مرور یک سکانس با مهدی فتحی؛ بازیگری که به نقش‌ها جان می‌داد +پادکست

با شنیدن این پادکست در نخستین روز سال، یاد این بازیگر فقید را گرامی می‌داریم.

ابتدا قرار بود فتحی نقش ابوسفیان را بازی کند که درنهایت این نقش به زنده‌یاد جهانگیر فروهر رسید و «عمروعاص» نصیب فتحی شد.این نقش نمونه اعلای معاشقه بازیگر با نقش و حل شدن خاص فتحی در شخصیت را به تصویر ‌کشید.هماهنگی بازی فتحی با رفیق قدیمی‌اش بهزاد فراهانی که نقشه معاویه را برعهده داشت در ماندگاری کار او موثر بود.

در سریال امام علی(ع) فتحی شخصیت عمروعاص را چنان باورپذیر، پرانعطاف و البته جذاب ارائه کرد که می‌توان گفت برای همیشه تصویر کلیشه‌ای نقش منفی‌های تاریخی را دستخوش تغییر کرد و بسیاری از بازیگران شناخته شده نیز در آثار بعدی که در حوزه تاریخ(صدر اسلام و معاصر) ایفاگر نقش‌های منفی شدند از همین شیوه پیروی می‌کنند. شیوه‌ای که البته با لحن و بیان خاص دیالوگ‌گویی فتحی منحصر به فرد شد.

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/838556/%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B1-%DB%8C%DA%A9-%D8%B3%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C-%D9%81%D8%AA%D8%AD%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%82%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%AC%D8%A7%D9%86-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%D8%A7%D8%AF%DA%A9%D8%B3%D8%AA

زنده‌یاد فتحی دست‌پرورده صحنه تئاتر بود و به‌خوبی توانست تمام آنچه را بر صحنه نمایش و به‌ویژه در حوزه فن بیان آموخته بود، در شخصیت عمروعاص سریال امام علی (ع) به کار ببندد.

این بازیگر توانمند از اواخر پاییز ۱۳۸۲ دچار عارضه قلبی شد و به بیمارستان ایرانمهر رفت، اما مشکلات مالی و هزینه دو میلیون‌تومانی بیمارستان باعث شد تا او را بعد از چند روز به بیمارستان دولتی شهدای تجریش منتقل کنند. فتحی در آخرین ساعت زمستان ۱۳۸۲ دیده از جهان فروبست و در سومین روز بهار ۸۳ بر دوش تشییع‌کنندگان در خانه ابدی‌اش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع و به خاک سپرده شد.

در پادکست نوروزی آنا، خاطراتی از این هنرمند فقید را مرور کرده ایم که بخش عمده آن به مجموعه ماندگار امام علی (ع) به کارگردانی داود میرباقری باز می‌گردد که در پاییز و زمستان ۱۳۷۵روی آنتن رفت. بازی مهدی فتحی در نقش «عمروعاص» او را به یکی از محبوب‌ترین بازیگران این مجموعه برای مخاطبلن پرشمارآن تبدیل کرد. 

نوروز در کنار همه شادی‌ها، برای اهالی هنر یادآور کوچ غریبانه مهدی فتحی بازیگر توانمند تئاتر، سینما و تلویزیون است که با نقش«عمروعاص» در سریال امام علی(ع) خوش درخشید.

گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، سید مرتضی حسینی ـ ۱۹سال پیش و در آخرین ساعات سال ۱۳۸۲، در حالی که همه ایرانیان مشتاق منتظر آغاز سال نو بودند، خبر درگذشت چهره‌ای درخشان از قافله هنرمندان و تبار بازیگران کام‌ها را تلخ کرد. «مهدی فتحی» بازیگر کاربلد سینما، تئاتر و تلویزیون در۶۴سالگی چهره در نقاب خاک کشید تا ثابت شود که پیک اجل حتی در ساعات آخر سال هم دست از گلچینی خود از میان اهالی سینما و تلویزیون برنمی‌دارد.

مرور یک سکانس با مهدی فتحی؛ بازیگری که به نقش‌ها جان می‌داد +پادکست

کوچ غریبانه یک هنرمند در نوروز؛