مرزهوایی خارجی نیاز ضروری۲ فرودگاه‌ غرب مازندران/هر مسافر روزانه۳هزار دلار ارزآوری دارد

سعد الله وطن خواه افزود: روند نهایی شدن مرز هوایی فرودگاه رامسر کارهای اداری آن تا حدود زیادی پیش رفته و به هیات دولت هم ابلاغ شده است امیدوارم به زودی این مصوبه نهایی شود منتهی فرودگاه نوشهر نیاز به رفع موانع پروازی آن دارد و حکم قضایی تخریب موانع پروازی در ضلع غربی باند فرودگاه این شهر نیز از گذشته صادر شده است و مسوولان باید همت کنند تا به زودی این حکم صادر شود. 

فرودگاه نوشهر در زمینی به گستره حدود ۵۸ هکتار و با باندی به طول حدود ۲ هزار و ۱۵۰ متر از سال ۱۳۳۲ در ضلع شمالی این شهر ساخته شد و از لحاظ قدمت نسبت به فرودگاه رامسر و دشت ناز ساری جزو قدیمی ترین فرودگاه های مازندران است این فرودگاه به علت واقع شدن در جوار آب های ساحلی خزر هر مسافری که بر فراز آسمان شهر به این فرودگاه  بنگرد از دیدن زیبایی های این فرودگاه حیرت زده و شگفت زده می شود.

استقبال زیاد اعراب خلیج فارس از سفر به غرب مازندران

هر مسافر خارجی ۳ هزار دلار ارزآوری دارد

معضل بغرنج ترافیک و معطلی چندین ساعته گردشگران خارجی در راه های پرتردد و ساحلی غرب استان، موضوع دیگری است و به جای آنکه آنان این فرصت های طلایی را صرف بازدید از جاذبه های گردشگری، تاریخی و آثار طبیعی منطقه کنند متاسفانه زمان زیادی در ترافیک های چند کیلومتری می مانند در حالی که برقراری پروازهای مستقیم خارجی در فرودگاه های غربی مازندران به کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس علاوه بر آنکه می تواند مسیری  ایمن، آسان و  راحت برای گردشگران خارجی به شمار آید بلکه از زمان هم می توانند به بهترین شکل ممکن بهره مند شوند چرا که این مناطق گردشگرپذیر می تواند طی مدت سه ساعت در دسترس گردشگران کشورهای همسایه قرار گیرد.

فرماندار نوشهر نیز گفت : یکی از طرح هایی که با جدیت تمام طی سه ماه گذشته تاکنون در حال پی گیری است دریافت مرز هوایی برای فرودگاه نوشهر است تا با تحقق این مهم حداقل بتوانیم پرواز از طریق این فرودگاه تا عتبات عالیات کربلا را برقرار کنیم .

این فعال گردشگری افزود : ذائقه غذایی و آب و هوای مازندران با طبع آن‌ها سازگار است، گردشگران عرب شمال ایران و به ویژه غرب مازندران را خیلی خوب می‌شناسند ما گروه‌هایی را داریم که هر سال به مازندران سفر می‌کنند، مدتی در حوزه گردشگری با شیعیان مدینه کار می‌کردم که سالی دو تا سه بار به مازندران می‌آمدند، مشهد مازندران و قم مقصدهای اصلی گردشگران و زائران عرب در ایران است، این نشان می‌دهد بستر لازم برای برقرار پروازهای خارجی وجود دارد و به طور قطع برای ایرلاین‌ها مقرون به صرفه خواهد بود، مدیران استانی باید از ایرلاین‌ها حمایت کنند و آن‌ها را به این سمت سوق دهند تا ارتباط‌ها برقرار شود.

عادل نورعلی معاون بازرگانی و خدمات فرودگاهی کیش ایر در این باره گفت : مردم کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه علاقه و اشتیاق فراوانی به خطه شمال کشور به ویژه شهرهای ساحلی غرب مازندران دارند چرا که حضور آنان در نقاط پرجاذبه طبیعی و تاریخی ، اقامت، خرید بلیط ، سوغات و دیگر هزینه های آنان می تواند هزاران دلار در این منطقه ارز آوری داشته باشد.

بسیاری از فعالان حوزه گردشگری، توسعه زیرساخت های فرودگاهی به ویژه راه اندازی باند بتنی فرودگاه رامسر را به عنوان زیرساختی مناسب حمل و نقلی و گردشگری مازندران می دانند چرا که عمده سفرهای توریستی اعم از داخلی و خارجی به مازندران را مربوط به خطه غربی این استان است و در صورتی که مصوبه مرز هوایی این فرودگاه نهایی شود و پروازهای گردشگری هم در این فرودگاه برقرار شود، طی مدت کوتاه گردشگری مازندران و به ویژه غرب استان با افزایش حضور گردشگران خارجی از جمله اعراب متحول می شود.

این شهر گردشگرپذیر به علت برخورداری از جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری منحصربفرد مانند جنگل ، دریا ، کوه ، جلگه و مکان های اقامتی مانند هتل قدیم ، هتل جدید ، کاخ موزه و آب های گرم معدنی، تله کابین از دیرباز خاستگاه مسافران و گردشگران خارجی به ویژه شیوخ اعراب حاشیه خلیج فارس بوده است.

خلبان هواپیما شرکت هواپیمایی قشم ایر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : از زمانی که پرواز رفت و برگشت مسقط – شیراز –  نوشهر برقرار شد  ضریب اشغال ظرفیت هواپیما در هر سورتی پرواز بیش از ۹۰ درصد رسید و از مجموع ۹۰ یا ۱۰۰ مسافر ، دست کم ۳۰ نفرشان از کشور عمان بودند که پس از ورود به شیراز و بهره مندی از جاذبه های گردشگری و مراکز علمی و درمانی این شهر تاریخی سپس از آنجا با پرواز به شهرهای غربی مازندران نوشهر و رامسر آمدند.

مدیرکل فردگاه های مازندران خاطر نشان کرد : امروز گرایش عمده مسافران مازندران به مناطق غربی این استان است و هر چه زیرساخت‌های حمل‌ونقل مسافر در این منطقه بیشتر باشد، امکان حضور گردشگران خارجی بیشتر خواهد شد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84909117/%D9%85%D8%B1%D8%B2%D9%87%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C%DB%B2-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D9%85%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%B1-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%87%DB%B3%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1

کارشناسان معتقدند: وجود راه های زمینی، دریایی و هوایی یا به عبارتی حمل و نقل ترکیبی می تواند بسترساز توزیع سود گردشگری در جای جای مازندران باشد و این استان را به مثابه یک کلانشهر گردشگرپذیر در دسترس گردشگران خارجی قرار دهد اما برقرار نبودن پروازهای مستقیم خارجی در فرودگاهای غربی این استان، طی سال های اخیر متاسفانه باعث شده تا سیمای گردشگری مازندران را برای  گردشگران خارجی خدشه دار کند.

عملیات اجرایی طرح توسعه ملی فرودگاه رامسر که از سال ۱۳۸۸ آغاز شد و پس از سال ها عملیات در نهایت در  خرداد ماه سال ۱۳۹۹ به بهره برداری رسید و  در راستای اجرای این طرح باند فرودگاه از یک هزار و ۵۰۰ متر به ۲ هزار و ۷۰۰ متر و  عرض ۴۵ متر  اضافه شد.

ایجاد خطوط پروازی بین‌المللی به رایزنی‌هایی از سوی مسئولان دولتی نیاز دارد تا شرکت‌های مایل به ارائه خدمات پروازی بتوانند برای فعالیت در فرودگاه‌های بین‌المللی و برقراری پروازهای خارجی برنامه‌ریزی کنند. اما روی دیگر این ماجرا جذب گردشگر خارجی برای پایدار ماندن پروازهای بین‌المللی است که باید توسط آژانس‌های مسافرتی انجام شود این که آیا با برقراری پروازهای خارجی در مازندران و به ویژه رامسر، گردشگران کشورهای همسایه جذب خواهند شد یا نه، نکته‌ای است که فعالان بخش خصوصی گردشگری باید درباره آن نظر دهند.

فرودگاه رامسر که به عروس شهرهای ایران و حتی جهان شهرت دارد در غربی ترین نقطه استان مازندران فعالیت دارد و زمان ساخت این فرودگاه هم به پیش از انقلاب اسلامی یعنی دهه ۴۰ بر می گردد و به واسطه استقرار در جوار سرزمین آبی نیلگون خزر ، شگفتی و زیبایی خاصی به این شهر گردشگرپذیر بخشیده است.    

این فعال حوزه گردشگری افزود : در میانه‌های دهه ۸۰ برای مدتی فقط یک مسیر پروازی بین عمان و ایران وجود داشت که بین مسقط-شیراز برقرار بود، عمانی‌ها به طور معمول برای کارهای درمانی به شیراز سفر می‌کردند، آن زمان با همراهی تعدادی از همکاران توانستیم ترانسفر(جابجایی) مسافر از شیراز به رامسر را عملی کنیم، مسافران عمانی از شیراز با هواپیما و پرواز محدود ۲ بار در هفته بین شیراز و رشت به گیلان می‌آمدند و سپس برای اقامت و تفریح در رامسر مستقر می‌شدند.

وی زیرساخت فرودگاه را پیشانی و دالان اقتصادی هر شهری برشمرد و افزود:به این خاطر که بیشتر مناسبات تاثیر گذار در بخش صنعت و دانشگاه و بخش درمان به طورعموم برای سهولت و صرفه جویی در زمان از حمل و نقل هوای استفاده می کنند.

این مدیر آژانس گردشگری در مازندران اضافه کرد: اگر پروازهای مستقیم از کشورهای حاشیه خلیج فارس به مازندران و غرب استان صورت برقرار شود، امکان تعریف بسته‌های گردشگری با استفاده از جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی، تفریحی و تاریخی مازندران برای اعراب نیز ایجاد خواهد شد تا برای مسافران این کشورها که علاقه زیادی به حضور کوتاه‌مدت در مازندران دارند، برنامه‌ای کامل تدارک دید که تمام زمان حضورشان در ایران را به اقامت در مازندران اختصاص دهند.

هزاران دلار برای منطقه ارزآوری دارد

ایجاد مرزهوایی در برنامه ریزی های شرکت فرودگاهی کشور قرار دارد

این پرواز در شهریور ماه امسال در فرودگاه نوشهر برقرار شد و برای نخستین بار دست کم ۲۰ گردشگر عمانی وارد این خطه غربی مازندران شدند.  

مرزهوایی خارجی نیاز ضروری۲ فرودگاه‌ غرب مازندران/هر مسافر روزانه۳هزار دلار ارزآوری دارد

مدیرکل  فرودگاه های مازندران هم گفت : بدون شک ایجاد مرز هوایی به منظور برقراری پروازهای خارجی و بهره مندی بیشتر از این فضاهای فرودگاهی غرب مازندران به ویژه رامسر در برنامه ریزی های شرکت فرودگاه های کشور قرار دارد.

سقوط یک دستگاه اتوبوس حامل گردشگران عراقی به دره هریجان در مسیر جاده چالوس – کرج محدوده کندوان در خرداد ماه سال ۱۳۹۴ اتفاق تلخی بود که در آن سال رخ داد و متاسفانه در این حادثه مرگبار دست کم ۲۵ تن از سرنشینان این خودرو در دم جان باختند رخدادی که عمده عامل آن به ضعف زیرساخت های حوزه راه بر می گردد.

غرب مازندران با برخورداری این فرودگاه ها می تواند برای تبدیل شدن به عنوان نمونه آزمایشی(پایلوت) پروازهای خارجی در خطه شمال کشور به شمار آید چرا که به واسطه همسایگی با استان گیلان و حتی گلستان، بستر دسترسی گردشگران خارجی به این نقاط را فراهم می سازد به گونه ای که اگر پروازهای خارجی غیر زیارتی هم در این فرودگاه ها برقرار شود روی گردشگران استان های همسایه می تواند اثرگذار باشد.

مرادی خاطرنشان کرد : هرچند که از کشورهای آسیای میانه به عنوان ظرفیتی برای جذب گردشگر یاد می‌شود اما بهترین گزینه برای رونق گردشگری خارجی مازندران، گردشگران عرب هستند و گردشگران کشورهای آسیای میانه توان مالی اعراب را ندارند اما ساکنان کشورهای حاشیه خلیج فارس در ۲ بخش سلامت و گردشگری طبیعی خدمات می‌خواهند، از سوی دیگر برای اعراب احساس راحتی‌شان در ایران به دلیل نزدیکی فرهنگ پوشش اهمیت زیادی دارد، خانم‌های عرب به دلیل نوع پوششی که دارند در ایران احساس راحتی می‌کنند و کمتر به چشم می‌آیند.

رستم زرودی در گفت و گو افزود : این موضوع از طریق وزارت کشور در شرف انجام است ضمن آنکه طی سه ماه گذشته تاکنون موفق شدیم برخی از پروازها از جمله تهران – مسقط – شیراز – نوشهر و تهران در این فرودگاه را برقرار کنیم .

هوشنگ مرادی یکی از فعالان برپایی تورهای گردشگری خارجی و مدیر یک آژانس گردشگری در مازندران  معتقد است که برقراری پروازهای خارجی در فرودگاه‌ رامسر با استقبال گردشگران کشورهای حاشیه خلیج فارس مواجه می‌شود و تعداد سفر گردشگران این کشورها به مازندران را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به آنکه فرودگاه های غرب مازندران در آن زمان به تناسب طرح های توجیهی و تقاضاها در نوشهر و چالوس ساخته شده است ، خاطرنشان کرد : برای ماندگاری همین پروازها و راه اندازی خطوط جدید پروازی مستقیم خارجی نقش مسوولان ، فعالان اقتصادی ، تجار و هتل داران خیلی موثر و مهم است.

این فعال گردشگری که ۲ دهه در زمینه برپایی تور گردشگری خارجی در مازندران فعالیت دارد گفت: گردشگران زیادی در برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مایل به حضور چندباره در مازندران طی یک سال هستند اما فراهم نبودن پرواز مستقیم به استان، امکان سفر آن‌ها را نمی‌دهد و در نهایت سالی یک بار به صورت غیرمستقیم به این استان سفر می‌کنند.

محمدعلی محسنی بندپی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : از آنجایی که در خیلی از برنامه ها و همایش ها بحث ظرفیت های و قابلیت های گردشگری مانند دسترسی به راه های هوایی ، زمینی و دریایی مطرح می شود منتهی از توانمندی ها به نحو مطلوب استفاده نمی شود .

گسترش زیرساختهای حمل و نقل هوایی لازمه شکوفایی گردشگری در غرب مازندران 

این فرودگاه در آن زمان، برای برقراری پروازهای تشریفاتی فعالیت داشت منتهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با توسعه بخشی از باند آن ، زیرساخت و استقبال شرکت های هواپیمایی برای برقراری پروازها در مسیرهای رفت و برگشت رامسر -مشهد ، تهران – رامسر ، کیش – رامسر – شیراز – رامسر – اصفهان – رامسر برقرار شد.

به گفته مرادی از زمانی که پرواز بین مسقط و تهران برقرار شد، حضور گردشگران عمانی ساده‌تر شد و عمده آن‌ها اگر به ایران سفر کنند، به طور حتم سفری کوتاه به غرب مازندران هم خواهند داشت.

استقرار دانشگاه علوم دریایی ارتش به عنوان منحصربفرد ترین مراکز علمی در خاورمیانه و آمد و شد فرماندهان نظامی دیگر کشورها به این دانشگاه ، استقرار ادارات کل بندر و گمرک مازندران، همسایگی با دریای خزر و جنگل های سرسبز هیرکانی، پارک جنگلی سی سنگان، قلل علم کوه و تخت سلیمان در کلاردشت و صدها جاذبه تاریخی و گردشگری دیگر از مهم ترین دلایل توجیهی ضرورت استقرار و فعالیت این فرودگاه در نوشهر بوده است.

وی بیان داشت : در گذشته های نه چندان دور در اغلب اوقات شاهد خروج گردشگر ایرانی برای از کشور به کشورهایی مانند امارات، عمان ، ارمنستان و ترکیه بودیم منتهی از آنجایی که بستر و زیرساخت در صنعت حمل و نقل هوایی غرب مازندران تا حدودی فراهم شده و دریافت مرز هوایی جزو یکی از ظرفیت های فرودگاهی است اگر تکمیل شود به نظرم غرب مازندران با توجه به برخورداری از فرودگاه های استاندارد و جاذبه های فراوان گردشگری شرائط برقراری پرواز مستقیم خارجی را دارد.

نماینده مردم شهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی گفت : برای رهایی از معضل بیکاری و تبع آن آسیب های اجتماعی راهی جز شکوفایی صنعت گردشگری در این خطه غربی مازندران ندارم و برای دستیابی به این مهم گسترش زیرساخت ها حمل و نقل هوایی است .

وی ، برقراری مستقیم پروازهای خارجی در غرب مازندران را مستلزم اخذ مجوز مرز هوایی در فرودگاه های این منطقه مطرح کرد و بیان داشت : امروز پروازهای خارجی مستقیم به معنای واقعی دراین استان نداریم و این ضعف بزرگی است در حالی که در حوزه راه های زمینی هم با چالش های فراوانی رو به رو هستیم از طرفی نیز در زمینه حمل و نقل ریلی هم به روز نشده ایم .

با بهره برداری از این باند که نخستین باند بتنی کشور به شمار می آید زمینه برای نشست و برخاست هواپیماهای متوسط پیکر از جمله ایرباس ۳۲۰ هم فراهم شد.

وی بیان داشت : موضوع مرز هوایی در نشستی که بتازگی با مسوولان در وزارت کشور داشتیم آنجا مطرح شد اگر مرز هوایی در فرودگاه نوشهر برقرار شود و یک فرد عربی به این خطه غربی استان سفر کند هر روز او می تواند حدود سه هزار دلار برای منطقه ارز آوری داشته باشد و اکنون به خاطر نداشتن مرز هوایی هواپیمای شرکت هواپیمایی قشم ایر ناگزیر است از عمان به فرودگاه شیراز پرواز کند و پس از فرود در آنجا دوباره فرودگاه شیراز را به مقصد نوشهر ترک کند.

به گزارش ایرنا، شهرستانهای غرب مازندران و بویژه نوشهر و رامسر از دیرباز تاکنون به علت برخورداری از ۲ فرودگاه و جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی منحصربفرد مقاصد گردشگران خارجی به ویژه اعراب خلیج فارس بوده به طوری که در سالهای اخیر حضور شیوخ عرب در این مناطق گردشگرپذیر مازندران بیشتر از گذشته مشهود است.

مرادی در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا به علاقه گردشگران عرب برای سفر به مازندران اشاره کرد و گفت : اکنون  با استقبال گردشگران عرب از کشورهای مختلف مانند بحرین، کویت، قطر، عمان، عراق و چند کشور دیگر برای سفر به مازندران مواجه هستیم به ویژه عمانی‌ها که علاقه زیادی برای سفر به مازندران دارند.

مصوبه موافقت وزارت کشور با قرار گرفتن مرز هوایی فرودگاه رامسر در شمار مرزهای مجاز رسمی کشور موضوعی که در تیر ماه سال ۱۳۹۹ با انتشار در سایت استانداری مازندران رسانه ای شد و به قول استاندار وقت چنین تحولی می تواند زمینه ساز برقراری پروازهای مستقیم از این فرودگاه به کشورهای همسایه و عتبات عالیات باشد در حالی که بنا به گفته برخی از مسوولان منطقه، این مصوبه هنوز به سرانجام نرسیده و برای نهایی شدن در حال پیگیری هستند.

مرزهوایی خارجی نیاز ضروری۲ فرودگاه‌ غرب مازندران/هر مسافر روزانه۳هزار دلار ارزآوری دارد

طبق آمار موجود، در شش ماه نخست امسال بیش از ۸۱ میلیون نفر اقامت در شب مسافر و گردشگر در استان مازندران ثبت شد که از این آمار بیش از یکصد هزار نفرشان گردشگر خارجی از کشورهای عمان ، عراق، قطر ، امارات و حتی کشورهای اروپایی بودند که برای گشت وگذار و بهره مندی از جاذبه های تاریخی ، طبیعی و گردشگری به مازندران به ویژه غرب این استان سفر داشتند.