مردم یارانه‌‌شان را از «سامانه خرید از کتابفروشی» بگیرند

جشن شکرانه استمرار توزیع کاغذ ایرانی؛

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/815178/%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%E2%80%8C%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D8%A8%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D9%86%D8%AF

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: اگر در دوره‌های قبل مجبور بودیم تنها به شهر‌های دارای کتابفروشی یارانه دهیم و مردم فقط در این شهر‌ها امکان استفاده از یارانه را داشتند، امروز به مدد این سامانه مردم از دورترین نقاط کشور امکان انتخاب و خرید کتاب‌های مورد نظر خود از قفسه کتابفروشی‌ها -که به اندازه مرز‌های جغرافیایی کشور گسترش پیدا کرده- را دارند، می‌توانند یارانه دریافت کنند و احساس محرومیت نکنند.

آیین رونمایی از «سامانه خرید از کتابفروشی»، با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و جمعی از ناشران و فعالان فرهنگی در مجتمع فرهنگی «بنفشه» برگزار شد.

وی ادامه داد: دولت تلاش می‌کند این فعالیت‌ها را ادامه دهد و سعی دارد بخشی از مطالبات سال‌های قبل در تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور برآورده شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تأسیس شبکه تلویزیونی کتاب را گام بعدی فعالیت‌های وزارت ارشاد دانست و گفت: حوزه کتاب به یک جایگاه تخصصی برای ارتباط با مخاطبان نیاز داشت و خوشحالیم که تلویزیون کتاب با این هدف فعالیت خود را آغاز کرده است.

اجرای قانون حمایت از کتابفروشی‌ها موجب کاهش هزینه‌های جاری است

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ضمن اشاره به تنوع کتاب‌های موجود در کتابفروشی‌ها عضو در سامانه خرید ا کتابفروشی‌ها، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم کتابی نباشد که مردم جویای آن باشند و نتوانند در این سامانه پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری آنا، اسماعیلی با بیان اینکه شان اقتصادی خاصی برای کتابفروشی‌ها قایل هستیم، گفت: کتابفروشی‌ها بخش مهم فرهنگ است؛ چراکه بخشی از هویت فرهنگی شهر‌ها و روستا‌ها به شمار می‌آیند، بنابراین هرچه افزایش پیدا کنند، نماد هویتی هر شهر تقویت می‌شود.

وی افزود: همچنین با همکاری خوبی که با شرکت پست جمهوری اسلامی در این چند دوره داشتیم، مردم با سهولت به کتاب‌های خود دسترسی پیدا می‌کنند.

قدیانی با بیان اینکه انتشارات قدیانی از نخستین دوره برگزاری نمایشگاه کتاب تهران تا دوره سی وسوم حضور داشته است، یادآور شد: نخستین غرفه ما در نمایشگاه کتاب ۱۲ متر بود که در نمایشگاه امسال به ۴۰۰ مترمربع افزایش پیدا کرده است، در این میان امیدوارم مسئولان فرهنگی و ناشران علاقه‌مند، شرایطی فراهم کنند که این مجموعه به خوبی نمایش داده شود.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: خوشحالم این اتفاق بزرگ این‌بار برای کتابفروشی‌ها اتفاق خواهد افتاد و با آدرس‌های جدیدی در ایران عزیز آشنا خواهند شد و انرژی و ظرفیت و ذوقی که یک مادر فهیم و فرهیخته برای فرزند سه یا چهار ساله خود کتاب می‌خرد را کتابفروشی‌ها هم دریافت کنند.

دبیر سی‌امین دوره هفته کتاب در ادامه «سامانه خرید از کتابفروشی» را یک قطعه از قطعات توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه کتابفروشی‌ها خواند که در مجموعه برنامه‌های فرهنگی دولت تکلیف شده است و افزود: از حدود ۲۰ روز قبل که درگیر موضوع ثبت‌نام کتابفروشی‌ها و بارگذاری آثار و این قبیل موارد در سامانه هستیم تا به امروز، حدود ۱۰۰ هزار عنوان محصول یکتا یا عنوان کتاب و حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نسخه در این سامانه موجود شده است.

رمضانی در ادامه با مقایسه آمار کتاب‌های موجود در سامانه و کتاب‌های به‌فروش رسیده در نمایشگاه مجازی کتاب عنوان کرد: تا همین الان به اندازه بیش از ۲۰ درصد از آنچه که مردم در ایام نمایشگاه مجازی کتاب خریدند و ناشران برای آن‌ها ارسال کردند، کتاب در کتابفروشی‌های عضو سامانه وجود دارد و می‌توانند نیاز‌های مردم را تامین کنند.

اسماعیلی با بیان اینکه تلاش کردیم در هفته کتاب به اهالی فرهنگ و کتاب کارنامه‌ای ارایه بدهیم که ملموس باشد، گفت: برگزاری جشن شکرانه استمرار توزیع کاغذ ایرانی یکی از این قدم‌های مهم بود، ما یک‌سال قبل در حوزه تولید کاغذ فاصله معناداری با امروز داشتیم، اما اکنون ۷۰‌درصد نیاز کتاب‌های درسی با کاغذ ایرانی تامین می‌شود.

وی افزود: در هفته کتاب، اقدامات خوبی را در حوزه نشر و کتاب شاهد بودیم، نه تحولات عادی و متداوبی که حسب موضوع و مناسبت اتفاق می‌افتد، بلکه تلاش کردیم اقدامات موثر و تاثیرگذاری باشد.

علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب در این مراسم ضمن تشکر از مسئولان و ناشران پیشکسوت نشر برای همراهی در این آئین، عنوان کرد: امروز در نام‌گذاری‌های هفته کتاب با عنوان روز ناشران، کتابفروشان و ارکان صنعت نشر نام‌گذاری شده است؛ به همین مناسبت از صبح با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از چند کتابفروشی بازدید کردیم.

وی با اشاره به پیگیری‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قانون بند ج ماده ۹۲ برنامه ششم توسعه، گفت: دغدغه وزیر در اجرایی و عملیاتی شدن این قانون ستودنی است، زیرا یکی از دغدغه‌های جدی اهالی نشر است؛ به‌عنوان مثال برای ما که تازه فعالیت خود را شروع کردیم حدود ۲۵ میلیون تومان پول برق آمده است و اجرای این قانون می‌تواند به ما کمک کند.

امکان خرید کتاب از دورترین نقاط کشور

دبیر سی‌امین دوره هفته کتاب ضمن اشاره به اینکه مجتمع فرهنگی بنفشه یکی از تابلو‌های پرافتخار صنعت نشر است، افزود: تجربه شیرین و چندباره ارسال کتاب از طریق کتابفروشی‌ها و ناشران در یک سال گذشته -هم در دوره دوم نمایشگاه مجازی کتاب در بهمن‌ماه سال گذشته و هم در نمایشگاه اردیبهشت‌ماه امسال- و تاکیدات وزیر ارشاد به این مقوله، باعث شد همکاران من در خانه کتاب و ادبیات ایران موضوع کتابفروشی‌ها را مورد توجه ویژه قرار دهند.

رمضانی با تاکید بر اینکه توجه کافی به حلقات مختلف صنعت نشر، از جمله کتابفروشی‌ها به‌عنوان حلقه آخر و ارتباط با مردم و یک محیط فرهنگی، همواره مسئله بوده و هست؛ تصریح کرد: در همین راستا در بین دو محضور توجه به کتابفروشی و سوق دادن یارانه‌ها به سمت کتابفروشی‌ها و محضور شهر‌های فاقد کتابفروشی بستری فراهم شد که امروز با عنوان «سامانه خرید از کتابفروشی» و با عنایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عزیزان حاضر در جلسه رونمایی شد.

رمضانی «سامانه خرید از کتابفروشی» را اتفاق مهمی در حلقه کتابفروشی‌ها خواند و افزود: با این کار تلاش می‌کنیم آن‌ها را با کسب‌وکار‌های نو متصل کنیم و استفاده از نرم‌افزار ارسال مجازی و بخش فروش کتاب در کنار فروشگاه هم به شکلی تقویت شود. البته این آخرین پله سامانه نیست و کاملا قابل ارتقاء، اصلاح و پیشرفت است.

در بخش دیگر این مراسم، نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی با بیان اینکه این مجتمع فرهنگی «بنفشه» حاصل ۵۲ سال کار معنوی و اقتصادی در حوزه نشر است، گفت: من عاشق شغلم بودم، هستم و خواهم بود. مطمئنم آخرین لحظات عمرم هم در همین مکان است. تلاش کردیم مجتمع فرهنگی بنفشه یک محیط امن و آبرومند در حوزه نشر باشد؛ همچنین محلی برای گردش خانوادگی در طول هفته باشد.