوان به کتابخوانی هستند.

شکری‌نیا ادامه داد: فرهنگ‌سازی در این عرضه علیرغم تلاش‌های دستگاه‌های مختلف، همچنان نیازمند تقویت است. باید جامعه را به سمت مطالعه عمیق سوق داد. ما نیازمند نوآوری در خوانش، معرفی و رفتار با کتاب هستیم. ادبیات رفتاری ما، با کتاب شایسته نیست. باید کتاب را به‌عنوان مرجع همیشه مورد توجه قرار داد. 

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/814990/%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%85%D8%AA-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%87-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%88%DB%8C%DA%86%DB%8C-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF